2 015 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fönsterrenovering - en fråga
Vid kopplade fönster, målar ni koppelgångjärnen och koppelbeslagen? Utsidans hörnjörn måste jag ju måla, men mellan? Det syns ju inte, så det kanske borde räcka att låta de vara omålade. Lättare att måla bågarn innan de är kopplade också. Funderar även på att köpa nya gångjärn och beslag, för det är lite pilligt att få de gamla rena och funktionsdugliga.
Är dom nya och behandlade tex förnicklad så behöver du absolut inte måla, kan snarare bli jobbigt om du trycker in massa färg i kopplingsbeslaget.M -MH- skrev:Vid kopplade fönster, målar ni koppelgångjärnen och koppelbeslagen? Utsidans hörnjörn måste jag ju måla, men mellan? Det syns ju inte, så det kanske borde räcka att låta de vara omålade. Lättare att måla bågarn innan de är kopplade också. Funderar även på att köpa nya gångjärn och beslag, för det är lite pilligt att få de gamla rena och funktionsdugliga.
Är snarare äldre beslag utan beläggning som kan med fördel målas om man vill slippa ev ytrost.
Kan starkt rekommendera dig att även måla baksidan på dina hörnjärn då det lätt samlas fukt bakom dessa. Och även grunda bågen innan hörnjärnen sätts på plats. För att va riktigt anal så brukar jag även doppa skruven till hörnjärnen i färg innan jag skruvar in för att ge som några extra år utan rost.
/fönsterrenoveraren
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Har kollat igenom och de mesta hörnjärnen måste bytas. Har sett att det finns varmgalvade, kanske kan var värt.
Nu när jag skall göra nya karmar och byta hälften av beslageb6, undrar jag om jag inte skulle beställt helt nytt ändå!
Nu när jag skall göra nya karmar och byta hälften av beslageb6, undrar jag om jag inte skulle beställt helt nytt ändå!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden