J
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Fantastiskt informativ tråd, nu har jag fått bekräftat att gubbar i ålder 50+ inte borde få ha kvar körkortet utan särkskild omprövning.

Nämner inga namn, men tycke och smak samt åsikter som "det där var vad jag lärde mig när jag tog körkort" gäller inte. Det som gäller är att följa trafikreglerna.
Lite så är det, tur man har barn som tagit körkort precis. Samtidigt ska man vara medveten om att det finns lite problematiserande och/eller grälsjuka individer som gärna kör lite tolkningsföreträde (höhö) här i forumet. Man missförstår medvetet för att ha rätt, och kör man likadant så blir alla andra idioter i trafiken också.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Två fel gör aldrig ett rätt... i alla fall inte i trafiken.
Vilka två fel?

Erik_Hansson skrev:
Fast det är ju en lite extrem tolkning av det som står?
"... får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Om jag tycker att det är lämpligt att ligga till höger en kort stund och sen i vänster, och sen i höger är det väl OK?
Nej. Du får inte finna det lämpligt att byta fil. Dvs att ligga i ena filen, byta fil och köra om, byta tillbaka är inte tillåtet. Att köra om är inte "den fortsatta färden".

Men ett typiskt exempel är E18 genom Karlskoga. där får alltså de som ska till Karlstad köra i vänster fil genom hela Karlskoga eftersom den högra försvinner precis utanför. De som ska svänga häger får därmed vid behov "glida förbi". Men inte glida över till vänster, glida förbi och glida tillbaka till höger.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Jag högerfilen från Fredhäll till Södertälje är grym, man behöver bara byta en gång för att inte hamna i Kungens kurva, konstigt att inte fler upptäckt den saken.
Men tipsa inte alla om den filen. Det är ju min fil. :D

Jag kör ofta Essingeleden, nästan dagligen E4/E20 Kungens kurva / Södertälje, och flera gånger i veckan Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen. På Essingeleden är det 70 så det går utmärkt att glida förbi till höger. På E4/E20 är det inte tillåtet. Många ligger och kör i mittfil, men håller åtminstone nästan hastigheten. Nynäsvägen däremot... Där är det 110 km/h som tillåten hastighet. Sommar eller vinter, natt eller dag, det spelar ingen roll, de allra flesta trängs i mittfil i 80 km/h, självklart med för lite avstånd.
Nynäsvägens bilister får bilisterna på E4/E20 att se ut som proffs.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Hur kan det bli fullkomligt galet? Om grön bil byter fil utan att se sig för kan jag förstå det. OM det finns ledig plats i den högra körfilen och grön bil kan byta utan att störa nån så förstår jag inte problemet. Det blir som vilket filbyte som helst.
Du har blandat ihop färgerna, men visst, om orange ska svänga vänster och byter fil inne i rondellen precis på rätt ställe, använder blinkers och det är fritt så är det helt okej. Men den kombinationen är nästan omöjlig eftersom ingen i Göteborg med omnejd har lärt sig vad den vänstra spaken bredvid ratten är till för..

Jag vill även tillägga en sak och det är att för att få bra flyt i trafiken är detta inte att rekommendera och det finns absolut ingen anledning till det. Gör man det så stör man även de andra som kommer ifrån vänster på bilden och vill svänga höger (där som lastbilen är i bilden).

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Vilka två fel?
Inte blinka vid filbyte respektive inte ge företräde till fordon i cirkulationen.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Snailman
Jag kör ytterst sällan på trefilig väg, de gånger jag gör det och går över i höger fil, så brukar den alltid svänga av åt höger en bit fram, och då måste jag försöka tränga mig in bland alla de bilar som kör i mittenfilen, har man gjort det ett par gånger i följd så tröttnar man.

• Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Du har blandat ihop färgerna, men visst, om orange ska svänga vänster och byter fil inne i rondellen precis på rätt ställe, använder blinkers och det är fritt så är det helt okej. Men den kombinationen är nästan omöjlig eftersom ingen i Göteborg med omnejd har lärt sig vad den vänstra spaken bredvid ratten är till för..

Jag vill även tillägga en sak och det är att för att få bra flyt i trafiken är detta inte att rekommendera och det finns absolut ingen anledning till det. Gör man det så stör man även de andra som kommer ifrån vänster på bilden och vill svänga höger (där som lastbilen är i bilden).
Blandade ihop färgerna i texten men inte i huvudet. Menade på att hur vida orange gör ett filbyte eller inte bör inte påverka övriga OM orange gör ett korrekt byte när det faktiskt finns plats.

(Det är väl egentligen genomgående problemet i alla rondellsituationer. Att någon medvetet eller omedvetet har bytt fil eller skurit genom en annan fil.
Som någon sa tidigare så är skulle det aldrig vara något problem om alla bara hanterade rondellen som en egen huvudled som råkar vara cirkulär. Alla påfarter är som vilken anslutande väg som helst med väjningsplikt. Väl inne i rondellen är det skit samma vem som var där först. Man byter fil när man behöver och signalerar och förbereder sig precis som vid alla andra filbyten. Man signalerar när man ska svänga ut på en avfart. Kanske hade det till och med underlättat att ta bort alla pilar och skyltar som mest verkar förvirra och ge sken av att man inte behöver se sig för. Bättre då att alla filer är öppna för alla oavsett varifrån man kommer och oavsett var man ska MEN att man sköter filbyten och signaler.)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Inte blinka vid filbyte respektive inte ge företräde till fordon i cirkulationen.
Hur tolkade du mig egentligen? Man ska naturligtvis ge företräde till bilar i den fil man är på väg in i eller passerar. Samt bilar som är på väg till den filen. Visar man inte vart man är på väg kan man inte förvänta sig företräde mer än i den fil man är i.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag kör ytterst sällan på trefilig väg, de gånger jag gör det och går över i höger fil, så brukar den alltid svänga av åt höger en bit fram, och då måste jag försöka tränga mig in bland alla de bilar som kör i mittenfilen, har man gjort det ett par gånger i följd så tröttnar man.
Den hör man också ofta från mina bekanta hemifrån Norrland som ska åka E4 genom Stockholm. I praktiken kanske det finns 1-2 sådana ställen där man kan "råka" hamna på en avfart om man ligger i högerfilen på den sträckan. Inga problem om man bara är lite vaken eller lägger dessa ställen på minnet. Men nej istället väljer man att ligga i mittfilen från Uppsala till Södertälje för att vara på den säkra sidan :P

