Hur ser ni på det här med neutral ledaren i följande fall..

Om man har en tvätt pelare med en tvättmaskin och en torktummlare, skall man då dra en 4x 2.5mm2 eller 4x 1.5mm2 kabel till maskinerna ?

Eftersom det är två stora förbrukare vi pratar om här, är neutralledaren för klen i 1.5mm2 utförandet, eller bör man gå upp i kabeldiameter ?
Kabel sträckan vi pratar om är ca 6-7 meter.

Det finns många skolor om detta, vad anser ni ?

Det beror ju på vad din torktummlare/tvättmaskin drar
men dom brukar väl klara sig på en 10 A fas vardera
så två faser och en nolla samt skyddsjord. lägger du dom på olika faser så blir ine belastningen på neutralledaren högre. snarare mindre om du kör bägge samtidigt.

Men nu låter det ju som en nydragning från central?

Då är det väl lämpligt att göra rätt från början. Dvs håll inte på att dela på neutralledare. Dra fram det som 2 separata enfasgrupper. 3 ledare till varje maskin.

Om det sedan är så att det räcker med 10A (=1,5 mm2) eller om du behöver mer beror ju på respektive maskin.

Att använda 2 eller 3 faser som man sedan delar upp på flera enfas förbrukare är ju en nödlösning som tas till när det redan finns en 3 fas framdragen. Och det är svårt att dra om.

... eller 2 faser + N till varje maskin om de kan kopplas för 400 V element-spänning. Då går det något fortare att tvätta respektive torka...

Det jag tänkte på är om man har en framdragen 4 G x1.5mm2 , är det är ingen risk att neutralledaren blir överbelastad.
iof så blir det kanske inte så mycket i neutralledaren när det induktiv belastning eller gäller det bara 3-fasmotorer där inte nollan används..

Jag ser ingen anledning till att man skall oroa sig för överbelastning i neutralledaren, vid en vanlig villainstallation. Problemet uppstår mest inom industrin där bl.a. frekvensomformare eller stora lysrörsanläggningar kan ge mycket övertoner vilket medför höga strömmar i neutralledaren.
:)

mm det är klurigt med den här elen, då vet jag...

Är det någon mer som har en annan åsikt så får ni gärna kommentera..

2 faser 1 nolla 1 jord, kopplas in faserna på olika.

Nu till alla överpippin på detta forum. Får man göra detta i en vanlig diazed säkrings central efter 1999 ?

utan att installera jordfelsbrytare?
sug på den ni?

Jag har inget bra svar, (får bara en massa jobbiga svar)

/Richard

Ingen anning om man får men jag skulle som boende aldrig acceptera att det gjordes utan JFB. El i fuktiga utrymmen ska skyddas och en tvättstuga är ett fuktigt utrymme oavsett vad reglerna säger.

Enligt min tolkning så krävs jfb eller 3 polig automatsäkring enligt nu gällande föreskrifter så Nej det får man inte.

Erik_D skrev:
Enligt min tolkning så krävs jfb eller 3 polig automatsäkring enligt nu gällande föreskrifter så Nej det får man inte.
Japp, håller med dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.