Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Ytterbågarna är fria från lister. Och vi har element under fönstrena.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!

• Fönster med kondens och droppande vatten, utsikt över grå mulen himmel och träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med synlig kondens och fuktdroppar på glaset i ett äldre hus, indikerar problem med isolering och ventilation.
    Skapa konto
  • Gilla
G-L och 1 till
  • Laddar…
Vi har lösa innanfönster och vi sätter pappremsa runt om alla springor och ser till att den täcker ordentligt hela vägen, även över skruvar. Om vi har slarvat med pappremsan tycker jag att det kan bli kondens mellan fönstren men när vi satt den ordentligt brukar det inte vara ngt problem.

På bilderna ser det inte ut som att det är pappremsa överallt. Fast det är klart ni kanske vill kunna öppna fönstren även vintertid... Då går det ju inte.

• Gilla
Smålandsgård och 5 till
  • Laddar…
Hej! Tack för svar! Vi har haft pappremsor både över alla fönster och ibland på enstaka. Just dom jag fotade tog jag ner remsorna förra veckan för att förstärka med gummilist, tänkte att gummilist och pappremsa hade samma funktion(?). Sen har jag inte hunnit få på den igen. Upplever inte att den stoppar värmen från att sippra ut tyvärr. Men skönt att höra att det funkar för er! Då vet jag iaf att det KAN hjälpa kondensen med pappremsa.

surris
Jag tror du behöver mer ventilation av ytterbågen. Justera stjärthakarna så ytterbågen blir mer otät. Eventuellt så kanske man behöver hyvla ner bågarna lite om de är alldeles för tajta mot falsen, eller renskrapa bort färgen om det över tid har byggts på så det blivit för tajt.

• Gilla
pyamassnickaren och 7 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jag tror du behöver mer ventilation av ytterbågen. Justera stjärthakarna så ytterbågen blir mer otät. Eventuellt så kanske man behöver hyvla ner bågarna lite om de är alldeles för tajta mot falsen, eller renskrapa bort färgen om det över tid har byggts på så det blivit för tajt.
Ok! Stort tack. Varit inne på detta men vet inte riktigt hur det ska gå till. Mycket riktigt har det säkerligen ”målats på” en del med åren. Hur kan jag justera hakarna? Göra nya hål? Tänker högt vad som är smidigast såhär vintertid… bifogar en bild på hakarna , dock från fönster på nedervåning utan kondens.

• Fönsterhakar i närbild på ett vitmålat fönster inomhus.
    Skapa konto
surris
Lossa haspen. Sen tar du en skiftnyckel som du justerar in käftarna så den passar på haken, därefter kan du enkelt justera in stjärthaken. Förr så spikades haken inte fast i nedersta hålet för att man enkelt skulle kunna justera. Är den spikad får man nog ta det lite försiktigare.

• Gilla
Smålandsgård och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Lossa haspen. Sen tar du en skiftnyckel som du justerar in käftarna så den passar på haken, därefter kan du enkelt justera in stjärthaken. Förr så spikades haken inte fast i nedersta hålet för att man enkelt skulle kunna justera. Är den spikad får man nog ta det lite försiktigare.
Ok tack. Ska testa detta. Har du någon teori varför det bara uppträder på över våning? Inga problem med fönstrena på nedervåning dock är de också övermålade och en del går inte att öppna pga detta. Ändå ingen kondens. Är inte jätteskillnad i temp mellan våningarna men är det för att värmen stiger upp och vill sippra ut genom fönstrena på ovanvåningen?

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vi har gammalt hus med självdrag också, är väl generellt sett ofta mkt bättre drag på nedervåning jmft med övervåning. Så nedervåning dras väl den kalla luften in, o övervåning kan lite sippra ut ist.

• Gilla
Daessman
  • Laddar…
Varm luft stiger uppåt. Så som en varmluftsbalong..
Blir m a o lite högre lufttryck, med mer fukt, på övervåningen.

Varm luft binder även mer fukt än kall.

Redigerat:
  • Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Varm luft stiger uppåt. Så som en varmluftsbalong..
Blir m a o lite högre lufttryck, med mer fukt, på övervåningen.

tror du friskluftsventiler skulle lösa problemet ytterligare?

U
Har du självdrag har du troligen övertryck uppe och undertryck nere

Helt uppenbart för otäta innerbågar och kanske litet för täta ytterbågar. Går relativt enkelt att åtgärda.

• Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
Om innanfönstret är lufttätt så att inomhusluften inte kan ta sig ut finns det andra möjligheter till kondensbildning. Ta också bort luddet mellan fönstren. Det binder förmodligen också fukt som kondenserar på glasen. Är ytterbågen och karmen torr? Läcker det in vatten i virket pga otätt färgskikt/fönsterkitt kan kondens bildas.

• Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
M
Hej! På 1980 talet hade jag förmånen att hyra övre våningen på ett gammalt timmerhus från 1700 talet. Hade samma typ av fönster i våningen. Mellan ytter och innerfönster så lades vadd som fanns på papper i rulle som klipptes till i rätt längder. Efter det var det viktigt att noga klistra pappremsorna så att det blev riktigt tätt. Vadden skulle fånga upp eventuell fukt. Lycka till med dina vackra fönster😉

M Mrs November skrev:
Hej! På 1980 talet hade jag förmånen att hyra övre våningen på ett gammalt timmerhus från 1700 talet. Hade samma typ av fönster i våningen. Mellan ytter och innerfönster så lades vadd som fanns på papper i rulle som klipptes till i rätt längder. Efter det var det viktigt att noga klistra pappremsorna så att det blev riktigt tätt. Vadden skulle fånga upp eventuell fukt. Lycka till med dina vackra fönster😉
Tyvärr har varken pappersremsor eller vadd hjälp utan snarare lett till att fukten binder och bidrar till mer röta. Men jag är väldigt glad för mina fönster och lite bekymrad över att jag inte hittar en lösning på detta. Sannolikt är det många lager färg och blött trä som är boven.
Behöver renovera både fönster och karm under nästa år.

• Gilla
Medlem JK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.