12 932 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
För- eller nackdel att byta från smält- till automatsäkring?
En följdfråga:
Låt säga att centralens utseende inte spelar någon roll, och att det inte är ett bekymmer för mig som ägare om den är lättarbetad eftersom jag inte får göra det själv, och det kanske händer en gång på 30 år att man skall ändra i grupperna. Om man aldrig har haft en säkring som löst ut får man aldrig dra nytta av den enklare återställningen.
Finns det något el-säkerhetsmässigt skäl att byta? Eller så här: hur motiverar man kostnaden för att byta om man inte skall göra en större ombyggnad/utökning samtidigt?
Låt säga att centralens utseende inte spelar någon roll, och att det inte är ett bekymmer för mig som ägare om den är lättarbetad eftersom jag inte får göra det själv, och det kanske händer en gång på 30 år att man skall ändra i grupperna. Om man aldrig har haft en säkring som löst ut får man aldrig dra nytta av den enklare återställningen.
Finns det något el-säkerhetsmässigt skäl att byta? Eller så här: hur motiverar man kostnaden för att byta om man inte skall göra en större ombyggnad/utökning samtidigt?
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Egentligen inte. Men när det gäller gamla proppcentraler så är det lämpligt att man dels kontrollerar anslutningarna och efterdrar dessa samt kontrollerar så det inte finns massa damm eller är bränt någonstans. Sen bör man kontrollera så att passdelar och propphuvar inte är brända eller korroderade och att propphuvar är försedda med skyddsglas. Samma sak gäller även för själva säkringen, den ska inte ha synliga ”svetsloppor”.C camelspin skrev:En följdfråga:
Nej, om inte centralen är full och du har en massa anslutningar där det ligger dubbla anslutningar under samma "skruv" och du inte planerar för ytterligare JFB i centralen då det kan vara rätt tidsödande att bygga om en central av den g:a sorten. En JFB är enkelt två är lite mer mixter med kapade skenor som ska sättas fast.C camelspin skrev:En följdfråga:
Tack för tips, det blir ett byte!J Johan456 skrev:Byt. Det finns många anläggningar i tuffa miljöer där dvärgbrytarna är över 30 år (och givetvis äldre). De slits vid främst kortslutning, men det beror då också på kortslutningens storlek. I en bostad är dessa låga vilket gör att detta i praktiken inte är något problem. Se till att få huset på minst två jordfelsbrytare och eventuellt kyl/frys på egen personskyddsbrytare. Gällande att komplettera så är det inget problem, om 20 år så går det att lösa enkelt om även om inte fasskenan passar. Sen om man vill komplettera så vill man gärna ha samma fabrikat. Välj därför Hager, de är absolut störst på på marknaden för privatpersoner.
Personskyddsbrytare för kyl/frys uppfattar jag som en fördel om det skulle uppstå jordfel på annan håll när man inte är hemma och JFB slår till. På så sätt slipper man komma hem till kyl/frys som tappat strömtillförsel helt i onödan. Är jag rätt på det eller finns det andra anledningar?
Risken med detta är att om det blir ett mindre fel i kyl/frys så kommer du inte märka detta. Därav rekomenderas det ofta att ha kyl/frys tillsammans med något annat man reagerar på att man tappat ström.Belmlu skrev:
Tack för tips, det blir ett byte!
Personskyddsbrytare för kyl/frys uppfattar jag som en fördel om det skulle uppstå jordfel på annan håll när man inte är hemma och JFB slår till. På så sätt slipper man komma hem till kyl/frys som tappat strömtillförsel helt i onödan. Är jag rätt på det eller finns det andra anledningar?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 435 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 435 inlägg
I förra renoveringshuset så la vi kyl/frys på helt egen JFB .
Nu med nya husets renovering så tänker vi gå ett steg till så har jag bett om att få både kyl&frys på en egen men även att alla uttag/lampor utomhus har ytterligare en egen JFB. För är det något som kan göra så JFB går så är det utomhus el. Tråkigt att komma hem till ett kallt hus också.
Just kyl/frys har vi upplevt blivit utan el när vi var bortresta och när grannen kom in ett par dagar efter en storm där en utomhuslampa hade kortslutit hela huset var ingen rolig historia.
Vattenpumpen, för den egna brunnen, ligger på helt egen undercentral just för att helt koppla ur den från huset och därmed också egen JFB.
Nu med nya husets renovering så tänker vi gå ett steg till så har jag bett om att få både kyl&frys på en egen men även att alla uttag/lampor utomhus har ytterligare en egen JFB. För är det något som kan göra så JFB går så är det utomhus el. Tråkigt att komma hem till ett kallt hus också.
Just kyl/frys har vi upplevt blivit utan el när vi var bortresta och när grannen kom in ett par dagar efter en storm där en utomhuslampa hade kortslutit hela huset var ingen rolig historia.
Vattenpumpen, för den egna brunnen, ligger på helt egen undercentral just för att helt koppla ur den från huset och därmed också egen JFB.
20000 rörelser har jag sett att en dvärgbrytare ska hålla, det blir en på eller av om dagen i nästan 55 år. Om 20000 rörelser inte är realistiskt så får man förstås en annan siffra.S Soltorp40 skrev:
Men visst ska man inte använda en dvärgbrytare till sådan den inte är avsedd för. Det var därför jag hade solglasögon på mig när jag skrev förra inlägget.
Så kan man också göra om man vill. Men här hemma öppnas kylen ett tiotal gånger per dag så det spelar ingen roll.snuttjulle skrev:
Hej,
Tack för svar och att jag fick störa i tråden med en följdfråga.
Hoppas TS får en bra anläggning. I samband med så mycket ombyggnation låter det optimalt att byta ut och modernisera.
En elektriker var hemma hos mig i ett ärende och sa: den där centralen kan jag byta ut. Det var då jag började fundera: varför då? Den funkar ju. Ful, men jag tittar inte på den. Så jag svarade, äh, sätt en JFB i en låda bredvid. Så blev det, och det funkar utmärkt. Jag får nog äta upp det när jag skall renovera källaren och utöka med lite mer el. Men jag har nog lite tur för ingen propp eller JFB har någonsin löst. Utom en gång när jag pillade lite för mycket . . .
Tack för svar och att jag fick störa i tråden med en följdfråga.
Hoppas TS får en bra anläggning. I samband med så mycket ombyggnation låter det optimalt att byta ut och modernisera.
En elektriker var hemma hos mig i ett ärende och sa: den där centralen kan jag byta ut. Det var då jag började fundera: varför då? Den funkar ju. Ful, men jag tittar inte på den. Så jag svarade, äh, sätt en JFB i en låda bredvid. Så blev det, och det funkar utmärkt. Jag får nog äta upp det när jag skall renovera källaren och utöka med lite mer el. Men jag har nog lite tur för ingen propp eller JFB har någonsin löst. Utom en gång när jag pillade lite för mycket . . .
Klicka här för att svara