Jag tror nog ändå att det är 2 st 16a 3-fas, i foodtrucks sitter det restaurangmaskiner å de går i regel alltid på 3-fas. Å har ofta hyfsat hög effekt

Nu har jag en bild. Då behöver jag alltså hjälp av elektriker att installera 2 st uttag. Behöver jag veta truckens effekt? D v s hur mkt jag behöver ha tillgänglig i vart uttag…bör mitt hus från 1974 som är säkrat m 20 A klara detta…? Kanske bättre hyra ett aggregat…? Lär ju inte använda dem så mkt sen…. Två röda industriella eluttag monterade på en vägg, säkrade med 20 ampere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror på vad de totalt tar. 16+16 är ju 32 A. En 20 A säkring håller en liten stund för det. Kanske sådär 20 minuter eller så. Jag har dock svårt att se att en liten foodtruck kan ta 22 kW någon längre stund.

Min bedömning är att det kommer att fungera. Se bara till så att du har ett par paket säkringar hemma och se till så att allt annat effektkrävande är avstängt i huset. Att hyra ett elverk som klarar 22 kW är heller inte så billigt. Vet ej exaxt men skulle tippa på ca 12-20000 kr för ett dygn eftersom ett verk i den storleksklass körs ut med kranbil.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Det är knappast för skojs skull de har dubbla kablar. Utgångsbudet är att husets elsystem inte räcker för att försörja allt. Du får fråga om de klarar sig på 20A. Gör de inte det får du ordna el från annat håll.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Elverket där du bor borde också kunna ordna fram tillfällig el om det inte är särskilt långt till närmsta transformatorstation i kvarteren. Tillfällig el har man vid byggen och festivaler m.m. så det är vanligt. Man får då hyra en byggcentral för minst 32 A. Allt kan dock kosta runt 10 tkr tillsammans gissar jag men man måste fråga elnätsägaren för att få en riktig prisuppgift.

• Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
J Josth skrev:
Elverket där du bor borde också kunna ordna fram tillfällig el om det inte är särskilt långt till närmsta transformatorstation i kvarteren. Tillfällig el har man vid byggen och festivaler m.m. så det är vanligt. Man får då hyra en byggcentral för minst 32 A. Allt kan dock kosta runt 10 tkr tillsammans gissar jag men man måste fråga elnätsägaren för att få en riktig prisuppgift.
Jo elnätsägaren kan ordna tillfällig el ( byggström) men det är riktigt dyrt. För ett dygn eller två så tror jag i så fall på att hyra ett verk. Är behovet några timmar så skulle jag bunkra upp lite 20 A säkringar. Men så är jag ju också elektriker. :p

Tack. Kanske jag ska säkra upp till 25A tillfälligt? och fpå installerat tvåp tre fas uttag....? Är ju inte helt sugen på att lägga mer än 10 000 SEK på elförsörjningen....:worried:

Sätt upp ett 16a 3fas uttag själv å kolla om du kan koppla den andra 16a 3fas hos nån granne

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack. Kanske jag ska säkra upp till 25A tillfälligt? och fpå installerat tvåp tre fas uttag....? Är ju inte helt sugen på att lägga mer än 10 000 SEK på elförsörjningen....:worried:
Går att säkra upp till 25 A men elnätsägaren tillåter inte kort uppsäkring. Minst 1 år för att hindra årstidsuppsäkring. Bra input att kolla med en granne om det finns inom 50 meter eller så.

Hyr ett elverk med kablar!
Ställ det så långt bort som möjligt. Bakom ett hus eller nått så hörs det knappt alls.
Kan inte kosta så mycket för en dag

Sen tror jag förvisso inte nån reagerar på om du sätter i 25a PK å proppar under dagen å sen byter tillbaka till 20a.
Men du får ju ha med i beräkningen att det fortfarande finns fler grejer som drar ström, typ värme å liknande. Å när det är fest så har man säkert mer grejer som infravärme å drinkkylare inkopplade. Vet att när det är fester här så blir mina 63a huvudsäkringar rätt heta...
Men det bästa är att räkna på det

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Men mitt bästa råd är ändå att kolla med grannar om de kan hjälpa till med ström.
För jag är på festivaler så brukar jag gå runt å fråga efter uttag, för då behöver jag 3 st 16a 3fas bara till scenen. Å jag har aldrig varit med om att någon inte velat låna ut sitt uttag åt oss

Men vad ni gör det omständigt!
Så här gjorde jag när jag tog studenten själv för en massa år sen:

Byggde 1 st Perilex hane --> CEE 16A (3-fas) + Perilex. Kopplade in detta bakom spisen. På så vis kunde spisen vara i bruk samtidigt som jag fick ett 3-fas uttag till byggfläktar i tältet, utan att behöva koppla om under kvällen. Mat lagades inte samtidigt som värme kördes. Gör två sådana uppsättningar och lägg en bakom din och en bakom grannens spis, så är det löst billigt och bra - materialkostnad "några hundra".

Annars är min rekommendation att ta ut en elektriker och sätta upp ett 32A uttag vid mätarskåpet och ansluta en el-björn för att få ut 2 st 16A uttag, och skruva i 25A säkringar. Att hyra ett elverk om det finns kraft framdraget känns lite...fel.

S stugan_i_skogen skrev:
Men vad ni gör det omständigt!
Så här gjorde jag när jag tog studenten själv för en massa år sen:

Byggde 1 st Perilex hane --> CEE 16A (3-fas) + Perilex. Kopplade in detta bakom spisen. På så vis kunde spisen vara i bruk samtidigt som jag fick ett 3-fas uttag till byggfläktar i tältet, utan att behöva koppla om under kvällen. Mat lagades inte samtidigt som värme kördes. Gör två sådana uppsättningar och lägg en bakom din och en bakom grannens spis, så är det löst billigt och bra - materialkostnad "några hundra".

Annars är min rekommendation att ta ut en elektriker och sätta upp ett 32A uttag vid mätarskåpet och ansluta en el-björn för att få ut 2 st 16A uttag, och skruva i 25A säkringar. Att hyra ett elverk om det finns kraft framdraget känns lite...fel.
Det låter som en lösning. Det jag behöver ta reda på är hur mycket den här trucken förbrukar...

A Avemo skrev:
Det är knappast för skojs skull de har dubbla kablar. Utgångsbudet är att husets elsystem inte räcker för att försörja allt. Du får fråga om de klarar sig på 20A. Gör de inte det får du ordna el från annat håll.
Tänker att jag ska kolla med elektrikern. Då borde jag få redan på om det funkar eller ej...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.