Tänk man ska sätta upp en bräda.
Vad är bäst tillvägagångsätt?
Vad är era erfarenheter?
Vad är kompisens erfarenhetr?
Vad är grannens erfarenheter?

Detta måste väl kunna avhandlas med mindre än 1000 inlägg?

Jag kröker bara mina spikar samt slår på allt runt omkring inkl tummen.
Föredrar skruv :D

Spik har en fördel, priset.

ThomasLindgren skrev:
Spik har en fördel, priset.
Skruvs fördel, resten!

:D

Jag spikar allt(med pistol) som ska sitta fast och inte riskerar att störa om små resningar sker.

Trall och gips skruvas plus allt som ev ska kunna plockas bort och återmonteras.

Ofta tycker jag att spik får lite oförtjänt kritik då jämförelsen blir att manuellt hamra i spik kontra dra i skruv med dragare.

För min del så går det sjukt snabbt att dra upp reglar, panel, papp etc med spikpistol jämfört med att skruva ens med skruv på band

Redigerat:
Jag gillar min spikpistol :)

Spikpistol om det skall sitta till rivning samt att det är en del spik som ska bankas i. Handlar det bara om några fåtal infästningar så är ofta ställtiden för lång för spikpistolen och då skruvar man.

Alltid skruv!

Spikar bara böjer sig och flyttar sig och bär sig åt. Och så får jag ont i axeln (kan vara tennisens fel).

Och om man råkat få i en (på fel ställe så klart) så är de j-t ovilliga att bli utdragna.

Dessa är mina favoriter utvändigt. T.ex 4,2 x 45 för att sätta upp dörr- och fönsterfoder och knutbrädor:

skruv1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och invändigt till paneler, lister och annat är dessa kanon
3,9 x 42 till tunna tak- och väggpaneler, 3,9 x 57 till massiva furugolv:

• skruv2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tidigare skruvade jag nästan allt men sedan jag köpt min stompicka så blev det mycket roligare att spika. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.