Be dom att byta allt eller åtminstone så mycket som går av dom ljusgrå avloppsrören. Dom kan spricka bara men"ser" på dom.
Kallas för äggskal....
Om det var hos mig hade jag bilat ur övre plattan, på med eps, på med armeringsnät och sen buntat golvvärmen in den.
 
Q qvirre skrev:
Är det alltså en helt oisolerad betongplatta?

Det är då rekommenderat att isolera ordentligt annars finns risk för fuktproblem. Utöver att det blir dyrt att värma upp badrummet.

[länk]
Jag håller med. Du ska inte lägga golvvärme på en oisolerad platta på mark. Läs igenom enligt länken qvirre delade.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag håller med. Du ska inte lägga golvvärme på en oisolerad platta på mark. Läs igenom enligt länken qvirre delade.
Hoppas att arbetsledaren lyssnar på mig imorgon då
 
Jag var noga att påtala för arbetsledaren att hela betongplattan ska bilas upp. Det står till och med "hela" i offerten som vi båda skrivit under.

Jag ska ringa honom imorgon och fråga vad anledningen är att hela inte är uppbilad

Vad kan man göra om han ändå säger att de inte tänker bila allt trots att det står tydligt i offerten att hela betongpattan ska bilas?
 
  • Uppbilning av hela betonggolvet är markerat med röd pil på en punktlista från en arbetsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Jag var noga att påtala för arbetsledaren att hela betongplattan ska bilas upp. Det står till och med "hela" i offerten som vi båda skrivit under.

Jag ska ringa honom imorgon och fråga vad anledningen är att hela inte är uppbilad

Vad kan man göra om han ändå säger att de inte tänker bila allt trots att det står tydligt i offerten att hela betongpattan ska bilas?
Avtal är avtal.
inget kneg ingen deg :)
 
  • Gilla
Hampusca och 3 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Avtal är avtal.
inget kneg ingen deg :)
Uppdatering:

Jag har pratat med arbetsledaren nu och han sa att han har jobbat sedan 90-talet och att man aldrig ska ner och bila sönder en hel grundplatta. Han sa att det blir cellplast och eps-betong för att det är lågt U-värde. Han verkar veta vad han pratar om så jag får nog lita på vad han gör.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Q
Det viktiga är att det blir ordentligt isolerat. Hur mycket som behöver bilas ur beror på hur mycket de får plats med.

10 cm cellplast motsvarar ca 30 cm EPS-betong (lambda 0,033 vs 0,1).

Att gå under 20 cm cellplast med golvvärme är inte att rekommendera.

Tänk på att detta är ett riskresonemang, det är alltså inte säkert att du får problem med fukt men du skapar en riskkonstruktion.
 
  • Gilla
Myckemicke
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det viktiga är att det blir ordentligt isolerat. Hur mycket som behöver bilas ur beror på hur mycket de får plats med.

10 cm cellplast motsvarar ca 30 cm EPS-betong (lambda 0,033 vs 0,1).

Att gå under 20 cm cellplast med golvvärme är inte att rekommendera.

Tänk på att detta är ett riskresonemang, det är alltså inte säkert att du får problem med fukt men du skapar en riskkonstruktion.
Det är väldigt förvirrande för mig när många säger att det kan bli problem på olika sätt medan företaget säger att det är lungt. Vem ska man lita på liksom?
 
Q
Det är därför jag vill säga att det är risker vi pratar om inte definitiva problem.

Att du kommer få ett dåligt isolerat golv med så lite isolering är däremot definitivt.

Byggaren vill spara tid och pengar om det är ett fast pris. Det ligger i dennes intresse att övertyga dig om att det duger.

Har du löpande räkning är det oftast inget problem att diskutera lösningar som kostar mer.
 
Lite om energiåtgång vid golvvärme vs element
 
  • Tabell över energianvändning mellan golvvärme och radiatorsystem, med isolertjocklek och procentuell ökning av energiförbrukning baserat på tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det är därför jag vill säga att det är risker vi pratar om inte definitiva problem.

Att du kommer få ett dåligt isolerat golv med så lite isolering är däremot definitivt.

Byggaren vill spara tid och pengar om det är ett fast pris. Det ligger i dennes intresse att övertyga dig om att det duger.

Har du löpande räkning är det oftast inget problem att diskutera lösningar som kostar mer.
Jag förstår att det inte kan bli så isolerat som i ett nybygge. En dag hit eller dit för att bila klart kan inte kosta företaget så mycket tänker jag. Så jag får väl lita på dem helt enkelt. Har inte så mycket till val. Några säger att det kan bli fuktproblem och massa annan skit. Jag blir bara mer och mer osäker ju mer jag läser.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Lite om energiåtgång vid golvvärme vs element
Så är det säkert, att det kostar mer än element.

Byggledaren sa också att även om det inte är så isolerat som man önskat så kommer konstruktionen runt om att värmas upp till max och när temperaturen har nått rätt temperatur så kommer det inte ligga och spruta ut värme mer. Han sa att det det kan vara dyrt att värma upp men när det väl är varmt så håller termostaten temperaturen sen.
 
M Mjärn skrev:
Så är det säkert, att det kostar mer än element.

Byggledaren sa också att även om det inte är så isolerat som man önskat så kommer konstruktionen runt om att värmas upp till max och när temperaturen har nått rätt temperatur så kommer det inte ligga och spruta ut värme mer. Han sa att det det kan vara dyrt att värma upp men när det väl är varmt så håller termostaten temperaturen sen.
Men med stora energiförluster.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men med stora energiförluster.
Okej men vad ska jag göra då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.