J jonaserik skrev:
Om jag inte ser fel så går blecket in under den omålade biten, knacka med en skruvmejsel och lyssna om det är plåt i botten, då är det inget fel och vatten inte rinna in. Lämpligt då att försöka fylla hålet med något så vattenpåslag inte rinner runt spetsen och in på karmen., man kan ana bleckets överkant i hålet.
Tyvärr går inte plåten in under den omålade biten utan där är karmensträ.

Det blir till att vara lite snickare, du får fixa en träbit och limma den med trälim för utebruk, sen måla.

• Illustration av en träbit som ska passa in i ett hål med en spets som sticker ut 5 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
F Fruhus skrev:
yvärr går inte plåten in under den omålade biten utan där är karmensträ.
Men tittar man, så ser inte fönsterblecket ut att vara kapat, den går ju hela vägen ut under omfattningen som synes, har någon kapat bort en bit, så är den en klåpare. Med en bit som sätts in så kommer vattenpåslag att rinna ut på blecket.

J jonaserik skrev:
Men tittar man, så ser inte fönsterblecket ut att vara kapat, den går ju hela vägen ut under omfattningen som synes, har någon kapat bort en bit, så är den en klåpare. Med en bit som sätts in så kommer vattenpåslag att rinna ut på blecket.
Så hör ser det ut på andra sidan.

• Skadat trä runt ett fönster med sprickor och spån på fönsterbrädan inomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Inget bra, tror du ska snacka med en snickare , kostar några kronor men du får reda på vad som är fel
och vad man kan göra åt det. Att det ser ut så där , är att vatten har ytspänning och rinner lätt runt ett sådant slut på trä. Nämn gärna det med kilen som jag visade, kan var något.

D
Men......

Det ska väl bara till en salning där jag har rödmarkerat?

Fönsterkarm med röd markering som visar var en salning bör placeras.
Skapa konto

Kanske är insatt för litet fönster från början.
Sätt extra salning

• Gilla
Fruhus
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men......

Det ska väl bara till en salning där jag har rödmarkerat?

[bild]
tror du är inne på något bra spår här. Någon slags list hela vägen upp skulle nog kunna lösa det. Och lite fog. Ska kika på det.

F Fruhus skrev:
tror du är inne på något bra spår här. Någon slags list hela vägen upp skulle nog kunna lösa det. Och lite fog. Ska kika på det.
Kan du ta en bild på hela fönstret?

D
Om vi ska vara helt ärliga så var det precis det @jonaserik föreslog några inlägg ovan.

Tror du är hemma om du får dit en bit som @jonaserik visade en skiss på.

P patfred skrev:
Kan du ta en bild på hela fönstret?

• Ett fönster på en verkstad med vitmålade brädor och synliga verktyg och redskap inuti.
    Skapa konto
Min tanke var först att ta multiverktyget och såga av någon cm av listen (15 grader ) som pilen pekar på och sedan byta bläcket så det kommer under ...

• Fönster med vit panel och plåtlist, pil pekar på list som ska sågas av.
    Skapa konto
D
Byt aluminiumblecket som sitter mot glaskasetten?

D Derbyboy skrev:
Byt aluminiumblecket som sitter mot glaskasetten?
ja precis, så Tänkte jag men om den ska vara längre måste jag väl såga av trälisten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.