411 018 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ja.P pjkw skrev:
Ingen har sagt att man måste kasta sig mellan filerna, men på stora vägar är det inte ett dugg ovanligt att vissa håller hastighetsgräns eller under, några kör ca 10 km/h snabbare och några andra kör mycket snabbt. Även om man kan ha åsikter om de som kör för fort så är det väl säkrast för alla om man kan hålla konstanta hastigheter istället för att köra ryckigt och ojämnt?P pjkw skrev:
Då är det ju bara en extremt lång påfart till slut, och om/när den tredje filen försvinner får man ändå en besvärlig situation med trafikstockningar i mittenfilen.P pjkw skrev:
Ja men då är ju inte problemet att de ligger i mittfilen, då är problemet att de kör för sakta. Om dessa istället skulle ligga i högerfilen och att alla prompt ska tillbaka i högerfilen efter att ha kört om dom så har vi istället ett läge där 90% (taget ur luften men säg att det är så..) som kör enligt hastighetsbegränsning ska in och ur högerfilen. Så blir det ju minst lika illa, folk som byter fil konstant hjälper ju sällan flödet.useless skrev:
Men så här är det väl ändå:
Man ska ligga i högerfilen som standard. Om det kommer en påfart så kan man med fördel blinka och byta till mittfilen för att hjälpa de som ska upp på vägen och som stundtals håller för låg fart. När man kört om dessa bilar så lägger man sig i högerfilen igen tills något annat hinder dyker upp, t ex långsam bil eller annan påfart. Mittfilen är en omkörningsfil och inget man ska använda bara för att man är för lat för att byta fil. Självklart kastar man sig inte in precis framför en annan bil vid filbyte.
På en trefilig väg förväntar jag mig att folk i princip håller hastigheten i mittfilen, extra långsamma fordon ska alltid ligga till höger.
Vänsterfilen används vid omkörning när det är fullt i höger- och mittfilen. Man ska inte ligga kvar i vänsterfilen i onödan efter man kört om.
Det är väl inte så svårt?
Man ska ligga i högerfilen som standard. Om det kommer en påfart så kan man med fördel blinka och byta till mittfilen för att hjälpa de som ska upp på vägen och som stundtals håller för låg fart. När man kört om dessa bilar så lägger man sig i högerfilen igen tills något annat hinder dyker upp, t ex långsam bil eller annan påfart. Mittfilen är en omkörningsfil och inget man ska använda bara för att man är för lat för att byta fil. Självklart kastar man sig inte in precis framför en annan bil vid filbyte.
På en trefilig väg förväntar jag mig att folk i princip håller hastigheten i mittfilen, extra långsamma fordon ska alltid ligga till höger.
Vänsterfilen används vid omkörning när det är fullt i höger- och mittfilen. Man ska inte ligga kvar i vänsterfilen i onödan efter man kört om.
Det är väl inte så svårt?
Alltså, grejen med ditt resonemang är ju att i rusningstrafik hade det fungerat exakt så som du beskriver OM folk faktiskt hade behandlat mitten- och vänster-filen som omkörningsfiler, eftersom långtradare och dylikt hade legat kvar i högerfilen medan de blev omkörda av de som håller hastighetsbegränsningen som i sin tur blir omkörda av övriga. Nu lever vi dock inte i en perfekt värld tyvärr..P pjkw skrev:Ja men då är ju inte problemet att de ligger i mittfilen, då är problemet att de kör för sakta. Om dessa istället skulle ligga i högerfilen och att alla prompt ska tillbaka i högerfilen efter att ha kört om dom så har vi istället ett läge där 90% (taget ur luften men säg att det är så..) som kör enligt hastighetsbegränsning ska in och ur högerfilen. Så blir det ju minst lika illa, folk som byter fil konstant hjälper ju sällan flödet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ärligt talat tror jag att det är lätträknat med personbilar som inte kan komma upp i 110km/h på en påfartsträcka. Det är ju inte så att man startar från 0, utan man ska kanske accelerera från 60-70 till 110 km/h. Det kunde jag göra med min gamla golf årsmodell 1982, som hade 72 hk! Visst den vägde mindre, men det var inget problem. Det är trivialt att klara det med en golf från 2005 som vi hade förut. Den hade 115 hk. Sen sitter det folk med en Volvo V70 med 200 hk, och klarar bara av att komma upp i 80 km/h. Begränsningen sitter inte under motorhuven, utan bakom ratten.
