Elbilarnas teknik är inte mogen ännu. Framförallt får man så mycket sämre bil för pengarna. Samt att de överpriser på laddstationerna gör att man måste köra runt 5000 mil om året för att kalkylen skall gå ihop ekonomiskt. Det är inga siffror jag har kommit fram till utan ekonomiavdelningen på mitt företag. Hade hellre kört runt i Kia Sportage än den lilla skitbilen Kia E-Niro med högt vägljud, sämre komfort och trång i baksätet. Sämsta tjänstebil jag haft. Dock är räckvidden hyfsad. Runt 30 mil på en snabbladdning. Får hoppas att det händer lite tills dess att leasingavtalet går ut. Fördelarna är att förmånsbeskattningen är betydligt lägre. Så för mig blir det billigare men inget kul att dra iväg med familjen med på bilsemester.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Elbilarnas teknik är inte mogen ännu. Framförallt får man så mycket sämre bil för pengarna. Samt att de överpriser på laddstationerna gör att man måste köra runt 5000 mil om året för att kalkylen skall gå ihop ekonomiskt. Det är inga siffror jag har kommit fram till utan ekonomiavdelningen på mitt företag. Hade hellre kört runt i Kia Sportage än den lilla skitbilen Kia E-Niro med högt vägljud, sämre komfort och trång i baksätet. Sämsta tjänstebil jag haft. Dock är räckvidden hyfsad. Runt 30 mil på en snabbladdning. Får hoppas att det händer lite tills dess att leasingavtalet går ut. Fördelarna är att förmånsbeskattningen är betydligt lägre. Så för mig blir det billigare men inget kul att dra iväg med familjen med på bilsemester.
Du får byta tjänst så du kan välja en större elbil
 
R Robert-san01 skrev:
Eller Kona. Ioniq skiljer 100k och Kona med stora batteriet 250k. Ioniq vet jag inte hur attraktiv den kommer att vara om 5år med 28kWh batteri så där kan andrahandsvärdet behöva tas i beaktning.
Jo, man får ju försöka göra en uppskattning av andrahandsvärdet för de båda bilar man jämför om man inte tänker sig att man äger dem tills de är redo för skrotning (då får man spå livslängden istället).
 
optimum optimum skrev:
Självklart kommer det andra batterityper. Vem var så naiv att tro att NiCd skulle vara för evigt och har på de flesta ställen ersatts av Li-ion. Samma kommer ske med Li-ion. Deras nackdel är tillgång på mineralerna litium och kobolt samt svårigheter med återvinning.
Dessutom blir batteritillverkare beroende av Kina eftersom, "Företag i Kina äger de flesta koboltgruvorna i Kongo, och råvaran från Kongo anrikas i Kina."
citat från:
[länk]
Alltså ingen drömtillvaro med huvudsak brytning i Kongo och driver på utvecklingen till andra alternativ.

Du får gärna fortsätta att tro att Li-ion kommer bestå i all framtid. Jag tror det relativt snart kommer bättre alternativ med högre lagringsmöjlighet och bättre egenskaper i kyla.
Toyota tror att dom kan leverera solid-state batterier i sina nya elbilar redan nästa år och dom ska vara bättre på alla punkter.
https://www.nyteknik.se/fordon/da-kommer-forsta-elbilen-med-solid-state-batterier-6961716
 
optimum optimum skrev:
Dieselbilar har redan sjunkit kraftigt i andrahandsvärde och skulle givetvis sjunka rejält om elbilar med motsvarande prestanda fanns att köpa under priserna för vad dieselbilar säljs för idag.
Inte omöjligt om man ser till elektronikutveckling för övrigt.
En elbil är inte så komplicerad och med storvolymstillverkning kan de bli riktigt billiga.
Så antag att man kunde få fram en ny generation batterier som är enkla att tillverka och av billiga råvaror med betydligt mer energi i förhållande till vikt.
Då är även jag intresserad av en elbil. Skulle givetvis kunna tänka mig en Tesla X som uppfyller våra behov rätt så bra men inte till det priset.

Men nu gällde det inte dieselbilar utan om elbilar är rätt tid att köpa nu.
Kan förstå att de som köpt en elbil idag är oroliga för andrahandsvärdet.
Har priset på dieselbilar sjunkit kraftigt..?? Tycker snarare att det ökat i pris igen! Samt att det är väldigt
Lättsålda! Laddhybrider säljer som aldrig förr, även elbilar..och även som beggade säljer de otroligt snabbt! Trots att de kan ha rullat 10-15000mil..

Batterierna är ganska bra idag, blir nog inga stormframsteg, en elbil som idag rullar 55mil har inte så tunga batterier, vet inte vad tex Kia Niro skiljer i vikt mellan hybriden och elbilen med största batteriet? Men många tunga prylar åker ut när man bygger elbil av den..

