Hej! Hade tänkt förtöja min lilla styrpulpet vid stugan. Strandlinjen är stenig så jag tror att en förtöjningsboj borde vara bäst.
Tänkte gjuta bojsänke i betong och sen lägga ut på isen så den hamnar på botten till våren.
Frågan är bara hur stort det ska vara. Kollar man på nätet så krävs det gigantiska. Kan det verkligen vara så?
Båten väger någonstans mellan 270 och 300kg. För det mesta är läget inte så utsatt men om det stormar norrifrån så kan det blåsa upp ganska rejält.
Hur mycket betong behöver jag?
Tänkte gjuta bojsänke i betong och sen lägga ut på isen så den hamnar på botten till våren.
Frågan är bara hur stort det ska vara. Kollar man på nätet så krävs det gigantiska. Kan det verkligen vara så?
Båten väger någonstans mellan 270 och 300kg. För det mesta är läget inte så utsatt men om det stormar norrifrån så kan det blåsa upp ganska rejält.
Hur mycket betong behöver jag?
Du har tabell med vikter i första filen som känns rätt rimliga. Det beror såklart på vad det är för botten. Är det riktigt mjukt så att bojstenen suger fast djupt i geggan sitter den nog fast, likaså om det är grova stenformationer. Fast är det en hård sandbotten är det skönt för fötterna om det är långgrunt, men en lite för lätt bojsten flyttar rätt lätt på sig.
Ring passar inte stenig och hård botten...för att kunna gräva sig ner och hålla sig på plats
Jo rätt stora bumlingar behövs allt blir ju ca 1 kg per liter volym "lättare" att lyfta när det är under vatten
För att få en sten på mer exakt plats kan det vara ide att såga upp en vak ock släppa i den.
Kommer du att ha båten där "obevakad" också? eller är det när ni är vid stugan som den är där?
Jo rätt stora bumlingar behövs allt blir ju ca 1 kg per liter volym "lättare" att lyfta när det är under vatten
För att få en sten på mer exakt plats kan det vara ide att såga upp en vak ock släppa i den.
Kommer du att ha båten där "obevakad" också? eller är det när ni är vid stugan som den är där?
Och när du har fått dit klumpen och en boj. Så sätter du en typ sådan här i bojen med ett shackel, gärna då syrafast rostfri ( finns på båttillbehör )R Rewrap skrev:
https://www.byggmax.se/talja-elzink...e=1&gbraid=0AAAAAD8WC3FkqwpsqSlcEkaqYvGhh1gCy
Sen trär du en tamp som räcker dubbel till bryggan genom den, då har du möjlighet att lägga till vid brygan, även om det blåser. Lite böckigt att koppla båttampen direkt i bojen vid angörning med brandhake. Och sedan koppla i båten, sen dra ut båten så långt ut du vill ha den, samt fästa förtampen i bryggan.
Då kommerr båten att ligga i säkerhet en bit ut. När du ska ut, sä släpper du bara på linan ut till bojen och drar in båten till bryggan. Fäster ändarna i bryggan ordentligt, mycket bra att ha en lina att hålla i, in till bryggan om det blåser en del.
Det vet ju alla med båtar, hur svårt det kan vara att komma rätt till bryggan när det liksom drar kring öronen.
Ja båten kommer vara där obevakad. Jag är i fritidshuset ganska ofta, minst en gång i veckan under sommaren. Men båten ligger i från april till slutet av oktober.J Jonas_81 skrev:Ring passar inte stenig och hård botten...för att kunna gräva sig ner och hålla sig på plats
Ja det var så jag hade tänkt faktiskt! Få ut båten på säkert avstånd från bryggan. Kvarstående frågan är bara hur jag låser fast båten på ett vettigt sätt då.J jonaserik skrev:Och när du har fått dit klumpen och en boj. Så sätter du en typ sådan här i bojen med ett shackel, gärna då syrafast rostfri ( finns på båttillbehör )
[länk]
Sen trär du en tamp som räcker dubbel till bryggan genom den, då har du möjlighet att lägga till vid brygan, även om det blåser. Lite böckigt att koppla båttampen direkt i bojen vid angörning med brandhake. Och sedan koppla i båten, sen dra ut båten så långt ut du vill ha den, samt fästa förtampen i bryggan.
Då kommerr båten att ligga i säkerhet en bit ut. När du ska ut, sä släpper du bara på linan ut till bojen och drar in båten till bryggan. Fäster ändarna i bryggan ordentligt, mycket bra att ha en lina att hålla i, in till bryggan om det blåser en del.
