1 891 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Moms för samfälligheter. Blir det högre kostnad?
Det beror på om ni kan dra av moms, ev leverantörsfakturor/kostnader. I bästa fall +-0 , annars något dyrare avgifter obeaktat kostnad för administration.B buhu skrev:
Precis, har samfällighetsföreningen momsbelagda utgifter av motsvarande belopp som vad som uttaxeras så är det bara administration och ingen ökad direkt kostnad för föreningen.
Men om man t ex har utgifter som arvoden som inte är momsbelagda eller lägger pengar på hög ("fondering") ja då finns ju ingen moms att kvitta mot och då blir det en extra 25% kostnad för den delen av uttaxeringen.
Men om man t ex har utgifter som arvoden som inte är momsbelagda eller lägger pengar på hög ("fondering") ja då finns ju ingen moms att kvitta mot och då blir det en extra 25% kostnad för den delen av uttaxeringen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Samfälligheten har utgifter också, den momsen får ju dras av, beror ju lite på vad som ingår i kostnaden för samfälligheten, vi har värme, vatten, sophämtning, snöröjning, reparation och underhåll av gemensamma utrymmen, bredband som också ingår. Sen tycker jag att det är vansinnigt att lägga moms på de redan skattade pengar som man betalar till samfälligheten. Någon ändring av beloppet har inte skett här ännu.B buhu skrev:
Klicka här för att svara
