P pmd skrev:
Är det inte därför det brukar kallas normcentral?
Norm kommer ifrån Deutsche Industri Normen
Det är därför det kallas normcentrsl och skenorna i den kallas för DIN-skenor

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nus73
U Uffe A skrev:
Norm kommer ifrån Deutsche Industri Normen
Det är därför det kallas normcentrsl och skenorna i den kallas för DIN-skenor
Ska man vara lie petig står DIN för Deutsches Institut für Normung.

• Gilla
least
  • Laddar…
Nus73 Nus73 skrev:
Ska man vara lie petig står DIN för Deutsches Institut für Normung.
Helt klart att man ska vara petig :cool:

• Gilla
Lakridsbat och 2 till
  • Laddar…
Nus73
U Uffe A skrev:
Nu är det min tur att vara petig ;)
[länk]
Jag var inte helt fel på det :cool:
Kolla under historia
Då har jag lärt mig något nytt idag :D.

Det har jag också
Man blir aldrig för gammal för att lära sig :D

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P
Svaret på min fråga i inlägg #16 är alltså: ja.

Produkter som följer standarden (norm på tyska) passar i en normcentral.

Och som lite kuriosa kan nämnas att i tidigt skede 70-80 tal (och tidigare) var produkterna fabrikatspecifika som tex bredden på säkringen var några mm smalare/bredare så att man måste använda samma fabrikats samlingsskenor för efter ett antal säkringar blev avståndet för stort/kort. Även höjd och djup till "hålen" där samlingsskenorna skulle in varierade rätt mycket på vissa fabrikat.
Det tror jag numera är ett minne blott, i alla fall har inte jag råkat ut för att normapparater av dom fabrikat jag har använt inte passa tillsammans.

W Wheelabrator skrev:
Det är ju normcentraler som är fula :surprised: Jag är glad över min gedigna gängsäkringscentral - rejäla metall- och porslinsgrejer istället för rapplig plast.

Min är gissningsvis från fyrtiotalet - hur ser en normcentral ut om åttio år?
Gammal och ny elcentral på en vägg med säkringsdosor och automatsäkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju alltid blanda lite ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Normcentralerna har ingen större användbarhet hos privatkunder än vad de gamla diazedcentralerna.

T T-O skrev:
Normcentralerna har ingen större användbarhet hos privatkunder än vad de gamla diazedcentralerna.
Dom gör det mycket lättare att utöka/förändra, dom tar mycket mindre plats, man kan arbeta i dom utan att göra hela centralen spänningslösa, dom är mycket snabbare att montera. Dom har mer fördelar än nackdelar. Det absolut vanligaste "felet" med gamla diazed är att dom är så fulla att man lagt dubbelt på säkringarna, dom är alltså oftast för små och man kan inte enkelt lägga till nya grupper. Dessutom saknar många diazed separata jord och nollskena. Diazed är besvärligare att bestycka med flera JFB. Jag slutar här men det finns flera fördelar OCH några nackdelar men fördelarna är betydligt fler än nackdelarna.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom gör det mycket lättare att utöka/förändra, dom tar mycket mindre plats, man kan arbeta i dom utan att göra hela centralen spänningslösa, dom är mycket snabbare att montera. Dom har mer fördelar än nackdelar. Det absolut vanligaste "felet" med gamla diazed är att dom är så fulla att man lagt dubbelt på säkringarna, dom är alltså oftast för små och man kan inte enkelt lägga till nya grupper. Dessutom saknar många diazed separata jord och nollskena. Diazed är besvärligare att bestycka med flera JFB. Jag slutar här men det finns flera fördelar OCH några nackdelar men fördelarna är betydligt fler än nackdelarna.
Håller egentligen med även om jag är diazedkramare. Speciellt om man jobbar med det. Har man däremot tid, plats och råkar ha en j-drans massa material ligger så finns det ingen anledning att byta till Normcentral. I mitt garage hade jag tre grupper (belysning, VU, värme) med fyra säkringsplatser och ingen JFB. Råkade ha en 21-platsers diazedcentral liggandes och tid att bygga om innan montering på plats. Använder i dagsläget alla platserna samt ett par extra PSA.

Till TS kan jag skicka med att det kan vara smart att sätta in en Normcentral när elektrikarn ändå är på plats.

E elmont skrev:
Och som lite kuriosa kan nämnas att i tidigt skede 70-80 tal (och tidigare) var produkterna fabrikatspecifika som tex bredden på säkringen var några mm smalare/bredare så att man måste använda samma fabrikats samlingsskenor för efter ett antal säkringar blev avståndet för stort/kort. Även höjd och djup till "hålen" där samlingsskenorna skulle in varierade rätt mycket på vissa fabrikat.
Det tror jag numera är ett minne blott, i alla fall har inte jag råkat ut för att normapparater av dom fabrikat jag har använt inte passa tillsammans.
En modul ska idag vara 17,5mm bred. Det är bredden på en 1-polig dvärgbrytare. Höjden vet jag inte men har upplevt att fasskenor av visst fabrikat inte passar så bra till ett annat fabrikats dvärgar. Men jag delar din bild till 100%.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Gängsäkringar är fula. Och dom tar plats. Byt om du har råd säger jag.
Det är intressant hur olika man kan vara… Jag ser ofta argumentet att normcentraler skulle vara snyggare än dito diazed som ett argument för att byta, och blir lika chockad varje gång!

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
P
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
[bild]
Man kan ju alltid blanda lite ;)
Jag ser att du inte kan välja mellan Metropolis och Star Wars. :geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.