432 635 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Vad är tanken med 2-1 vägarna tex mellan sthlm - Norrtälje vad ska det tillföra egentligen?ingenmansland skrev:
Min erfarenhet är ofta att det är överdrivet rallyförande i vänsterfilen vid vajerväg som skapar trafikstockning när det är mycket trafik. Hade alla kört i jämn hastighet på ett led så hade det gått snabbare, men pga allt kugghjulskörande så stannar trafiken upp. Att fylla upp båda filerna kan jag inte se någon anledning till mer än att fler bilar får plats på kortare sträcka, men inte att det skulle gå snabbare.
Som mc-åkare så kan jag vittna om att det är ganska vanligt att bilister tror att de är ensamma på vägen.A Andy78 skrev:
För övrigt körde jag i mellandagarna från Arlanda och söderut. Från Häggvik och in till Norrtull låg mittenfilen och pendlade mellan 65-70 km/h. Bra väglag. Och eftersom jag inte orkade ge mig ut i vänsterfil för att trängas med alla som ville köra lite fortare så var högerfilen tom långt framför mig.
För mig är det helt obegripligt att stanna om det kommer blåljus i mötande, men det är såna reglerna är i flera andra länder - jag frågade nyligen en vän i USA om detta och hon förklarade med att de [utryckningsfordonen] har rätt att utan förvarning gå över i mötande fil för att t ex vända om.Isakare skrev:
Om det är en mindre smal väg har jag saktat in/stannat och kört ut i terrängen så att ett mötande blåljus ska kunna köra om mötande andra fordon...Maria T skrev:
På motorväg förstår jag inte syftet...
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
A Andy78 skrev:
funkar tyvärr inte då vissa kör under hastighetsbegränsningen eller exakt på den. Så man måste köra om.ingenmansland skrev:
Min erfarenhet är ofta att det är överdrivet rallyförande i vänsterfilen vid vajerväg som skapar trafikstockning när det är mycket trafik. Hade alla kört i jämn hastighet på ett led så hade det gått snabbare, men pga allt kugghjulskörande så stannar trafiken upp. Att fylla upp båda filerna kan jag inte se någon anledning till mer än att fler bilar får plats på kortare sträcka, men inte att det skulle gå snabbare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Tyvärr är min erfarenhet att några är så ivriga på att köra om så när det går ihop till en fil igen så får många bromsa för att de tränger in sig i för små avstånd och för sent. Samtidigt finns de som utan att någon är framför börjar köra långsammare när det är enkelspår för att gasa på när det blir 2-filigt, för att som jag antar det inte känns så smalt. Min teori är att dessa är samma som kör 50 på 30 väg, pga deras egen förmåga att hålla bilen på vägen är samma på 30 och 50 väg. Att man kör långsammare på 30 väg är för att kunna stanna för tex ett utspringande barn och att om man inte hinner stanna så minskar risken att dö från 80% till 20% med en sänkning från 50 till 30. Inte för att vägen är svårare att köra på.AndersMalmgren skrev:
Givetvis är det helt OK att hålla eller ligga strax under hastighetsgränsen på 2+1 väg (eller vilken väg som helst) eftersom det just är en maxhastighet. Sålänge man håller till höger och inte har en trafikfarligt låg hastighet.
Man håller till höger och håller hastigheten för respekt mot andra och att minska olyckorna. Att preja sig fram på motorvägen genom att slicka stötfångaren på bilen framför om filen man kör i går fortare än filen till höger och vägen så att säga är "full", dvs att man har bilar i sin fil framför sig med rimligt avstånd är ett oskick. Det är som att tränga sig i ICA kön. Ligger någon till vänster utan att någon är framför och det är plats till höger ska man givetvis gå in till höger. Oavsett om man ligger i vänsterfil eller mittfil. Om man håller på med en "omkörning" i vänsterfil oavsett om det är under hastighetsbegränsningen så får bilen bakom vänta tills man kan gå in i en lucka till höger, vilket förstås ska göras så fort som möjligt.
Nja, det är nog att generalisera att säga i förorten, jag har aldrig sett det. Det har skett på några få ställen. Inte generellt i Stockholms förorter. Kanske man ska säga i några utanförskapsområden?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jo det är många som har noll säkerhetstänk. Personligen ser jag till gå in med säker marginal. När jag passerar 400 meter skylten så börjar jag merga.J JohanLun skrev:Tyvärr är min erfarenhet att några är så ivriga på att köra om så när det går ihop till en fil igen så får många bromsa för att de tränger in sig i för små avstånd och för sent. Samtidigt finns de som utan att någon är framför börjar köra långsammare när det är enkelspår för att gasa på när det blir 2-filigt, för att som jag antar det inte känns så smalt. Min teori är att dessa är samma som kör 50 på 30 väg, pga deras egen förmåga att hålla bilen på vägen är samma på 30 och 50 väg. Att man kör långsammare på 30 väg är för att kunna stanna för tex ett utspringande barn och att om man inte hinner stanna så minskar risken att dö från 80% till 20% med en sänkning från 50 till 30. Inte för att vägen är svårare att köra på.
Givetvis är det helt OK att hålla eller ligga strax under hastighetsgränsen på 2+1 väg (eller vilken väg som helst) eftersom det just är en maxhastighet. Sålänge man håller till höger och inte har en trafikfarligt låg hastighet.
Man håller till höger och håller hastigheten för respekt mot andra och att minska olyckorna. Att preja sig fram på motorvägen genom att slicka stötfångaren på bilen framför om filen man kör i går fortare än filen till höger och vägen så att säga är "full", dvs att man har bilar i sin fil framför sig med rimligt avstånd är ett oskick. Det är som att tränga sig i ICA kön. Ligger någon till vänster utan att någon är framför och det är plats till höger ska man givetvis gå in till höger. Oavsett om man ligger i vänsterfil eller mittfil. Om man håller på med en "omkörning" i vänsterfil oavsett om det är under hastighetsbegränsningen så får bilen bakom vänta tills man kan gå in i en lucka till höger, vilket förstås ska göras så fort som möjligt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jag tycker man ska metadiskutera vad det ska heta istället för att lösa problemenJ JohanLun skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje! 
I vissa länder har man justerbara 2+1 filer (eller än fler filer i ena riktningen) - tex lördag förmiddag, 3 filer till stranden, 1 från stranden. Lördag em, tvärtom.Jonatan79 skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje!![]()
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Sjukt, vi har högsta skatterna i världen och du kan 2022 inte åka hela vägen mellan Stockholm och Göteborg på tvåfilig motorvägJonatan79 skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje!![]()