Belmlu
Hej,

Ska ha en elektriker till att fixa lite saker hemmavid, framförallt kabeldragning till utomhusuttag samt belysning/uttag i garage. I samma veva ska det dock också installeras JFB i garagets elcentral då detta saknas samt ytterligare en JFB i husets elcentral på elektrikerns inrådan. Ska också installera överspänningsskydd.

I samband med detta föreslog elektrikern att man byter centralen till dvärgbrytare istället för diazed som det är i nuläget. Jag tänkte att det kunde vara en god idé nu när det ändå ska installeras överspänningsskydd och en till JFB. Efter att ha läst på lite är jag dock aningen villrådig.

Har förstått att dvärgbrytare slits med åren och kan komma att behöva bytas ut. Innan det är aktuellt kommer strömmen brytas för allt mindre laster. Har även förstått att det kan vara problematiskt att byta en enskild dvärgbrytare och att det kan vara så att hela centralen behöver bytas. Även förstått att byte till dvärgbrytare kan påverka möjlig kabeldragning i huset då det inte går att dra lika långt som med diazed.

Samtidigt tror jag att under det dryga året vi bott i huset så har en huvudsäkring gått vid ett tillfällen och sedan har max två eller tre säkringar gått i elcentralen. Nu är jag väldigt novis på detta så kan ha missförstått något. Men frågan kvar står; vad hade du som läser detta gjort? Behållt smältsäkringar från 70-talet eller skaffat ny central med dvärgbrytare?

Tack på förhand!

Jag tror att du fått lite om bakfoten, med moderna dvärgbrytare är det enkelt att byta säkring med full spänning på centralen och alla dom övriga grupperna spänningssatta. Det skiljer inget mellan längden på grupper oavsett typ av säkring, utom möjligen i vissa extrema och teoretiska fall. Huvudsäkringar ska vara smältsäkringar. Jag har aldrig behövt byta en dvärgbrytare pga ålder. Det har hänt att jag bytt någon som utsatts för upprepade kortslutningar och hög över last men det är nått som i normala fall inte ska förekomma.
Fördelen med normsäkringar är att dom tar mindre plats och att det är lätt att utöka centralen med både säkringar och ev andra apparater.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att bakfoten är inblandad.

När TS skriver "byta säkring" så handlar det inte om att återställa en utlöst automat, det handlar om att byta en automat som gjort sitt - främst genom att lösa ut för kortslutning några gånger.

Och jag håller med TS. Om man går in en 5 år gammal automatsäkringscentral och vill byta en apparat, kanske vill någon ha en 16A-ledning till något, ja då är det mer regel än undantag att skenan i centralen inte stämmer med de säkringar man vill/kan köpa idag. Varför skulle det vara bättre om 5 år med dagens?

Fullt så besvärsfritt som Du vill beskriva är det inte alltid - även om man kan ha tur. För vanligt boende är det väl mest köket som kan ställa till det med olika apparater på köksbänken. Om kunden har en vanlig "gammaldags" kaffebryggare och en mindre mikro funkar det mesta, men om kunden "ligger på topp" med stor espressomaskin, stor mikrovågsugn med grill etc etc, ja då blir det skillnad...

Själv hade jag behållit skruvcentralen (om inte uppdelningen med flera jordfelsbrytare fördyras mycket av det - men då skall alltså behålla + uppdelning vara dyrare än att byta hela centralen med material och arbete för en helt ny central). Jag hade satt upp en låda bredvid för JFB och överspänningsskydd.

Jag är lite fläckad av det amerikanska talesättet - "Om det inte är trasigt, laga det inte"

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det jag svarar på är just att byta automaten och inte återställa den, så jag tror att även du fick nått bakom foten ;)
I dom allra flesta fall så passar automater i nyare anläggningar oberoende fabrikat, jag har då aldrig haft nått problem i centraler med olika fabrikat. I tidigt skede var det vissa fabrikat som inte var kompatibla.
Och har kunden stora förbrukare så blir överlasten för stor oavsett typ av säkring utom i vissa fall och bör då dra dit en grupp till.
Sett till funktion är det ingen större skillnad, sett till utseende och "lättarbethet" är normcentraler överlägsna, kostnadsmässigt är det billigare att behålla smälltsäkringar.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
E elmont skrev:
Jag tror att du fått lite om bakfoten, med moderna dvärgbrytare är det enkelt att byta säkring med full spänning på centralen och alla dom övriga grupperna spänningssatta. Det skiljer inget mellan längden på grupper oavsett typ av säkring, utom möjligen i vissa extrema och teoretiska fall. Huvudsäkringar ska vara smältsäkringar. Jag har aldrig behövt byta en dvärgbrytare pga ålder. Det har hänt att jag bytt någon som utsatts för upprepade kortslutningar och hög över last men det är nått som i normala fall inte ska förekomma.
Fördelen med normsäkringar är att dom tar mindre plats och att det är lätt att utöka centralen med både säkringar och ev andra apparater.
Skönt att höra att normsäkringar kanske inte är så illa ändå :)

Även om du inte behövt byta dvärgbrytare än; har du någon uppfattning om vilken beräknad livslängd dvärgbrukaree har enligt tillverkare? Var inne på Hagers hemsida och hittande detta men vet inte om det är det som åsyftas:
- Mekanisk livslängd (elektriska omkopplingar) : 4 000
- Mekanisk livslängd (omkopplingar) : 20 000
Innebär detta att säkringen kan gå någonstans mellan 4 000 - 20 000 gånger innan den kan antas vara förbrukad?
Länk:
https://www.hager.se/e-katalog/elcentraler-och-normsystem/modulkomponenter/dvaergbrytare/5915.htm#/

Belmlu
S Soltorp40 skrev:
Jag tror inte att bakfoten är inblandad.