• Gilla
Eriond och 7 till
  • Laddar…
harry73
Född uppvuxen och tog körkortet på kontinenten. Cirkulationsplatser var utan tvekan det mest komplicerade med att ta körkort. Cirkulationsplatser med väjningsplikt, utan väjningsplikt (=högerregel gäller) och med trafikljus, ibland med spårvagn som går tvärs över rondellen.
Cirkulationsplatser kunde ha 3 - 5 benar och vara en, två eller trefilig. Sedan är jag dålig på höger och vänster under stress och sitter det en idiot bredvid dig som berättar om man ska köra höger eller vänster.
Som tur är går det nuförtiden mycket bättre för mig på cirkulationsplatser, men jag är väldig noggrann med att bara i undantagsfall köra ut i vänsterfil. Gör jag det, håller jag hela tiden koll på bilen i högerfil och är beredd att fortsätta på cirkulationsplatsen ifall den andra bilen inte skulle gå ut.
Jag försöker hellre byta till högerfil innan sista infarten innan min avfart (om ni förstår) just för att se till att en eventuell krock skulle hända när bilen som kommer in i rondellen fortfarande har väjningsplikt. För när den väl är på plats och jag behöver korsa högerfilen för att köra ut, har jag ett problem.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane
Snailman Snailman skrev:
Det händer att högerfil försvinner på vissa ställen. På samtliga jag kan komma på så kommer det en varning minst 1000 meter innan, en ny 500 meter innan etc. Jag tycker man borde klara av att byta fil vid dessa tillfällen, särskilt om man tänker på hur snabbt mittfilsåkarna hittar in i mittfil. Det är mer en en gång jag varit nära att krocka för att de ska in i mittfil där jag just då befinner mig. Två vanliga scenarier:
1. Jag kommer åkande i högerfil och ser en bil på påfarten. Jag byter till mittfil för att underlätta för de och så korsar de i princip bara högerfilen för att komma till mittfilen, gärna 30 km/h långsammare än jag.

2. Jag är på påfartsträckan bakom en annan bil. Bilen framför tycker det är lagom fart med 70-80 km/h på påfarten när vi ska in på en motorväg där det är 110 km/h. Så fort vi får köra på så byter jag två filer direkt med gasen i botten (självklart efter att ha kollat att mittfil är tom). Sen får jag tvärnita för att bilen framför gör samma sak minus fullgas. In i mittfil i 80 km/h fast högerfil är tom.

Båda de situationerna har jag sett många gånger. Klarar man att byta fil så snabbt när man kör på så bör man fixa ett filbyte när man får information 1000 meter innan om att högerfoten försvinner.

Lyckligtvis har polisen börjat bötfälla bilister som envisas att ligga i mittfil. Många verkar ovetande om att de gjort något fel, vilket är märkligt. Tyvärr har väl inte tillräckligt många fått böter för att det ska märkas.

• Gilla
hannixx och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Häromdagen åkte jag E4/E20 mellan Kungens Kurva och Fruängen i rusningstrafik. Trafiken är tät och ryckvis, med hastighet mellan 30 och 50 km/h. Undantaget är alla bussar i bussfil som håller högre fart. En hög andel av dessa bussar skulle dock kunna lura folk, då de inte ser ut som bussar utan som vanliga personbilar. Jag är dock övertygad om att det är maskerade bussar. Annars har jag svårt att förstå att de får köra där. De får de uppenbarligen, då en av dessa hade en polisbil bakom sig i många 100 meter utan att den senare stoppade den förre...

• Gilla
16386
  • Laddar…
harry73
Angående mittfilen finns det tillfällen där man ska köra i mittfilen.

På E6:an vid Landskrona och vid Hallandsåsen finns det stigningsfält. Tanken är då att det högre körfält (K1) ska användas för långsamma tunga fordon. De övriga 2 körfält ska användas för alla övriga fordon (även lastbilar som kan hålla 90 där)

I övrigt har jag inga problem med att köra på höger körfält, köra om till höger med låg hastighetsskillnad och byta fil ner andra inte vill göra plats åt mig. Det betyder inte att jag gör det alltid och att jag försöker komma fram så snabbt som möjligt, men jag tycker att det är viktigt att trafiken använder alla körfält som finns till förfogande och ibland behöver man tvinga fram lite samarbete i trafiken.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur tolkade du mig egentligen? Man ska naturligtvis ge företräde till bilar i den fil man är på väg in i eller passerar. Samt bilar som är på väg till den filen. Visar man inte vart man är på väg kan man inte förvänta sig företräde mer än i den fil man är i.
Fast det är ju det du/det fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen måste göra, lämna företräde till alla fordon, oavsett vilken fil de befinner sig i.
Kör man in i en cirkulationsplats samtidigt som ett fordon i cirkulationsplatsen byter fil så har den som kör in felat.
Väldigt enkelt.
För att citera Trf 3:22.
”En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.”

https://open.karnovgroup.se/transport-och-kommunikation/SFS1998-1276

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.