Och de bygger en ny batterifabrik i Skeå, inte för att jag tror detta blir av, att satsa på tillverka batterier som är 10-15år gammla, och bygga en fabrik för många miljarder..
 
Redigerat:
optimum
H Husqvarna220Ac skrev:
Har priset på dieselbilar sjunkit kraftigt..?? Tycker snarare att det ökat i pris igen! Samt att det är väldigt
Lättsålda! Laddhybrider säljer som aldrig förr, även elbilar..och även som beggade säljer de otroligt snabbt! Trots att de kan ha rullat 10-15000mil..

Batterierna är ganska bra idag, blir nog inga stormframsteg, en elbil som idag rullar 55mil har inte så tunga batterier, vet inte vad tex Kia Niro skiljer i vikt mellan hybriden och elbilen med största batteriet? Men många tunga prylar åker ut när man bygger elbil av den..
Batteriers utveckling. Jag kikade runt lite på nätet och det finns en hel del intressant på gång.
Ett stort fel med dagens elbilars batterier är just behovet av Kobolt. Kommer bli en rejäl bristvara och kommer garanterat stig kraftigt i pris. Därför kommer det snart finnas helt andra alternativ.

Diesel sjönk när de blev pestförklarade på grund av utsläpp. Det var många som valt diesel för att den skulle vara bra för miljön och sedan kom debatten igång om att förbjuda dem i städerna.
Hade jag köpt ny bil idag hade det varit en bensinare. Elbilar är inte färdigutvecklade för att vara ett prisvärt alternativ för oss. Dessutom kommer snart ny batterialternativ och då kanske det finns bra alternativ. Vägrar sätta mig i en liten otrygg sak som kommer bli skit om man möter en älg.
 
optimum optimum skrev:
Batteriers utveckling. Jag kikade runt lite på nätet och det finns en hel del intressant på gång.
Ett stort fel med dagens elbilars batterier är just behovet av Kobolt. Kommer bli en rejäl bristvara och kommer garanterat stig kraftigt i pris. Därför kommer det snart finnas helt andra alternativ.

Diesel sjönk när de blev pestförklarade på grund av utsläpp. Det var många som valt diesel för att den skulle vara bra för miljön och sedan kom debatten igång om att förbjuda dem i städerna.
Hade jag köpt ny bil idag hade det varit en bensinare. Elbilar är inte färdigutvecklade för att vara ett prisvärt alternativ för oss. Dessutom kommer snart ny batterialternativ och då kanske det finns bra alternativ. Vägrar sätta mig i en liten otrygg sak som kommer bli skit om man möter en älg.
Håller inte helt med om diesel eller bensin. Det beror helt på modell och utsläpp. Min 520d som har nya skatten kostar ändå inte mer än 4760 per år i skatt. Skulle jag valt en 520i hade den kostat 4050 i skatt. Total driftskostnad blir klart lägre för dieseln.

Samma med X5.

Men det finns många modeller där diesel är iskall. Det är inte så ofta jag ser nya småbilar som är diesel.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Klar nackdel med batterimetallen, men måste väl gå att utveckla.

Staten är jäkligt bra på att dra igång massa skit, sen blir det inte så mycket mer, dieseln är snål och stark, och passar super ihop med automat, som alla köper idag, köper jag ny fossilbil idag, blir det diesel alla ggr, billig skatt och förbrukning, körglada och starka.
 
R Robert-san01 skrev:
Håller inte helt med om diesel eller bensin. Det beror helt på modell och utsläpp. Min 520d som har nya skatten kostar ändå inte mer än 4760 per år i skatt. Skulle jag valt en 520i hade den kostat 4050 i skatt. Total driftskostnad blir klart lägre för dieseln.

Samma med X5.

Men det finns många modeller där diesel är iskall. Det är inte så ofta jag ser nya småbilar som är diesel.
Vår 520D kombi med automat och xDrive, kostar under 2000:- i årsskatt.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vår 520D kombi med automat och xDrive, kostar under 2000:- i årsskatt.
Din är inte med nya skatten. Min kostar 1833 efter 3år. Bensinaren under 1000.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Självklart kommer det andra batterityper. Vem var så naiv att tro att NiCd skulle vara för evigt och har på de flesta ställen ersatts av Li-ion. Samma kommer ske med Li-ion. Deras nackdel är tillgång på mineralerna litium och kobolt samt svårigheter med återvinning.
Dessutom blir batteritillverkare beroende av Kina eftersom, "Företag i Kina äger de flesta koboltgruvorna i Kongo, och råvaran från Kongo anrikas i Kina."
citat från:
[länk]
Alltså ingen drömtillvaro med huvudsak brytning i Kongo och driver på utvecklingen till andra alternativ.

