12 932 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
För- eller nackdel att byta från smält- till automatsäkring?
Och som lite kuriosa kan nämnas att i tidigt skede 70-80 tal (och tidigare) var produkterna fabrikatspecifika som tex bredden på säkringen var några mm smalare/bredare så att man måste använda samma fabrikats samlingsskenor för efter ett antal säkringar blev avståndet för stort/kort. Även höjd och djup till "hålen" där samlingsskenorna skulle in varierade rätt mycket på vissa fabrikat.
Det tror jag numera är ett minne blott, i alla fall har inte jag råkat ut för att normapparater av dom fabrikat jag har använt inte passa tillsammans.
Det tror jag numera är ett minne blott, i alla fall har inte jag råkat ut för att normapparater av dom fabrikat jag har använt inte passa tillsammans.
Dom gör det mycket lättare att utöka/förändra, dom tar mycket mindre plats, man kan arbeta i dom utan att göra hela centralen spänningslösa, dom är mycket snabbare att montera. Dom har mer fördelar än nackdelar. Det absolut vanligaste "felet" med gamla diazed är att dom är så fulla att man lagt dubbelt på säkringarna, dom är alltså oftast för små och man kan inte enkelt lägga till nya grupper. Dessutom saknar många diazed separata jord och nollskena. Diazed är besvärligare att bestycka med flera JFB. Jag slutar här men det finns flera fördelar OCH några nackdelar men fördelarna är betydligt fler än nackdelarna.T T-O skrev:
Håller egentligen med även om jag är diazedkramare. Speciellt om man jobbar med det. Har man däremot tid, plats och råkar ha en j-drans massa material ligger så finns det ingen anledning att byta till Normcentral. I mitt garage hade jag tre grupper (belysning, VU, värme) med fyra säkringsplatser och ingen JFB. Råkade ha en 21-platsers diazedcentral liggandes och tid att bygga om innan montering på plats. Använder i dagsläget alla platserna samt ett par extra PSA.E elmont skrev:Dom gör det mycket lättare att utöka/förändra, dom tar mycket mindre plats, man kan arbeta i dom utan att göra hela centralen spänningslösa, dom är mycket snabbare att montera. Dom har mer fördelar än nackdelar. Det absolut vanligaste "felet" med gamla diazed är att dom är så fulla att man lagt dubbelt på säkringarna, dom är alltså oftast för små och man kan inte enkelt lägga till nya grupper. Dessutom saknar många diazed separata jord och nollskena. Diazed är besvärligare att bestycka med flera JFB. Jag slutar här men det finns flera fördelar OCH några nackdelar men fördelarna är betydligt fler än nackdelarna.
Till TS kan jag skicka med att det kan vara smart att sätta in en Normcentral när elektrikarn ändå är på plats.
En modul ska idag vara 17,5mm bred. Det är bredden på en 1-polig dvärgbrytare. Höjden vet jag inte men har upplevt att fasskenor av visst fabrikat inte passar så bra till ett annat fabrikats dvärgar. Men jag delar din bild till 100%.E elmont skrev:Och som lite kuriosa kan nämnas att i tidigt skede 70-80 tal (och tidigare) var produkterna fabrikatspecifika som tex bredden på säkringen var några mm smalare/bredare så att man måste använda samma fabrikats samlingsskenor för efter ett antal säkringar blev avståndet för stort/kort. Även höjd och djup till "hålen" där samlingsskenorna skulle in varierade rätt mycket på vissa fabrikat.
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg