Monterat upp väggskåp på vägg, med 10st fästpunkter fördelat på 2.6m. Det är gips med osb bakom och jag märkte när jag skruvade in sista biten att någon skruv snurrade, medan någon annan nöp fast. Hursomhelst, när jag mäter och räknar på det inser jag att de 35mm som är mellan skruvhuvud och räfflorna är precis lika många mm som väggmaterialet är tjockt (gips + osb) och de 10mm som skåpet är från väggen.

Jag chansade på dessa skruvar när jag efter lång väntetid fick tummen ur, åkte till butiken där de hade dessa 65mm och 25mm med platt huvud att välja på.

Är det läge att byta till kortare skruv, eller kommer det sitta som i berget ändå??

• Skruv på träbakgrund som användes för att fästa väggskåp, potentiellt för lång för väggmaterialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har inte gängorna fäste i något så kommer det inte sitta fast. Du kanske träffade regel när det drog bra? Jag skulle definitivt bytt ut skruven så du är 100% på att skruven sitter ordentligt.

Använder du samma skruvhål och kortare skruv så får du gå upp en storlek på skruven också. Alternativt använder du samma längd fast helgängade skruv.

• Gilla
Anton Larsson2651 och 1 till
  • Laddar…
Vilken skräpskruv du har hittat. Antar att den är tänkt för amerikanska marknaden (matchar deras dimensioner på 2"-virke ganska väl).
Om du ska ha någon form av last på det där så behöver du tyvärr byta skruv. Hitta någon som är 35-45 mm istället. Och som ovanstående säger, antingen får du gå upp i dimension eller sätta i nya hål.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Vilken skräpskruv du har hittat. Antar att den är tänkt för amerikanska marknaden (matchar deras dimensioner på 2"-virke ganska väl).
Om du ska ha någon form av last på det där så behöver du tyvärr byta skruv. Hitta någon som är 35-45 mm istället. Och som ovanstående säger, antingen får du gå upp i dimension eller sätta i nya hål.
Ser ut som vanliga montageskruv.

Buford Buford skrev:
Tack för svar, hade på känn att det inte blev så bra... Har beställt 8x40 träskruv nu, hoppas att de håller bättre :) Befintliga skruvar är 6x65mm.

[länk]
Det blir nog kanon (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.