2 298 läst ·
44 svar
2k läst
44 svar
Fönsterfrågor, det tar aldrig slut.
Oj, det var ju stor skillnad i priser. Superintressant att se faktiska priser i riktiga offerter. Skulle du vilja dela lite mer info om offerterna? Bara för att det är hjälpsamt för andra om man funderar på att byta. Typ hur många fönster, m2, material, trä, plast, metall eller kombination, glastyp mm, material och sånt? en lite tabell helt enkeltVrana skrev:
Uppdaterar här då jag ofta får användning för gamla trådar: fick fyra separata offerter på helbyte av samtliga fönster på ovanvåningen av olika firmor. I det ingick också byte av vår ytterdörr på kortsidan (sopslut, ej renoverbar) en ny altandörr och byte av ett takfönster. Två olika fönstertillverkare LEIAB eller elitfönster. Offerterna varierade mellan 145 -230 000 endast det dyraste alternativet drevar resten kör fogskum (tack för det tipset). Att endast sätta in nya dörrar men istället renovera fönstrena (ommålning, omkittning, nya tätningslisyer och nytt isolerglas på innerglaset) skulle landa på ca 40-90 000 kr billigare jämfört med de olika fönsterbytarna.
Vi lutar nu faktiskt åt renovering. Någon som har erfarenhet från detta?
Vore intressant att veta lite mer om renoveringen av fönstren. Vinken glaskasett tänker man använda,typ av glas, avstånd mellan glasen i kassetten och om innerbågen falsa ur för den. Har man angett beräknat u-värde efter renovering.
Hej! Det de sa är att de byter ut innerglaset mot 4 mm glas. Men det var bra frågor ska jag ta med mig!N Nissegandhi skrev:
Absolut! Överlag har jag varit jättenöjd med firmorna som varit här, samtliga kom som avtalat. Har varit supersnabba på att lämna offert och svarat bra på alla följdfrågor. Inte min erfarenhet från tidigare projekt. Vi har 11 ” fönsterhål” så som fönsterbytarfirmorna verkar räkna. En altandörr, samt vill sätta in ytterligare en altandörr där det nu finns ett fönster samt byta ytterdörr på kortsidan och sätta in ett riktigt takfönster där det nu bara finns en plastkupol. Fönsterenoveraren räknade det som 19 fönster då det är gvå karmar i vissa hål. De räknade olika.Biggle skrev:
Oj, det var ju stor skillnad i priser. Superintressant att se faktiska priser i riktiga offerter. Skulle du vilja dela lite mer info om offerterna? Bara för att det är hjälpsamt för andra om man funderar på att byta. Typ hur många fönster, m2, material, trä, plast, metall eller kombination, glastyp mm, material och sånt? en lite tabell helt enkelt![]()
Vad jag fattar så är arbetet heltäckande när det kommer till fönsterbytarfirmorna inkl nya bleck, foder, rubbet. För renoveringen var det ny färg (alcro bestå, nytt kitt, nya tätningslister, nytt innerglas, 4mm). Och då har vi kvar bytet av dörrar och takfönster så den kostnaden tillkommer separat med någon annan.
Bad chatgpt göra en tabell då jag är pinsamt dålig på excel:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Fönsterrenoveringen i sig skulle nog gå på ca 70. Sen tillkommer väl 70 till för det andra vi vill göra.Vrana skrev:
Absolut! Överlag har jag varit jättenöjd med firmorna som varit här, samtliga kom som avtalat. Har varit supersnabba på att lämna offert och svarat bra på alla följdfrågor. Inte min erfarenhet från tidigare projekt. Vi har 11 ” fönsterhål” så som fönsterbytarfirmorna verkar räkna. En altandörr, samt vill sätta in ytterligare en altandörr där det nu finns ett fönster samt byta ytterdörr på kortsidan och sätta in ett riktigt takfönster där det nu bara finns en plastkupol. Fönsterenoveraren räknade det som 19 fönster då det är gvå karmar i vissa hål. De räknade olika.
Vad jag fattar så är arbetet heltäckande när det kommer till fönsterbytarfirmorna inkl nya bleck, foder, rubbet. För renoveringen var det ny färg (alcro bestå, nytt kitt, nya tätningslister, nytt innerglas, 4mm). Och då har vi kvar bytet av dörrar och takfönster så den kostnaden tillkommer separat med någon annan.