När TS skriver "byta säkring" så handlar det inte om att återställa en utlöst automat, det handlar om att byta en automat som gjort sitt - främst genom att lösa ut för kortslutning några gånger.

Och jag håller med TS. Om man går in en 5 år gammal automatsäkringscentral och vill byta en apparat, kanske vill någon ha en 16A-ledning till något, ja då är det mer regel än undantag att skenan i centralen inte stämmer med de säkringar man vill/kan köpa idag. Varför skulle det vara bättre om 5 år med dagens?

Fullt så besvärsfritt som Du vill beskriva är det inte alltid - även om man kan ha tur. För vanligt boende är det väl mest köket som kan ställa till det med olika apparater på köksbänken. Om kunden har en vanlig "gammaldags" kaffebryggare och en mindre mikro funkar det mesta, men om kunden "ligger på topp" med stor espressomaskin, stor mikrovågsugn med grill etc etc, ja då blir det skillnad...

Själv hade jag behållit skruvcentralen (om inte uppdelningen med flera jordfelsbrytare fördyras mycket av det - men då skall alltså behålla + uppdelning vara dyrare än att byta hela centralen med material och arbete för en helt ny central). Jag hade satt upp en låda bredvid för JFB och överspänningsskydd.

Jag är lite fläckad av det amerikanska talesättet - "Om det inte är trasigt, laga det inte"
Gillar också talesättet, blir väldigt dyrt att bo i hus om man inte följer det ;)

Generellt är ålder inget du behöver bry dig om, vår är ca 30 år och inget bytt, gäller även jordfelsbrytare.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Och jag köper inte talesättet;)
Har bytt i både bostad och fritidshus för ca 30 år sedan. Har varit mycket enklare att komplettera och fördela på flera säkringar vid renovering. Våra hus från 60 och 70-tal hade centraler för dåtidens behov av el med för få porslinssäkringar. Även gamla pannrummet fick ny central när värmepumpen installerades för 20 år sedan.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
A AndersS skrev:
Och jag köper inte talesättet;)
Har bytt i både bostad och fritidshus för ca 30 år sedan. Har varit mycket enklare att komplettera och fördela på flera säkringar vid renovering. Våra hus från 60 och 70-tal hade centraler för dåtidens behov av el med för få porslinssäkringar. Även gamla pannrummet fick ny central när värmepumpen installerades för 20 år sedan.
Just av dessa anledningar lutar det åt att byta ändå men då är det ju för att det tillför något nytt. På sikt funderar vi på att även skaffa elbil och solceller när väl marknaden mognat något. Låter ju därför som en god idé med normcentral nu när elektrikern ändå ska in och pilla med JFB och överspänningsskydd.

1. Det är fullt möjligt att slita ut en dvärgbrytare. Dock så lär du hamna på hemmet långt innnan det är dags, så inget att bekymra sig för.

2. En modern dvärgbrytare går plättlätt att byta. Dock om man väljer snikfabikat typ GE så kanske inte den funktionen ingår sas.

3. Gängsäkringar är fula. Och dom tar plats. Byt om du har råd säger jag.

Och skulle du mot förmodan ha en jävligt gammal kaffebryggare som är elak så kan man alltid sätta in en trögare dvärgbrytare på den gruppen. Eller köpa en modern kaffebryggare.....

• Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
Belmlu Belmlu skrev:
Samtidigt tror jag att under det dryga året vi bott i huset så har en huvudsäkring gått vid ett tillfällen och sedan har max två eller tre säkringar gått i elcentralen.
Det tycker jag låter lite mycket. Vi har bott i vårt hur i snart tio år och har aldrig behövt byta en huvudsäkring.

En vanlig säkring har gått flera gånger (samma säkring alltså) och det berodde på ett trasigt el-element. Efter att felet fixats har den säkringen varit snäll.

Jag är av uppfattningen att om en säkring löser ut så är det fel nånstans. Åtminstone om det händer mer än en gång.

P
E elmont skrev:
I dom allra flesta fall så passar automater i nyare anläggningar oberoende fabrikat
Är det inte därför det brukar kallas normcentral?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Gängsäkringar är fula. Och dom tar plats. Byt om du har råd säger jag.
Det är ju normcentraler som är fula :surprised: Jag är glad över min gedigna gängsäkringscentral - rejäla metall- och porslinsgrejer istället för rapplig plast.

Min är gissningsvis från fyrtiotalet - hur ser en normcentral ut om åttio år?

• Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Min är gissningsvis från fyrtiotalet - hur ser en normcentral ut om åttio år?
Ja, den som lever i åttio år till får se.:rofl:
Tror att det sitter en ny central anpassad för det digitala hemmet där det idag sitter diazed och dagens normcentraler med dvärgbrytare, utvecklingen stannar inte. Sedan behöver man inte gilla det, men det är en annan fråga:D

Byt. Det finns många anläggningar i tuffa miljöer där dvärgbrytarna är över 30 år (och givetvis äldre). De slits vid främst kortslutning, men det beror då också på kortslutningens storlek. I en bostad är dessa låga vilket gör att detta i praktiken inte är något problem. Se till att få huset på minst två jordfelsbrytare och eventuellt kyl/frys på egen personskyddsbrytare. Gällande att komplettera så är det inget problem, om 20 år så går det att lösa enkelt om även om inte fasskenan passar. Sen om man vill komplettera så vill man gärna ha samma fabrikat. Välj därför Hager, de är absolut störst på på marknaden för privatpersoner.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.