Det vet ju alla med båtar, hur svårt det kan vara att komma rätt till bryggan när det liksom drar kring öronen.
Hmm du har en poäng. Hur viktigt är det dock att den ligger rätt på några meter hit och dit?E Edlunn skrev:
Blir till att ha lite kort mellan båt och brygga och där sätta en kätting till bryggan. Se bara till att det är kraftiga don i bryggan. Om du har en båt som kan vara begärlig att stjäla, så finns det dom som har en stor bultsax med sig. Blir en hätfig kedja då och motorn har låsbara tvingar eller är dragen direkt i aktern.R Rewrap skrev:
För att få det vattentätt mot stöld nästan, är att sätta ett GPS-larrm gömd i motorutrymmet. Ellerr kanske 2, en i motorn och en gömd i båten. Då kan du se eller få larm om den flyttas en längre bit bort eller går på exsport. Finns ett antal av det sorten, men se till att batteriet har lång livslängd. Inga större kostnader för dom och en APP i telefonen.
GPS:en hjälper ju mest när båten redan är stulen.J jonaserik skrev:Blir till att ha lite kort mellan båt och brygga och där sätta en kätting till bryggan. Se bara till att det är kraftiga don i bryggan. Om du har en båt som kan vara begärlig att stjäla, så finns det dom som har en stor bultsax med sig. Blir en hätfig kedja då och motorn har låsbara tvingar eller är dragen direkt i aktern.
För att få det vattentätt mot stöld nästan, är att sätta ett GPS-larrm gömd i motorutrymmet. Ellerr kanske 2, en i motorn och en gömd i båten. Då kan du se eller få larm om den flyttas en längre bit bort eller går på exsport. Finns ett antal av det sorten, men se till att batteriet har lång livslängd. Inga större kostnader för dom och en APP i telefonen.
Vart lite inne på att använda låskedja som kedja mellan boj och bojsänke. Det borde väl räcka som lås? Alternativt att låsa fast låskedjan i bojkedjan typ 1 eller 2 meter under vattenytan 🤔 eller är det korkat pga andra skäl?
Aldrig tänkt så långt men det låter ju vettigtF fribygg skrev:
Detta är som tur är en insjö i mitten av landet. Flera i området med finare båtar har dem olåsta. Så roligt tänker dock inte jag ha, utan jag låser den gärna.F fribygg skrev:
Du ska ju komma åt alla delar och om du sätter något under vattenlinjen, så blir det svårt. Sen det med att någon drar iväg med båten, kan du inte göra något åt, det bara är så.R Rewrap skrev:
Med GPS så vet du var den är och får hoppas att motorn är kvar. Som info, finns dom som drar iväg med båten till någon plats, sen tar dom motorsågen och kapar ur aktern.
Har sett några stycken utan akterspegel. Det ska finnas någon båt som har en rostfri plåt på 3 mm inbakad i aktern, går då inte att såga i. Stöldskydd, men vet inte hur stor plåten är, eller vilken båt det är.
Är själv sjöbjörn på östersjön och sett det mesta under årens gång med stulna båtar.
Hmm ja du har nog en poäng där. Får nog fästa i bryggan istället. Eller göra ett liknande bojsänke vid akterspegeln som jag har enbart till låskedjan. 150kg borde nog duga fint. Handlar ju ändå bara om att fördröja för tjuven. Vill de komma åt båten så kommer de ju göra det.J jonaserik skrev:Du ska ju komma åt alla delar och om du sätter något under vattenlinjen, så blir det svårt. Sen det med att någon drar iväg med båten, kan du inte göra något åt, det bara är så.
Med GPS så vet du var den är och får hoppas att motorn är kvar. Som info, finns dom som drar iväg med båten till någon plats, sen tar dom motorsågen och kapar ur aktern.
Har sett några stycken utan akterspegel. Det ska finnas någon båt som har en rostfri plåt på 3 mm inbakad i aktern, går då inte att såga i. Stöldskydd, men vet inte hur stor plåten är, eller vilken båt det är.
Är själv sjöbjörn på östersjön och sett det mesta under årens gång med stulna båtar.
Motorn är låst med ett klass 3 och ett klass 4 lås. Skyddar dock inte mot att kapa bort akterspegeln.
Hur som helst, tillbaka till trådämnet. Finns det någon betong som jag kan gjuta i minusgrader? Och hur mycket behöver jag för att få drygt 350kg? Tänkte gjuta i en murarbalja eller liknande.