M _Mannen skrev:
Jo, Ett fördelarskåp gissade jag på. Men inkommande matningar ser för korta ut för att få in i ett skåp. Ska tvättstugan också renoveras eller har du källare man kan dra nya matningar genom? Ska som sagt bli intressant att se ur dom löser det.
Rörmockaren ringde och sa att de kommer att behöva skarva i väggen på ett ställe på ett sätt så att det är förberett att göras klart helt när tvättstugan ska renoveras i framtiden. Det är alltså inte enligt säker vatten där och sen kommer de behöva använda den gamla matningen i marken som går till vattenmätarstationen (eller vad det nu heter) som står i tvättstugan.

När detta är klart kommer vi få ett pris på vad det kostar att bila upp en ränna i tvättstugan och att fixa det sista i väggen från tvättstugans håll. Tanken är alltså att de förbereder allt så att det ska gå lättvindigt att ansluta enligt säker vatten när tvättstugan är klar.
 
P
M Mjärn skrev:
Rörmockaren ringde och sa att de kommer att behöva skarva i väggen på ett ställe på ett sätt så att det är förberett att göras klart helt när tvättstugan ska renoveras i framtiden. Det är alltså inte enligt säker vatten där och sen kommer de behöva använda den gamla matningen i marken som går till vattenmätarstationen (eller vad det nu heter) som står i tvättstugan.

När detta är klart kommer vi få ett pris på vad det kostar att bila upp en ränna i tvättstugan och att fixa det sista i väggen från tvättstugans håll. Tanken är alltså att de förbereder allt så att det ska gå lättvindigt att ansluta enligt säker vatten när tvättstugan är klar.
Vad är det för ledning som ska skarvas? Tänker dom sätta ett vattenskåp där eller hur tänker dom?
 
Rejäl skrev:
Vad är det för ledning som ska skarvas? Tänker dom sätta ett vattenskåp där eller hur tänker dom?
Vattenskåp. Det är utkastet till tvättstugan som ska skarvas tillfälligt. Sen fattar inte jag allt 100% eftersom jag inte kan något om VVS. Men det är i runda slängar såhär det var.
 
P
M Mjärn skrev:
Vattenskåp. Det är utkastet till tvättstugan som ska skarvas tillfälligt. Sen fattar inte jag allt 100% eftersom jag inte kan något om VVS. Men det är i runda slängar såhär det var.
Kan du ta bild?
 
Rejäl skrev:
Kan du ta bild?
På vad? Ingenting är gjort ännu.
 
Nu har de bilat upp 110-röret och bilat rännor för toalett och dusch.

En fråga! