1 822 059 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det går ju att kika lite på Danmark.tveksamt skrev:
Vad tror du själv funkar bättre av dessa två scenarion:
1. "Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Och gör det nu! Jag skiter i hur du gör, men när du är klar ska jag göra likadant."
eller
2. Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Här har du en fungerande och beprövad metod för hur du kan göra."
Det är inte i Sverige vi ska rädda världen, nej, det är sant. Men som du kanske vet är Sverige en del av världen, vi bör alltså rimligen bidra med det vi kan. Om det är att ligga i framkant för att vi har möjligheten så är det också vad vi bör göra, även om vårt totala bidrag är en droppe i havet.
Eller? Tycker du att alla ska vänta så att vi först ska nolla den största miljöboven, sedan nästa osv. Eller samarbeta och ta så mycket vi bara kan på en gång?
De höll på med löjliga propellrar på torn som snurrade i vinden redan under 70-talet.
Det var ju liksom inget som påverkade något.
Men ur detta är Vestas sprunget (eller inte riktigt, de fanns ju före och tillverkade annat, men på slutet av 70-talet hade de hakat på tanken på vindmöllor och släppte sina första på marknaden på slutet av 70-talet).
Och se nu.
Vestas omsätter över 70 miljarder SEK och har över 24.000 anställda, och vindenergi står för 20% av Europas elproduktion.
Det var nog tur att danskarna inte väntade på kineserna. Utan det är tvärtom, de har lärt sig av Danmark, och de kopierar så mycket de kan från Vestas verk idag.
Så sent som under 90-talet så fnös jag åt vindkraft, och påstod att det var helt fysikaliskt omöjligt att få ut någon vettig energimängd ur luft - ty densiteten är för låg, det kan aldrig få något som ens motsvarar investeringen.
Ja, jag tror att jag även hittade på det där själv, minns inte riktigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Att ett företag som säljer material och maskiner till en industri går bra är inte ett meningsfullt bevis på industrins utveckling som sådan. Sen går det väl inte fantastiskt för dem heller, inte om man beaktar hur mycket vindkraftsindustrin vuxit de senaste åren.Mikael_L skrev:
Det var mer en betraktelse över att en del är lite av föregångare, ibland företag, ibland länder.Nötegårdsgubben skrev:
Och ibland så slår det väl ut, ger vinster, arbetstillfällen och gör jorden något lite bättre.
Det var alltså en spin på det att det kanske inte är vettigast att vänta på att Ryssland, Kina, Brasilien ska visa vägen, ta fram teknologin osv.
Det kan alltså vara lilla Danmark, som plötsligt gör lite mer än god öl.
Tänkt på en sak senaste året.
Jag besöker många byggarbetsplatser i mitt arbete, och vid etableringarna ställs det upp fler byggcentraler så arbetsledningen kan ladda sina bilar.
I vintras hade vi ett stort strömavbrott på ett bygge. Elektrikerna försökte återansluta flera gånger efter gått igenom alla centraler och skarvsladdar på bygget, innan de kom på att felet var ute på parkeringen, en överbelastad byggcentral med flertalet inkopplade bilar.
Undra när de börjar sätta ut centraler till oss arbetare om vi ska börja åka elbilar ??
Jag besöker många byggarbetsplatser i mitt arbete, och vid etableringarna ställs det upp fler byggcentraler så arbetsledningen kan ladda sina bilar.
I vintras hade vi ett stort strömavbrott på ett bygge. Elektrikerna försökte återansluta flera gånger efter gått igenom alla centraler och skarvsladdar på bygget, innan de kom på att felet var ute på parkeringen, en överbelastad byggcentral med flertalet inkopplade bilar.
Undra när de börjar sätta ut centraler till oss arbetare om vi ska börja åka elbilar ??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Varken de eller ni borde ta ström på det sättet, och lär inte behöva det heller bara för att ni kör elbil.Isakare skrev:
Tänkt på en sak senaste året.
Jag besöker många byggarbetsplatser i mitt arbete, och vid etableringarna ställs det upp fler byggcentraler så arbetsledningen kan ladda sina bilar.
I vintras hade vi ett stort strömavbrott på ett bygge. Elektrikerna försökte återansluta flera gånger efter gått igenom alla centraler och skarvsladdar på bygget, innan de kom på att felet var ute på parkeringen, en överbelastad byggcentral med flertalet inkopplade bilar.
Undra när de börjar sätta ut centraler till oss arbetare om vi ska börja åka elbilar ??
Varför tror folk att man köper en elbil för att rädda klimatet?P Putte 9497 skrev:Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?
Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Man köper för att det är billigt att köra.
Det är säkert väldigt jobbigt för dig som är miljöpartist med alla dessa batteribilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Ren bonus. 
