4 038 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Följa monteringsanvisningar eller ej?
Hej,
Jag har tidigare på forumet haft inlägg om Pyrusplattan till golvbrunnen Purus där det visade sig att dessa brunnar inte kan läggas på träunderlag när man skall kakla utan själva monteringsramen.
Nu bygge vi med Jafo golvbrunn och enligt deras monteringsanvisning kan man lägga brunnen, på spånet direkt, om man fräser ur 4mm, dvs sänker ned brunnen.
Våra hantverkar o vi ha ett kontrakt som säger att de skall följa alla monteringsanvisningar. Men nu har de monterat JHafo utan att fräsa ned den.
Vad jag (som lekman) förstått så är det ändå ingen fara då det skall flytspaklas en del. Även golvvärme skall in så det skall ju vara tjockt uppepå.
Vad tycker ni, erfarna här på webben, hur viktigt är det att följa monteringsanvisningar?
Försäkringsbolagen har ju sin klara syn - följ dem annars gäller inte försäkringen.
Skall man då som privatperson acceptera "korrekta" avsteg och inse att försäkringen inte täcker badrummet, när man betalt 150.000 papp för att bygga rätt o bra!?
Synpunkter?
Ps. Utöver detta blev jag väldigt förvånad att lära mig att trots att jafo o pyrus ser likadana ut hävdar pyrus att om man inte sätter dit pyrusplattan får du en vattenskada inom 2 år, med jafo är det ok....antar att det är någon skillnad i konstruktionen ändå??? Mycket konstigt!
Jag har tidigare på forumet haft inlägg om Pyrusplattan till golvbrunnen Purus där det visade sig att dessa brunnar inte kan läggas på träunderlag när man skall kakla utan själva monteringsramen.
Nu bygge vi med Jafo golvbrunn och enligt deras monteringsanvisning kan man lägga brunnen, på spånet direkt, om man fräser ur 4mm, dvs sänker ned brunnen.
Våra hantverkar o vi ha ett kontrakt som säger att de skall följa alla monteringsanvisningar. Men nu har de monterat JHafo utan att fräsa ned den.
Vad jag (som lekman) förstått så är det ändå ingen fara då det skall flytspaklas en del. Även golvvärme skall in så det skall ju vara tjockt uppepå.
Vad tycker ni, erfarna här på webben, hur viktigt är det att följa monteringsanvisningar?
Försäkringsbolagen har ju sin klara syn - följ dem annars gäller inte försäkringen.
Skall man då som privatperson acceptera "korrekta" avsteg och inse att försäkringen inte täcker badrummet, när man betalt 150.000 papp för att bygga rätt o bra!?
Synpunkter?
Ps. Utöver detta blev jag väldigt förvånad att lära mig att trots att jafo o pyrus ser likadana ut hävdar pyrus att om man inte sätter dit pyrusplattan får du en vattenskada inom 2 år, med jafo är det ok....antar att det är någon skillnad i konstruktionen ändå??? Mycket konstigt!
Jo, faktiskt. Vår undre badrum rev de själva o tittade på alla detaljer kring skadan..................
Eftersom försäkring bara gäller om badrummet är fackmannamässigt byggt gör de en noggran analys innan de ger pengar (i alla fall IF). I vårt fall mätte de tätskiktet för att räkna ut om det var påstrycket rätt mängt, kontrollerade balkavstånd, hur golbrunnen satt mm mm. de var OTROLIGT ingående och trots att vi hade kvalitetsintyg......
Eftersom försäkring bara gäller om badrummet är fackmannamässigt byggt gör de en noggran analys innan de ger pengar (i alla fall IF). I vårt fall mätte de tätskiktet för att räkna ut om det var påstrycket rätt mängt, kontrollerade balkavstånd, hur golbrunnen satt mm mm. de var OTROLIGT ingående och trots att vi hade kvalitetsintyg......
Åh fan. Byt försäkringsbolag.