Bad chatgpt göra en tabell då jag är pinsamt dålig på excel:
Det är inte strålningsvärmen som ger kondensen. Det är normalt sett öppet för luftcirkulation mellan glasen vilket betyder att det är uteluft som kommer in mellan glasen och har den luftfuktighet som är ute.Biggle skrev:
Stämmer det här verklingen? Ett äldre tvåglas där man sätter in en kassett ger ju teoretiskt mer avstånd mellan de tre glasen (vilket är bra), och ett U-värde på ca 1.5ish. I stället för kanske 3 som vanliga kopplade tvåglas brukar ha. Sen borde det ju inte bli kondens på det yttre glasets innersida bara för att det inre glaset är mer isolerande. Snarare tvärt om då mindre energi (värme) smiter igenom inneglaset och träffar det yttre glaset och kondenserar där.
Det är ju det totala U-värdet som styr kallraset, i kombination med läckage runt om karmen/bågen eller?
För att förhindra kondens skall väll innebågen vara tätt, och ytter-glaset kunna andas?
För U-värden och säkringar i energi se:
[länk] 2024_Checklista_127B.pdf
Med vanliga kopplade tvåglas så läcker så mycket värme att den fukten inte kondenserar. utan den torkas bort av strålningsvärmen som läcker igenom innerglaset.
Sätter man in isolerglas innerst så läcker mindre värme vilket betyder att det blir mindre värme mellan glaslagren och det gör att kondensrisken ökar eftersom kallare luft inte kan hålla lika mycket fukt innan det börjar kondensera.
Hur tar man höjd för detta? Se till att det är ventilerat mellan? Upplever inte att vi har kalla golv under men har också vattenburna radiotorer. Överlag känner vi väldigt lite kallras från fönstrena som de är nu. Har FTX och eldar sporadiskt med insatskasetter vinterhalvåret om de spelar roll.S steffo_b skrev:Det är inte strålningsvärmen som ger kondensen. Det är normalt sett öppet för luftcirkulation mellan glasen vilket betyder att det är uteluft som kommer in mellan glasen och har den luftfuktighet som är ute.
Med vanliga kopplade tvåglas så läcker så mycket värme att den fukten inte kondenserar. utan den torkas bort av strålningsvärmen som läcker igenom innerglaset.
Sätter man in isolerglas innerst så läcker mindre värme vilket betyder att det blir mindre värme mellan glaslagren och det gör att kondensrisken ökar eftersom kallare luft inte kan hålla lika mycket fukt innan det börjar kondensera.
En sak som kan vara bra att kolla upp är om dom även räknar med eventuellt arbete på insidan med fönstersmygar eller lister runt fönstren. Det är sannolikt att de nya fönstren inte har samma tjocklek på karmar mm vilket betyder att om dom ska liva med fasaden så behöver det justeras med smygar och lister invändigt. Om du inte kan tänka dig att göra sådant jobb själv vill säga.Vrana skrev:
Absolut! Överlag har jag varit jättenöjd med firmorna som varit här, samtliga kom som avtalat. Har varit supersnabba på att lämna offert och svarat bra på alla följdfrågor. Inte min erfarenhet från tidigare projekt. Vi har 11 ” fönsterhål” så som fönsterbytarfirmorna verkar räkna. En altandörr, samt vill sätta in ytterligare en altandörr där det nu finns ett fönster samt byta ytterdörr på kortsidan och sätta in ett riktigt takfönster där det nu bara finns en plastkupol. Fönsterenoveraren räknade det som 19 fönster då det är gvå karmar i vissa hål. De räknade olika.
Vad jag fattar så är arbetet heltäckande när det kommer till fönsterbytarfirmorna inkl nya bleck, foder, rubbet. För renoveringen var det ny färg (alcro bestå, nytt kitt, nya tätningslister, nytt innerglas, 4mm). Och då har vi kvar bytet av dörrar och takfönster så den kostnaden tillkommer separat med någon annan.
Bad chatgpt göra en tabell då jag är pinsamt dålig på excel:
Annars så verkar du ha fått ganska bra priser.
Enligt firman som gör min fasadrenovering och takbyte inklusive alla fönster, altandörrar och ytterdörrar samt garageportar så sade han att man oftast kan överslagsräkna på 10 000 per fönster i snitt om man pratar om Elitfönster, NorDan eller liknande. En del fönster är större och är dyrare och en del är mindre och därmed billigare. Installationskostnaden är densamma ungefär.
Men då räknar man på antal fönsterkarmar som jag fattar det. Vilket då var 19 i ditt fall (det beror ju såklart på om det i en del fall är två små fönster som man ersätter med ett större eller något sådant.)
Sen tillkommer ju ytterdörr och altandörrar.
