1 096 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
För "lite" ström till lampan.
Hej
Har ett konstigt fenomen hemma som jag undrar om någon kan ge klarhet över.
Jag har en lite gäst toa med endast en lampa över spegeln. Har fungerat felfritt fram till för någon vecka sedan.
Lampan lös inte så jag trodde det var glödlampan men icke. Jag tog bort den gamla armaturen eftersom jag trodde den hade gått sönder.
När jag mäter är det ca 150V på kablarna och inte 220-230V som det brukar.
På samma propp som gästtoans lampa sitter det andra saker och något vägguttag. Ingen utav dessa är det problem med. Det är 220 på samtliga.
Hur kan detta uppstå?
Har ett konstigt fenomen hemma som jag undrar om någon kan ge klarhet över.
Jag har en lite gäst toa med endast en lampa över spegeln. Har fungerat felfritt fram till för någon vecka sedan.
Lampan lös inte så jag trodde det var glödlampan men icke. Jag tog bort den gamla armaturen eftersom jag trodde den hade gått sönder.
När jag mäter är det ca 150V på kablarna och inte 220-230V som det brukar.
På samma propp som gästtoans lampa sitter det andra saker och något vägguttag. Ingen utav dessa är det problem med. Det är 220 på samtliga.
Hur kan detta uppstå?
Vilken typ av mätinstrument har du? Digitalmulitmetrar kan, tack vare deras höga ingångsresistans, luras vid mätning.
Men om du utesluter mätfel får du jobba dig bakåt och mäta i ex strömbrytaren och se vilket värde du får där.
Men om du utesluter mätfel får du jobba dig bakåt och mäta i ex strömbrytaren och se vilket värde du får där.
Det där är konstigt. Du borde inte kunna mäta upp nåt späningsfall när lampan inte är inkopplad.
I vilket fall kan det vara farligt, då det tyder på att det är nåt annat som tar en del av späningen, (tänk seriekopplat med lampan). Om detta är nåt med kablarna så kan det leda till att det blir varmt nån stans och i värsta fall börja brinna.
I vilket fall kan det vara farligt, då det tyder på att det är nåt annat som tar en del av späningen, (tänk seriekopplat med lampan). Om detta är nåt med kablarna så kan det leda till att det blir varmt nån stans och i värsta fall börja brinna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det låter som om strömbrytaren har gått sönder och inte ger kontakt längre.
Klicka här för att svara