Jag har jobbat med försäkringsarbeten mellan 1990-2005 och aldrig varit med om något liknande. Visst har det hänt att skaderegleraren har bett oss att hålla lite extra koll för att fastställa skadeorsaken, men en sådan detalj som du nämner ovan har aldrig varit aktuell att slå ner på. Sen hänger det en del på vem man får som skadereglerare och vilket försäkringsbolag man har.
I ditt fall vore väl det bästa att släppa på skruvarna till brunnen, sticka in Jafo's LyftUpp 12 och skruva fast alltihop igen innan spacklingen. Då slipper ni använda en förhöjningsring.
Prata med din hantverkare så löser han det säkert.
Jag har jobbat med försäkringsarbeten mellan 1990-2005 och aldrig varit med om något liknande. Visst har det hänt att skaderegleraren har bett oss att hålla lite extra koll för att fastställa skadeorsaken, men en sådan detalj som du nämner ovan har aldrig varit aktuell att slå ner på. Sen hänger det en del på vem man får som skadereglerare och vilket försäkringsbolag man har.
I ditt fall vore väl det bästa att släppa på skruvarna till brunnen, sticka in Jafo's LyftUpp 12 och skruva fast alltihop igen innan spacklingen. Då slipper ni använda en förhöjningsring.
Prata med din hantverkare så löser han det säkert.
Kan tillägga att badrummet var 2 år gammalt och "borde" inte haft en skada om man säger så. Slarviga hantverkare.ACME skrev:Åh fan. Byt försäkringsbolag.
Jag har jobbat med försäkringsarbeten mellan 1990-2005 och aldrig varit med om något liknande. Visst har det hänt att skaderegleraren har bett oss att hålla lite extra koll för att fastställa skadeorsaken, men en sådan detalj som du nämner ovan har aldrig varit aktuell att slå ner på. Sen hänger det en del på vem man får som skadereglerare och vilket försäkringsbolag man har.
I ditt fall vore väl det bästa att släppa på skruvarna till brunnen, sticka in Jafo's LyftUpp 12 och skruva fast alltihop igen innan spacklingen. Då slipper ni använda en förhöjningsring.
Prata med din hantverkare så löser han det säkert.
MEN, till den mer intressanta frågan. Vad är det för skillnad på brunntyperna. Det som enligt Pyrus är helt fel och leder till skada snabbt är ok för Jafo. mina lemanögon tycker inte att brunnarna sklijer sig åt, utseendemässigt......... Är det konstruktionsskillnader som gör att Pyrus bara kan monteras med platta i trå medan Jafo kan skruvas direkt på spånskivan?
Minns fortfarande telefonsamtal med Pyrus där de argt sa att hantverkaren som monterat Pyrus i golvsåånet direkt var helt inkompetent....
Purusbrunn bör kunna monteras direkt mot spånet OM man reglar upp en ram under spånet under brunnen. Purusplattan förenklar dock montaget betydligt, speciellt när man byter brunn i bef golv. Även purusplattan måste förstärkas med reglar under.
Jag vet inte om det är bäst. Vill du verkligen ha högre premie för att betala för allas icke facmannamässigt utförda badrum som orsakar skada?Snailman skrev:
Vårt badrum var helt ur-fel under ytan. Men då vi köpt huset och hade ingen orsak till yndersökning (vi hade kvalitets dok mmm). Så fick vi lite ersättning, det var ju sjusst. IF hade ju rätten på sin sida att betala ut noll.
Nu driver vi fallat mot de vi köpte huset av. Se juridik tråd: intressant fall.
Vi är i tingsrätten snart!
Tja, vi börjhade ju inte ens fundera på procvessing innan skadeorsaken var utredd. Ett "dolf fel" kräver ju att skadan kom till på ett specifikt sätt.ACME skrev:
Jo, men det är ramen jag snackar om (purusplattan som den heter). Eller finns det andra ramar?Consensus skrev:
Reglar under är en själkvklarhet.
Klicka här för att svara