Ska man ha detaljerad kostnad (vilket dom ju vill om dom ska lämna fastprisoffert) så behöver man såklart veta exakt hur stora fönstren är då det kan vara så att det är fler stora fönster i ditt hus eller fler små vilket påverkar kostnaden.
Så jag skulle säga att några av dina offerter är väldigt billiga. Det kan ju bero på att dom använder billigare fönster. Elitfönster, NorDan m fl är ju "premiummärken" som tar lite mer betalt så dom ligger ju i toppen av priserna. Har dom samma prestanda så borde det inte vara några problem dock.
En sak som man kan överväga om man vill försöka spara lite pengar är att överväga att sätta fasta fönster på några ställen. Dom är billigare och om det är fönster som man aldrig öppnar och inte har behov av att öppna så kan man ju då sätta fasta fönster där.
Vi satte fasta fönster i vardagsrummet förutom 2 stycken som är vridfönster. Samt en altandörr då. I köket är det fast fönster och en altandörr.
Sovrum bör man ha öppningsbart då det är bra för att kunna vädra om man vill det. Övriga rum beror ju litepå i vilken grad du anser att du kommer att behöva öppna för att vädra eller släppa in frisk luft.
Är det på andra våningen så är det ju en bra idé att köra med vridfönster överalls så man kan vända på dom för att putsa utsidan utan att behöva klättra på fasaden.
Har du radiatorer under fönstren så är kallraset generellt inget problem. Dom sitter alltid under fönstren just för att det stoppar kallraset.Vrana skrev:
Har man golvvärme så gör det skillnad men för radiatorer har det i stort sett ingen betydelse eftersom allt kallras fångas upp av radiatorerna.
Vad gäller kondensen mellan fönstren så är det något du måste värdera.
Det kommer säkerligen att uppstå om du sätter isolerglas i innerglasen. Framför allt om det varit strax över nollan och regnat och sedan blir kallt ute. Men större delen av året borde det inte uppstå i någon större grad.
Att se till att det är bra ventilerat mellan glasen minskar problemen lite men generellt så kommer fukthalterna att utjämna sig ändå så det är marginellt så länge som man inte gör det helt tätt. Då kan problemen bli stora såpass att fukten gör att fönsterbågarna börjar mögla.
Men generellt är det bara ett rent estetiskt problem som uppstår emellanåt framför allt när det regnat och sedan blir kallare. Men det är övergående och torkar relativt fort så fort fukthalten i luften stabiliserat sig.
Typ. Om det regnat en del och varit 2 plus och sedan plötsligt blir 5 minus så kan du räkna med viss kondens på ytterglasens insida i 2 dagar eller så innan det torkar bort igen.
Kan du leva med det, vilket du troligen kan, så är det inget problem.
Värt att notera är att det även på moderna isolerfönster kan uppstå samma problem men då i form av kondens up utsidan av ytterglaset pga att det inte läcker tilllräckligt med värme för att hålla kondens borta.
Enda sätter att slippa problemet helt är att ha tvåglasfönster som läcker massor med värme. Det är bara lite mer kondensrisk på tvåglas där man satt in isolerglas innerst.
Men jag skulle säga att problemet är så litet att det inte är något att bry sig om om du inte är extremt kinkig med att glasen ska vara fria från kondens hela tiden.
Som referens så kan jag säga att innan vårt fönsterbyte så var det två av våra fönster som var (förvisso relativt nya) av typen kopplade fönster med isolerglaskasett innerst och jag hade under det året jag hade dom kanske lite kondens vid något enstaka tillfälle i dom. Så det är ett väldigt litet problem.
Redigerat:
Då blir det ju fortsatt ett kopplat 2-glas men med ett LE-glas i innerbågen vilket ger ett u-värde på cirka 2,0 mot dagens cirka 3,0. Du vinner lite i minskat kallras men inget i ljud mot nya 3-glas, sedan kan man tänka hur långsiktigt det är typ näst målning.Vrana skrev:
Vi bor himla tyst så ljudisoleringsbiten är inte så noga. Nästan så att vi var lite fundersamma om fönsterbyte skulle dämpa för mycket😅 man vill ju höra om ungarna yler om något på tomten.N Nissegandhi skrev:
Med långsiktigt menar du att nästa målning kan komma tätt och att det blir ovärt?
Jag menar att med nya alu klädda fönster har du köp dig fri från målning på många år.
Renoverade handmålade fönster behöver nog ny färg om 12-15år.
Renoverade handmålade fönster behöver nog ny färg om 12-15år.
Vad roligt att det blev bra. Vad blev det kostnadsmässigt? Kanske intressant för någon annan i samma sits att vetaVrana skrev:
Klicka här för att svara
