Hej jag bor i en bostadsrättslägenhet. Nu har vi fått tillökning men vill gärna bo kvar i lägenheten. Vår tanke var att dela av ett befintligt stort rum i två rum. De första 6-7 åren skulle tvillingarna dela på ett av rummen, det med fönster utåt gatan medan den andra delen skulle vara förråd. När tvillingarna vill ha egna rum tänkte vi att den ena tvillingen skulle få bo i det fönsterlösa rummet.

Vi har efter inspektion fått ett utlåtande som säger att vi kan ta upp en dörr till i den bärande väggen (ansökan till byggnadsnämnd och förening är inte inskickad ännu)!

Fastigheten vi bor i har ett centralt tilluftssystem som blåser in luft från golvet i varje rum och i detta fall mycket nära fönstret.Det görs ovk med regelbundenhet!

De frågor jag i första hand har är hur man kan lösa ventilationen i det fönsterlösa rummet och om det gäller särskilda regler när någon senare ska använda rummet som sovrum?

Om det är något mer att tänka på tas tips tacksamt emot, både vad gäller problemet och om det finns andra forum som är ännu bättre på sådana här frågor för lägenheter!

Tacksam för svar

Sovrum skall ha tilluft, det brukar vara kinkigt att ha en överluftlösning till ett sovrum då de som gör OVKbesiktningarna då menar att det är begagnad luft. Ta hem en ventilationstekniker som kan titta på om det kan dras en kanal (kanske i tak/vägghörn från det befintliga rummets golvtilluft till det nya rummet och där sätta ett tilluftdon modell vägg, kanalen kan sedan byggas in med lite regelvirke och gips så syns den mindre.) sedan en överluftlösning vid dörren ut från det nya rummet.

När du ändå bygger mellanvägg kan det vara en ide att sätta små fönster upp till som släpper in ljus.
Ibland är det trevligt att det inte är nattsvart i rummet.

Låter som bra idéer och låter inte omöjligt i mina öron! Avvaktar lite och ser om det finns fler idéer! Glas för ljusinsläpp i väggen känns också vettigt! Tack

Glas upptill är bra som Andy78 skriver.

En kompis gjorde precis så. Han satte in färdiga, ej öppningsbara, fönstersektioner närmast taket när han slog upp en vägg till ett extra sovrum. Glaset är kanske 30 högt.

Resultatet blev bra tycker jag. Det kändes inte "konstigt" i rummet på nåt sätt.

• Gilla
vårlök
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.