Har några fönsterkasetter som ska bytas. Gasen är slut. På nuvarande fönster har fönsterblecket limmats/fogats mot kasetten. På insidan sitter fönsterbrädan längre så att man ser uppviket på fönsterblecket.
hur ska det göras för att få det snyggt?
hur ska det göras för att få det snyggt?
Det är nog ett droppbleck du söker, finns med monteringsclips där det sedan pressas på plats.
Finns hos alla som säljer glaskassetter skulle jag tro, ett exempel i länken. Har själv använt sådana när jag renoverade källarfönster och satte i kassetter, tillsammans med glasningslister.
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas-1368465
Finns hos alla som säljer glaskassetter skulle jag tro, ett exempel i länken. Har själv använt sådana när jag renoverade källarfönster och satte i kassetter, tillsammans med glasningslister.
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas-1368465
Är det ett fast fönster eller öppningsbart.
Normalt har man både droppbleck och fönsterbleck..
Droppbleck är det som sätts och tätar mot glaskassett.
Fönsterbleck är det som monteras mot karmen och tätar mot fasad.
Men lägg upp en bild så man ser hur det är gjort idag.
Normalt har man både droppbleck och fönsterbleck..
Droppbleck är det som sätts och tätar mot glaskassett.
Fönsterbleck är det som monteras mot karmen och tätar mot fasad.
Men lägg upp en bild så man ser hur det är gjort idag.
Ska försöka få fram en bild. Det är på sommarstugan.
Tidigare har det varit en glaskasett med ett droppbleck. Droppblecket har varit en kombo av droppbleck och fönsterbleck. Anledningen är att fönstret sitter 8-9 cm in i fasaden så ett traditionellt droppbleck (3-4 cm) har inte fungerat.
Tidigare har det varit en glaskasett med ett droppbleck. Droppblecket har varit en kombo av droppbleck och fönsterbleck. Anledningen är att fönstret sitter 8-9 cm in i fasaden så ett traditionellt droppbleck (3-4 cm) har inte fungerat.
Jag förstår nog inte din beskrivning av montering fönsterbleck.
Om du tänker dig ett öppningsbart fönster så sitter droppbleket i bågen mot glaset och fönsterblecket i karmen.
Fönsterblecket utformas så det förhindrar att vatten kan rinna in i väggen nedtill och att vatten från droppblecket hamnar på fönsterblecket.
Om du tänker dig ett öppningsbart fönster så sitter droppbleket i bågen mot glaset och fönsterblecket i karmen.
Fönsterblecket utformas så det förhindrar att vatten kan rinna in i väggen nedtill och att vatten från droppblecket hamnar på fönsterblecket.
Japp, principen är som på den undre bilden. Sedan får fönsterblecket bockas till så det tätt mot fasaden, ev. att man sågar ett spår i den undre karmdelen "liggande planka för fönsterbleck" där fönsterblecket sticks in. Då får du göra en extra ca 90 graders bockning längst in på plåten. Alternativ till spår är att den bockas så den hamnar ovanpå "liggande planka för fönsterbleck".
Tack!
Det som är lite tråkigt är väl att jag minskar glasrutan genom att först sätta den nödvändiga salningen (plankan mot regeln) och sen dessutom en glaslist.
men förstår inte hur jag skulle kunna få till det på annat godnatt sätt.
Jag vill ju inte ha den bärande vertikala regeln ”naken” utan den måste ju kläs in med den plankan som jag sedan jackar ur för fönsterblecket.
Det som är lite tråkigt är väl att jag minskar glasrutan genom att först sätta den nödvändiga salningen (plankan mot regeln) och sen dessutom en glaslist.
men förstår inte hur jag skulle kunna få till det på annat godnatt sätt.
Jag vill ju inte ha den bärande vertikala regeln ”naken” utan den måste ju kläs in med den plankan som jag sedan jackar ur för fönsterblecket.
Klicka här för att svara