Mikael_L
G OMathson skrev:
Lite löjligt svar. De som jämför ice med el har redan med "växellådan, motorn, avgassystem" osv och det vet du mycket väl.
Du ska nog läsa det jag skrev en gång till.
Ursäkta att jag skrev fort!
 
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Vad tror du själv funkar bättre av dessa två scenarion:
1. "Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Och gör det nu! Jag skiter i hur du gör, men när du är klar ska jag göra likadant."
eller
2. Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Här har du en fungerande och beprövad metod för hur du kan göra."

Det är inte i Sverige vi ska rädda världen, nej, det är sant. Men som du kanske vet är Sverige en del av världen, vi bör alltså rimligen bidra med det vi kan. Om det är att ligga i framkant för att vi har möjligheten så är det också vad vi bör göra, även om vårt totala bidrag är en droppe i havet.
Eller? Tycker du att alla ska vänta så att vi först ska nolla den största miljöboven, sedan nästa osv. Eller samarbeta och ta så mycket vi bara kan på en gång?
Det går ju att kika lite på Danmark.
De höll på med löjliga propellrar på torn som snurrade i vinden redan under 70-talet.
Det var ju liksom inget som påverkade något.

Men ur detta är Vestas sprunget (eller inte riktigt, de fanns ju före och tillverkade annat, men på slutet av 70-talet hade de hakat på tanken på vindmöllor och släppte sina första på marknaden på slutet av 70-talet).
Och se nu.
Vestas omsätter över 70 miljarder SEK och har över 24.000 anställda, och vindenergi står för 20% av Europas elproduktion.

Det var nog tur att danskarna inte väntade på kineserna. Utan det är tvärtom, de har lärt sig av Danmark, och de kopierar så mycket de kan från Vestas verk idag.

Så sent som under 90-talet så fnös jag åt vindkraft, och påstod att det var helt fysikaliskt omöjligt att få ut någon vettig energimängd ur luft - ty densiteten är för låg, det kan aldrig få något som ens motsvarar investeringen.
Ja, jag tror att jag även hittade på det där själv, minns inte riktigt. ;)
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
på slutet av 70-talet hade [Vestas] hakat på tanken på vindmöllor och släppte sina första på marknaden på slutet av 70-talet).
Och se nu.
Vestas omsätter över 70 miljarder SEK och har över 24.000 anställda
Att ett företag som säljer material och maskiner till en industri går bra är inte ett meningsfullt bevis på industrins utveckling som sådan. Sen går det väl inte fantastiskt för dem heller, inte om man beaktar hur mycket vindkraftsindustrin vuxit de senaste åren.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ett företag som säljer material och maskiner till en industri går bra är inte ett meningsfullt bevis på industrins utveckling som sådan. Sen går det väl inte fantastiskt för dem heller, inte om man beaktar hur mycket vindkraftsindustrin vuxit de senaste åren.
Det var mer en betraktelse över att en del är lite av föregångare, ibland företag, ibland länder.

Och ibland så slår det väl ut, ger vinster, arbetstillfällen och gör jorden något lite bättre.

Det var alltså en spin på det att det kanske inte är vettigast att vänta på att Ryssland, Kina, Brasilien ska visa vägen, ta fram teknologin osv.
Det kan alltså vara lilla Danmark, som plötsligt gör lite mer än god öl.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Tänkt på en sak senaste året.
Jag besöker många byggarbetsplatser i mitt arbete, och vid etableringarna ställs det upp fler byggcentraler så arbetsledningen kan ladda sina bilar.
I vintras hade vi ett stort strömavbrott på ett bygge. Elektrikerna försökte återansluta flera gånger efter gått igenom alla centraler och skarvsladdar på bygget, innan de kom på att felet var ute på parkeringen, en överbelastad byggcentral med flertalet inkopplade bilar.
Undra när de börjar sätta ut centraler till oss arbetare om vi ska börja åka elbilar ??
 
Majgårdarna
A Avemo skrev:
Jag skulle inte vilja ha ett system där kostnaden debiterades baserat på skyltavläsning. Det är inte säkert nog.
Det har inget med din registreringsskylt att göra..
 
Isakare Isakare skrev:
Tänkt på en sak senaste året.
Jag besöker många byggarbetsplatser i mitt arbete, och vid etableringarna ställs det upp fler byggcentraler så arbetsledningen kan ladda sina bilar.
I vintras hade vi ett stort strömavbrott på ett bygge. Elektrikerna försökte återansluta flera gånger efter gått igenom alla centraler och skarvsladdar på bygget, innan de kom på att felet var ute på parkeringen, en överbelastad byggcentral med flertalet inkopplade bilar.
Undra när de börjar sätta ut centraler till oss arbetare om vi ska börja åka elbilar ??
Varken de eller ni borde ta ström på det sättet, och lär inte behöva det heller bara för att ni kör elbil.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
P Putte 9497 skrev:
Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?

Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Varför tror folk att man köper en elbil för att rädda klimatet?
Man köper för att det är billigt att köra.

Det är säkert väldigt jobbigt för dig som är miljöpartist med alla dessa batteribilar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det har inget med din registreringsskylt att göra..
Vad menar du?
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Man köper [elbil] för att det är billigt att köra.
Jag köpte min för att ge så lite pengar som möjligt till petroleumdiktaturerna.
 
  • Gilla
jannebmw och 3 till
  • Laddar…
Majgårdarna
A Avemo skrev:
Vad menar du?
Att Teslas system inte har något med skylt avläsning att göra.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Att Teslas system inte har något med skylt avläsning att göra.
Det har väl ingen påstått heller?
 
Majgårdarna
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köpte min för att ge så lite pengar som möjligt till petroleumdiktaturerna.
Jag köpte min för att den går fort och billigt.
Bästa bilen jag haft!
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Ren bonus. :cool:
 
Majgårdarna
A Avemo skrev:
Det har väl ingen påstått heller?
Jo din kusin ringde precis.
Jag fick även intrycket att du trodde att Teslas system byggde på det.

Hursomhelst din kusin har fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.