Så gör man bara för att visa dig att du gör fel. Precis som när man tillsammans med en annan bil kör om mittfilsföraren på båda sidor samtidigt. Bara för att poängtera att bilen är fel fil. Dina medtrafikanter försöker ge dig ledtrådar om att du inte ligger rätt på vägen och är ett störande moment.P pjkw skrev:En liknande sak som jag inte förstår mig på är folk som är så slaviska i att köra högerfilen att de prompt ska in en halvmeter framför mig efter omkörning, när filen till vänster är helt fri från bilar närmaste hundra meterna. Skulle han behöva panikbromsa så måste det ju vara bättre att vi har så bra avstånd som möjligt mellan bilarna, än att vänsterfilen är fri för icke existerande trafik.
För det första, om du är en av dom som gör så för att visa att någon har fel, så borde du genast sluta med det, hur mittfilen ska användas kan diskuteras och i slutändan påverkar det nog mest framkomligheten, men att göra en poäng genom att utsätta dig själv och dina medtrafikanter för potentiell livsfara låter extremt idiotiskt.S Sackaros skrev:
För det andra sker detta oftast på tvåfilig väg är min erfarenhet. Och då är det alltså jag som ligger i höger fil och någon tycker att vänstra filen är så helig att de prompt ska in i den högra så fort som möjligt istället för att stanna i den vänstra filen tills man har ett rimligt avstånd.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
fast allt detta resonemang bygger ju på att alla kör på samma sätt och det blir ju i praktiken omöjligt hur gärna man än vill. Visst, man ska hålla hastigheten och följa regler men i praktiken är det inte så och särskilt på tungt trafikerade vägar. Då blir det gärna att det skapas en rytm som fungerar bra. Ända tills det dyker upp nån som inte vill tumma på nånting då och ligger där de ligger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Sen tror jag det är självklart för de flesta som ogillar mittfilskörning och vill byta till högerfil inte gör det 5 meter framför bilen man just körde om. Det finns de som gör så, men det är lika gärna mittfilsåkarna. Som tidigare nämnt, Nynäsvägen. Mittfilåkarna kör 80-90 km/h på sträckan (110 km/h är skyltning). När de sen ska av så kör de in precis framför någon annan som de sakta har passerat. Att köra in för nära framför är självklart inte vettigt. Ibland är det vettigt att ligga kvar i mittfil en liten bit till, men det är inte det som är problemet, utan de som ligger kvar för evigt, för att de ju ska köra om en lastbil 500 meter längre fram.
För övrigt så ska förare på motorvägen hjälpa folk som vill på också, vilket kan innebära att det är lämpligt att byta till vänsterfil eller mittfil temporärt. På samma sätt så ska föraren som vill köra på göra det så smidigt och säkert som möjligt och inte göra alltför långsamt. Det är ett samspel. Samspelet bryts av de se kör som dårar och tvingar sig in framför folk, alldeles för nära, av de som kör på alldeles för långsamt, av de som ligger kvar i mittfil/vänsterfil alldeles för länge.
För övrigt så ska förare på motorvägen hjälpa folk som vill på också, vilket kan innebära att det är lämpligt att byta till vänsterfil eller mittfil temporärt. På samma sätt så ska föraren som vill köra på göra det så smidigt och säkert som möjligt och inte göra alltför långsamt. Det är ett samspel. Samspelet bryts av de se kör som dårar och tvingar sig in framför folk, alldeles för nära, av de som kör på alldeles för långsamt, av de som ligger kvar i mittfil/vänsterfil alldeles för länge.