Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Inatt verkar man ha gjort en ändring vid Kungen Kurva. Man har slängt ut betongsuggor så att man inte kommer in i den gamla bussfilen utan att korsa heldraget. I övrigt ingen skillnad och mycket trafik i filen ändå, både buss, taxi och privatbilister.
Och inatt har man gjort ytterligare en förändring. Nu är "bussfilen" avspärrad med betongsuggor en rätt lång sträcka, för byggtrafik, så nu är åtminstone halva sträckan oanvändbar.

Spännande....

S sunqan skrev:
Det ligger en vårdcentral där också... Men "1" är min anledning.
Jag blinkar för att jag har koll på hur folk kör, både de som ska ut ur rondellen från vänsterfilen och de som ska in i den. De som kommer bakifrån i samma fil ger inte samma olustkänsla, och jag kan inte heller göra särskilt mycket för dem
Hänger klart med på din åsikt, det är klart den mest spännande sträckan genom förbi 2 avfarter med dubbla filer och mycket trafik i båda.
Tar man vänstern där finns stor risk att man inte kommer av alls.
Blinka och se glad ut :)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Fairlane
Körde tidigare nämnd sträcka på E4/E20 idag igen. Jag råkade ut för två (!) incidenter på rätt kort sträcka (Salem-Fruängen).
Den första där det är trefiligt mellan Salem och Hallunda. I högerfil ligger en lastbil. I mittfil en personbil som kör om nämnda lastbil och jag ligger längst till vänster och kör om båda (Jag ligger kanske 10 km/h över hastighetsbegräningen, inte mer). När jag har passerat bilen i mittfil byter jag fil, med bra marginal och gör mig redo att byta till högerfil. Jag har dock full koll i backspegeln och har redan tidigare upptäckt en Audi som kommer i bra mycket högre fart än jag i vänsterfil. Han byter dock snabbt till högerfil (med relativt lite marginal) och dundrar om personbilen som jag just passerat och även mig hängandes på tutan. Jag "hann" helt enkelt inte byta till högerfil som planerat. Om jag gjort det så hade Audi-föraren fått bromsa rejält för att inte köra på mig bakifrån. Jippi, jag blev tydligen en mittfilförare...

Incident två är längre fram, fortfarande trefiligt. Jag ligger till höger och närmar mig en lastbil. Mittfilen är tom, medan det ligger en bil längst till vänster, en bit längre bak. Jag slår på vänsterblinkers och börjar byta till mittfil, samtidigt som föraren i vänsterfil slår på högerblinkers och börjar byta till mittfil. Det gick bra, men det var onödigt nära. Jag tycker den andra personbilsföraren läste situationen dåligt, borde kunnat förutse att jag skulle byta fil för att köra om lastbilen som jag närmade mig. Han tyckte säkert att jag var fantasilös som inte trodde att han skulle lämna vänsterfilen för bosätta sig i mittfilen (vilket han sedan gjorde).

Jag tänker lite som jag gör i slalombacken. Kör jag fortare än övriga så har jag ett större ansvar för att upptäcka andra och ha koll, då det är lättare att se framåt än bakåt, men jag vet inte säkert hur situation 2 bedömts. I situation 1 borde föraren som körde rejält för fort och slängde sig mellan filerna (beteendet fortsatte längre fram) dömts som vållande, men det är ju en klen tröst om man blir påkörd bakifrån i den hastigheten (uppskattningsvis höll han minst 150 km/h där det är 100 km/h som hastighetesgräns.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Körde tidigare nämnd sträcka på E4/E20 idag igen. Jag råkade ut för två (!) incidenter på rätt kort sträcka (Salem-Fruängen).
Den första där det är trefiligt mellan Salem och Hallunda. I högerfil ligger en lastbil. I mittfil en personbil som kör om nämnda lastbil och jag ligger längst till vänster och kör om båda (Jag ligger kanske 10 km/h över hastighetsbegräningen, inte mer). När jag har passerat bilen i mittfil byter jag fil, med bra marginal och gör mig redo att byta till högerfil. Jag har dock full koll i backspegeln och har redan tidigare upptäckt en Audi som kommer i bra mycket högre fart än jag i vänsterfil. Han byter dock snabbt till högerfil (med relativt lite marginal) och dundrar om personbilen som jag just passerat och även mig hängandes på tutan. Jag "hann" helt enkelt inte byta till högerfil som planerat. Om jag gjort det så hade Audi-föraren fått bromsa rejält för att inte köra på mig bakifrån. Jippi, jag blev tydligen en mittfilförare...
.
Om det var en Audi A5 eller A7 så var det gissningsvis någon från Södertäljes kriminella nätverk. De har en speciell förkärlek för de bilmodellerna. Jobbade i Södertälje i några år och stötte på dessa rallyförare några gånger på E4:an.