Du får gärna fortsätta att tro att Li-ion kommer bestå i all framtid. Jag tror det relativt snart kommer bättre alternativ med högre lagringsmöjlighet och bättre egenskaper i kyla.
Ifrågasatte aldrig att det kommer ny batteriteknik, varför skulle jag göra det? :crysmile: Läs igen. Utan ditt påhitt att framtidens teknik som inte är kommersiell gångbar än kommer bli så extremt mycket bättre vid lansering så att värdet på dagens Li-ion elbilar kommer totalrasa på begmarknaden. Vad får dig att tro att exakt det kommer ske?
 
optimum
sunnis sunnis skrev:
Ifrågasatte aldrig att det kommer ny batteriteknik, varför skulle jag göra det? :crysmile: Läs igen. Utan ditt påhitt att framtidens teknik som inte är kommersiell gångbar än kommer bli så extremt mycket bättre vid lansering så att värdet på dagens Li-ion elbilar kommer totalrasa på begmarknaden. Vad får dig att tro att exakt det kommer ske?
Helt enligt vad vi sett på utvecklingen av batteriverktyg och mobiltelefoner.
Lägg till problemen med tillgång på kobolt så kommer snart andra alternativ.
Hur iskall är inte en skruvdragare med NiCd batterier på begagnadmarknaden, och varför?
Kan ha fel men utvecklingen går framåt.
 
optimum
H Husqvarna220Ac skrev:
Klar nackdel med batterimetallen, men måste väl gå att utveckla.

Staten är jäkligt bra på att dra igång massa skit, sen blir det inte så mycket mer, dieseln är snål och stark, och passar super ihop med automat, som alla köper idag, köper jag ny fossilbil idag, blir det diesel alla ggr, billig skatt och förbrukning, körglada och starka.
Älskar vår Volvo XC60 diesel som är helt fantastisk att köra med bra prestanda och säkerhet.
Men blir väl snart förbjuden att köra med i städer om miljönissarna får hållas.
Skulle inte bli förvånad om de kommer salta skatten på den med 10-20 tusen per år bara för att jävlas.
Skulle aldrig skaffa en småbil då de är betydligt farligare vid olyckor.
Men visst, när det kommer en motsvarande elbil så kan det vara intressant och det kommer och troligen till betydligt bättre pris än motsvarande fossilbil. En elbil borde vara relativt enkel med billigare delar än en fossilbil bara volymen kommer upp och batterier blir mer produktionsvänliga med billigare råvaror.
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Helt enligt vad vi sett på utvecklingen av batteriverktyg och mobiltelefoner.
Lägg till problemen med tillgång på kobolt så kommer snart andra alternativ.
Hur iskall är inte en skruvdragare med NiCd batterier på begagnadmarknaden, och varför?
Kan ha fel men utvecklingen går framåt.
Absolut går det framåt, men "kiosk-vältar teorin" är sällan den inträffar. Även om tekniken är överlägsen så är den oftast såpass dyr att det inte påverkar begagnatmarknaden på det sätt du tror, dvs totalras-delux. Det du påstår kräver som ett exempel att Tesla som ett exempel släpper en Model X 2.0 om något år med ett pris som är hälften mot idag men en kapacitet som vida överstiger den befintliga li-ion tekniken där man kan dra en husvagn i 120km/h i snömodd 100mil utan kisspaus. Då håller jag med dig, det skulle få befintliga li-ion bilar att vara i stort sett skrotfärdiga rent värdemässigt över en natt. Men det är ju ganska mycket att hoppas på... Och detta påhittade "framtidsbatteri" använder du som ett argument mot elbilar. Du får ju givetvis tro detta, men det är inte särskilt trovärdigt.
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Älskar vår Volvo XC60 diesel som är helt fantastisk att köra med bra prestanda och säkerhet.
Men blir väl snart förbjuden att köra med i städer om miljönissarna får hållas.
Skulle inte bli förvånad om de kommer salta skatten på den med 10-20 tusen per år bara för att jävlas.
Skulle aldrig skaffa en småbil då de är betydligt farligare vid olyckor.
Men visst, när det kommer en motsvarande elbil så kan det vara intressant och det kommer och troligen till betydligt bättre pris än motsvarande fossilbil. En elbil borde vara relativt enkel med billigare delar än en fossilbil bara volymen kommer upp och batterier blir mer produktionsvänliga med billigare råvaror.
"Salta med skatten" är redan beslutat för några år sedan med bonus-malus. Med de nya WLTP körcyklerna istället för NEDC så hamnar vanliga diesel familjebilar runt 10-12 tkr i skattemalus nu efter 1 Jan 2020. En passat 2.0 TDI ligger på typ 11tkr, en BMW 520d xdrive runt 10500kr. V90 D4 runt 12tkr om året i skatt. Så saltat är det.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.