15 227 läst ·
54 svar
15k läst
54 svar
Foodtruck behöver el på studentfest - hur löser jag bäst....?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 702 inlägg
Den kan ju inte ta mer än 2 x 3 x 230 x 16 = 22 080 W, och den lär inte göra det konstant.S sepani skrev:
Vi vet nog lika mycket som elektrikern här - det behövs info från vagnen. Jag kan dock inte tänka mig att den tar mer än 22 kW, och att den skulle göra det konstant verkar osannolikt. Ett stekbord går ju inte konstant, eventuell diskmaskin värmer inte vatten konstant, etc.S sepani skrev:
Det kanske går att få en tillfällig anslutning från nån anslutning 'ute i gatan' av elbolaget? Jag har ingen aning om vad det kostar eller vad det finns för möjligheter, men då slipper man iallafall göra ingrepp i husets elsystem och kan (förmodligen) säkra upp efter den effekt trucken behöver.
Tror jag med, har ni inte mycket annat som drar el så borde 25a räcka
Vid uppvärmning av stekbord mm så drar de märkström en bra stund tills alla grejer fått upp värmen. Sen när grejerna väl blivit varma så kommer inte alla termostater att slå till och värma samtidigt.
Ett sätt att bränna huvudsäkringarna om de ”är försmå” är att ansluta och starta allt på en gång.
Sammanlagringsfaktor för kök, någon?
Antag 0,7 x 22kW = 15kW
Huset 20A x 3 x 230 = 14kW
Antag initialt maxbelastnimg i 30 min och toppar under drift på upp till 3 minuter.
Ett sätt att bränna huvudsäkringarna om de ”är försmå” är att ansluta och starta allt på en gång.
Sammanlagringsfaktor för kök, någon?
Antag 0,7 x 22kW = 15kW
Huset 20A x 3 x 230 = 14kW
Antag initialt maxbelastnimg i 30 min och toppar under drift på upp till 3 minuter.
Jag tror nog inte det tar så lång tid för stekbord å sånt att få upp värmen, brukar va rätt hög effekt på restaurangapparater för att de ska få upp värmen snabbt
Kolla med nätägaren i området om dom har nått som kallas "evangemangsel"
Här i Karlstad kan man i vissa områden beställa en tidsbegränsad anslutning för ett par dygn, till skillnad mot byggström som anses ska vara ansluten ett par månader/nått år.
Brukar vara ett par veckors/någon månads framförhållning även på en sådan anslutningen och kostar några tusen, men å andra sidan får du (troligtvis) den effekten du behöver för din tillställning.
Edit_ Dom har visst ändrat detta upplägg nu för tiden, så nu finns det bara ett antal fasta platser där man kan få en tillfällig anslutning via variator/uttagscentral (dom kallar det elkasett) ...
Men kolla med din nätägare där du bor,dom kanske kan tillhandahålla liknande upplägg.
Här i Karlstad kan man i vissa områden beställa en tidsbegränsad anslutning för ett par dygn, till skillnad mot byggström som anses ska vara ansluten ett par månader/nått år.
Brukar vara ett par veckors/någon månads framförhållning även på en sådan anslutningen och kostar några tusen, men å andra sidan får du (troligtvis) den effekten du behöver för din tillställning.
Edit_ Dom har visst ändrat detta upplägg nu för tiden, så nu finns det bara ett antal fasta platser där man kan få en tillfällig anslutning via variator/uttagscentral (dom kallar det elkasett) ...
Men kolla med din nätägare där du bor,dom kanske kan tillhandahålla liknande upplägg.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Go for it , säger jag ! Men detta är alltså under förutsättning att huset mer eller mindre kan strypas, alltså ingen pool, bastu eller annan lyx som en del omger sig med. Stäng av värmeanläggningen, om det inte är fjärrvärme. Bara ha på det nödvändigaste, alltså kyl och frys.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Den springande punkten här är alltså, Vad detta är för typ av fest.
Har du gjort någon "need to have" analys.
Är det ett stort partaj så klart så drar det iväg i effektbehov.
I egenskap av elektriker så har jag såklart varit med om att lösa uppgifter som denna. Allt från 16 A upp emot 100 A kan behövas för en studentfest.
Har du gjort någon "need to have" analys.
Är det ett stort partaj så klart så drar det iväg i effektbehov.
I egenskap av elektriker så har jag såklart varit med om att lösa uppgifter som denna. Allt från 16 A upp emot 100 A kan behövas för en studentfest.
Har ni någon ljud å ljus anläggning på festen? För de kan va rätt strömkrävande. På de flesta studentfester jag är på så har jag använt en 16a 3fas som belastas nästan till max å på de större har jag tom. behövt 2 st 16a 3-fas.
Får en känsla av att detta är en rätt stor fest då ni hyrt in en foodtruck.
Som jag sa tidigare så blir mina 63a huvudsäkringar riktigt varma när vi har fester här på gården. De blir varmare än efter en hel dag i sågverket med tung sågning
Får en känsla av att detta är en rätt stor fest då ni hyrt in en foodtruck.
Som jag sa tidigare så blir mina 63a huvudsäkringar riktigt varma när vi har fester här på gården. De blir varmare än efter en hel dag i sågverket med tung sågning
Shit, vad är det för studentkalas nuförtiden som tarvar 3-4 x 16A trefasmatningar för käk + musik?D Djävulssnickarn skrev:
Och att detta ens förväntas kunna ordnas i en vanlig bostadsmiljö.
Känns som att det var lite annat på min tid...
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Som jag många gånger säger:
"Många har alldeles för mycket pengar nuförtiden"
"Många har alldeles för mycket pengar nuförtiden"