PS, har själv en Audi, dock en oglamourös A4:a. :D

Fairlane
J jocke31 skrev:
Om det var en Audi A5 eller A7 så var det gissningsvis någon från Södertäljes kriminella nätverk. De har en speciell förkärlek för de bilmodellerna. Jobbade i Södertälje i några år och stötte på dessa rallyförare några gånger på E4:an.

PS, har själv en Audi, dock en oglamourös A4:a. :D
Det var en Q-modell

Fairlane Fairlane skrev:
Det var en Q-modell
Då var det en managementkonsult. :D

• Haha
  • Gilla
16386 och 7 till
  • Laddar…
Det finns ju alltid nötter som sagt, Speglarna lär man ju ha järnkoll på när man ligger där oavsett fil. Det som stör mig mest ibland är ju alla dessa lastbilar som ska ligga i mitten och ibland till vänster och sega sig om nån som kör 2km/h saktare.
Varför kan de inte bara hålla sig till höger och hålla lagom tempo allihop? Vad tjänar man på att kämpa sig förbi nån och då samtidigt bromsa upp övrig trafik? Om de höll sig där och vänsterfilen flyter på bra, ja då skulle jag kunna leva med att nån låg i mitten också.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Vad gäller lastbilarna där så är min högst ovetenskapliga bild att de utlandsregistrerade oftare kör om (segar sig förbi) och blockerar vägen, medan de svenskregistrerade oftare blockerar genom att lägga sig konstant i mittfil enligt svenskt manér. :cry:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Jag var med om en annorlunda trafikupplevelse idag. en långtradare la ut vänsterblink och saktade ner rejält och inväntade några möten sen gick han ut och körde om en cyklist, som fick ett bra "vingelutrymmen"
Något liknande har jag aldig sett, tradarna brukar bara hålla sin fart och vägbana, cyklister får hålla i sig eller hamna i diket
Jo det är 70-väg med två decimeter vägren

Och det var inte en svensk bil....

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Det borde vara lastbilsförbud i vänsterfil på alla 6-filiga vägar. Alltså där det är tre filer åt samma håll.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det borde vara lastbilsförbud i vänsterfil på alla 6-filiga vägar. Alltså där det är tre filer åt samma håll.
Det är väl max 3.5ton i ytterfilen på den sträckan vi pratar om här, har väl med hafsjobbet de gjorde när de byggde ihop filerna kanske...

Tokslut Tokslut skrev:
Det är väl max 3.5ton i ytterfilen på den sträckan vi pratar om här, har väl med hafsjobbet de gjorde när de byggde ihop filerna kanske...
Är det? Kan inte påminna mig att jag sett några restriktioner för vänsterfilen där. Men jag kan ha fel.

Fairlane
Intressant. Det måste jag kolla nästa gång jag åker. Hade tänkt att ställa bilen imorgon och åka kommunalt, men nu blir jag lite nyfiken... :)

Jag kan inte påminna mig att jag sett någon sådan begränsning, men å andra sidan kör jag inget som väger med än 3,5 ton så den informationen sållar man nog bort automatiskt.

Fairlane
När vi ändå är inne på detta med filer så räknas det som tvåfiligt om 2 fyrhjuliga fordon får plats i bredd, även om det inte finns någon markering mellan filerna. Självklart är det ju inte tänkt så att två bilar ska stå med 10 cm mellanrum, men när det utan problem får plats två bilar i bredd så ser man ändå ett gäng förare som placerar sig i mitten. Varför?
Jag tänker exempelvis på gatukorsningar, där man får plats två i bredd utan problem. De som ska rakt fram kan välja höger eller vänster fil (eller tydligen lägga sig mitt över). Den som ska svänga höger placerar sig lämpligen till höger och den som ska svänga vänster placerar sig lämpligen till vänster. Varför är det så svårt? De se ska svänga lägger sig gärna i mitten om de inte kan kör in på sin väg, vare sig det beror på möte eller övergångsställe, så blockerar de effektivt för övrig trafik.

Oftast vet de ju inte att man kan visa sin avsikt med en blinker heller, helst i god tid. Det gäller för övrigt även de som placerar sig korrekt. Jag passerar ofta en korsning där det är många som ska höger (och för all del rakt fram) och lägger sig till höger. ska man rakt fram så är det helt ok att ta vänsterfil. Det är inte alls ovanligt att jag väljer vänsterfil, för att det står en bil där och 7 i högerfil, bara för att upptäcka att puckot kommer på att han ska vänster först när det blir grönt (vänstersväng kan ta tid där). Hade vederbörande kommit på det lite tidigare hade jag kunnat välja att ställa mig bakom de 7 i högerfilen och kommit fram snabbare.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.