M Mjärn skrev:
Okej men vad ska jag göra då?
Nu handlar det ju inte om att bila ur hela grundkonstruktionen, i ditt fall en liten yta som knappast kommer påverka den övriga konstruktionen. Det dom behöver göra är att bryta köldbryggan och den kapilära kraften under ifrån och från sidorna. Det löser man genom att bila ur plattan. Grusa och isolera. Sen om dom väljer att isolera med 30cm standard p100 cellplast eller med ngt som håller ett bättre isolvärde är upp till dom, det kan ju vara berg 10cm under plattan.
 
Här bilade jag ut 25m2 av 40m2, grusade och isolerade. Har för mig det blev ca 20cm grus, och 25cm isolering. 50mm 300skiva i botten och 2st 100mm standard cellplast. Ett jävla jobb men det blev skönt om fötterna :)
 
  • En betongvägg omger ett rum med ett golv täckt av grus och rör som sticker upp genom ett cementblock vid ett öppet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med isolering och cellplastgolv, verktyg spridda på golvet, fönster med utsikt över en grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Diol1970 och 1 till
  • Laddar…
Här bilade jag ut 25m2 av 40m2, grusade och isolerade. Har för mig det blev ca 20cm grus, och 25cm isolering. 50mm 300skiva i botten och 2st 100mm standard cellplast. Ett jävla jobb men det blev skönt om fötterna :)
 
F Fjonken skrev:
Nu handlar det ju inte om att bila ur hela grundkonstruktionen, i ditt fall en liten yta som knappast kommer påverka den övriga konstruktionen. Det dom behöver göra är att bryta köldbryggan och den kapilära kraften under ifrån och från sidorna. Det löser man genom att bila ur plattan. Grusa och isolera. Sen om dom väljer att isolera med 30cm standard p100 cellplast eller med ngt som håller ett bättre isolvärde är upp till dom, det kan ju vara berg 10cm under plattan.
Okej han sa iallafall att man absolut inte ska bila bort grundplattan. Svårt för mig att säga emot det. Jag vet inte vad jag ska säga för att få dem att göra det.
 
M Mjärn skrev:
Okej han sa iallafall att man absolut inte ska bila bort grundplattan. Svårt för mig att säga emot det. Jag vet inte vad jag ska säga för att få dem att göra det.
Hur stor är plattan? Inte badrummet nu, hela våningen där badrummet är.
 
F Fjonken skrev:
Hur stor är plattan? Inte badrummet nu, hela våningen där badrummet är.
75 m2
 
M Mjärn skrev:
75 m2
Så då anser han byggledaren att 3,5m2 av 75m2 är en risk?
I call it bullshit. Be han visa på en uträkning av detta isf. Det bör en konstruktör ha räknat på eftersom han är så säker?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Så då anser han byggledaren att 3,5m2 av 75m2 är en risk?
I call it bullshit. Be han visa på en uträkning av detta isf. Det bör en konstruktör ha räknat på eftersom han är så säker?
Jag fröstår att många tycker att det är konstigt alltihopa. Jag tackar för era inputs. Min granne har ett likadant hus som jag och de har gjort exakt samma som min firma ska göra. Och grannen har sagt att det inte kostar för mycket för honom och han är nöjd med golvvärmen. Så vi kan släppa diskussionen om golvvärmen nu. Jag kommer bara må dåligt om jag går runt och tänker mer på den biten och samtidigt veta att jag inte kan påverka :)
 
  • Gilla
Kirby ä och 3 till
  • Laddar…
S
M Mjärn skrev:
Jag fröstår att många tycker att det är konstigt alltihopa. Jag tackar för era inputs. Min granne har ett likadant hus som jag och de har gjort exakt samma som min firma ska göra. Och grannen har sagt att det inte kostar för mycket för honom och han är nöjd med golvvärmen. Så vi kan släppa diskussionen om golvvärmen nu. Jag kommer bara må dåligt om jag går runt och tänker mer på den biten och samtidigt veta att jag inte kan påverka :)
Nackdelen med att publicera hela renoveringen på ett forum. Du kommer få feedback på varje steg som kommer skapa huvudbry :)
 
  • Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Nackdelen med att publicera hela renoveringen på ett forum. Du kommer få feedback på varje steg som kommer skapa huvudbry :)
Ja haha. Men jag är tacksam för det! Är värdefull information att få, men visst skapar det viss huvudbry om min firma säger emot människor i tråden. Men någonstans får jag lita på firman jag valt. Arbetsledaren utstrålar iallafall kunskap, så jag får helt enkelt släppa oron kring isoleringen och hoppas att det blir bra. Annars kommer all energi gå åt att tänka på något som inte kommer ändras ändå.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
P
.
M Mjärn skrev:
Ja haha. Men jag är tacksam för det! Är värdefull information att få, men visst skapar det viss huvudbry om min firma säger emot människor i tråden. Men någonstans får jag lita på firman jag valt. Arbetsledaren utstrålar iallafall kunskap, så jag får helt enkelt släppa oron kring isoleringen och hoppas att det blir bra. Annars kommer all energi gå åt att tänka på något som inte kommer ändras ändå.
Haka inte upp dig på isoleringstjockleken för du verkar vara medveten om den ökade driftskostnaden, i renoveringar måste man allt som oftast kompromissa så det dina hantverkare gör är ingett ovanligt när det kommer till isoleringen..
 
  • Gilla
  • Älska
newbee och 2 till
  • Laddar…
janwide
Rejäl skrev:
.

Haka inte upp dig på isoleringstjockleken för du verkar vara medveten om den ökade driftskostnaden, i renoveringar måste man allt som oftast kompromissa så det dina hantverkare gör är ingett ovanligt när det kommer till isoleringen..
Problemet enligt mej är TS får betala i all framtid med högre uppvärmningskostnad av golvvärmen för att byggaren vill spara tid, material och i slutändan, pengar. Sedan kan det kanske vara svårt att få ändring på detta eftersom tjockleken på isoleringen inte verkar vara specad i offerten.
 
janwide janwide skrev:
Problemet enligt mej är TS får betala i all framtid med högre uppvärmningskostnad av golvvärmen för att byggaren vill spara tid, material och i slutändan, pengar. Sedan kan det kanske vara svårt att få ändring på detta eftersom tjockleken på isoleringen inte verkar vara specad i offerten.
Möjligt. Om jag lider av kostnaden så får jag helt enkelt stänga av golvvärmen och lägga en snygg matta på golvet på vintrarna. Jag släpper detta nu. Men tack för omtanken och råden :)
 
  • Gilla
Motte25 och 3 till
  • Laddar…
P
janwide janwide skrev:
Problemet enligt mej är TS får betala i all framtid med högre uppvärmningskostnad av golvvärmen för att byggaren vill spara tid, material och i slutändan, pengar. Sedan kan det kanske vara svårt att få ändring på detta eftersom tjockleken på isoleringen inte verkar vara specad i offerten.
Men lite såhär får man se det det är många som har förklarat och upplyst TS om detta, han gör ett medvetet val men ändå så fortsätter folk att drälla in med kommentarer kring TS val…
Det är väl ändå hans val och ingen annans!
 
  • Gilla
Patrik_E och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.