F Fruhus skrev:
ja precis, så Tänkte jag men om den ska vara längre måste jag väl såga av trälisten
Glaslisten heter det kanske

D
Det här blir lite som när en blind leder en blind :) Jag trevar mig också fram.

Jag skulle göra en extra salning såsom beskrivits ovan.

Du kan ju göra den några millimeter för bred och sen jacka ut med multiverktyget för aluminiumlisten.

D
Men det kan eventuellt se lite konstigt innefrån.

Glaslist är det som sitter där, de träbitarna som håller glaset på plats.

just i detta fall borde väl glaslisterna varit hela vägen ut till fasaden. Man kanske alltid gör dessa tvådelade om kassetten sitter djupt in i hålet. Någon får gärna upplysa mig kring detta!

E
Men går det inte att ringa snickaren som gjorde det, du har väl även garanti på grejorna?

Så ska det ju inte bli.

F Fruhus skrev:
Hej! En fönsterfråga till.

Här ska det väl inte vara? Fönsterkarmen är ju helt oskyddad i hörnen. Hur åtgärdar jag detta på enklast billiga vid. Estetiken är inte prio utan vill bara se till att inte vatten rinner rakt mer på trä. Hur hade ni gjort? Är nybörjare så förklara som för en 5-åring.
Skulle se bättre ut om du korrigerar rubriken.
Bläck har du i en bläckpenna.

D Derbyboy skrev:
Men det kan eventuellt se lite konstigt innefrån.

Glaslist är det som sitter där, de träbitarna som håller glaset på plats.

just i detta fall borde väl glaslisterna varit hela vägen ut till fasaden. Man kanske alltid gör dessa tvådelade om kassetten sitter djupt in i hålet. Någon får gärna upplysa mig kring detta!
Så där ser alla moderna fönster ut. Blecket som fungerar som glaslist i nederkant brukar sluta just vid glaset. Man kan ju inte kräva att fönstertillverkaren vet hur mycket av karmen kommer att täckas av listor och salningar. Hur skulle fabriken få till fönstret på nedanstående bild i så fall? Modernt dubbelfönster med spröjs och nederkantens glaslist visad i en webbläsare på en telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Nej men i detta fall är den en glaskassett och då får man bygga sina egna glaslister mm

E El-Löken66 skrev:
Men går det inte att ringa snickaren som gjorde det, du har väl även garanti på grejorna?

Så ska det ju inte bli.
det är ett gammalt fönster och det var så här när vi köpte huset. Snickaren som satte nu Panelen på huset gjorde inget med fönstren.

Det nedre blecket. Går det in i en skåra i fönsterkarmen?

• Gilla
Fruhus
  • Laddar…
S
Aluminiumlisten är för kort från början. Synd att skylla på personen som gjorde paneljobbet.
Listen kallas för mästarlist om du vill köpa en längre.

• Gilla
Fruhus
  • Laddar…
D
Är den verkligen för kort?

Skulle man inte bara sätta ytterligare en list?

• Fönster med markerad kort list som föreslås förlängas med en extra list.
    Skapa konto
T Tompafix skrev:
Det nedre blecket. Går det in i en skåra i fönsterkarmen?
ja precis

D Derbyboy skrev:

D Derbyboy skrev:

Gjorde precis det

• Vägg med vitmålat trä och en fyrkantig öppning nära fönsterkarmen, tecken på renoveringsarbete.
    Skapa konto
F Fruhus skrev:
Gjorde precis det

• Skadad vitmålad träpanel med en synlig spricka och avflagning nära ett fönster.
    Skapa konto
Tyvärr sitter ju det nedre bläcket också fel eftersom det saknar uppvik. Men det borde jag kunna lösa bara genom att ta bort panelbrädan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.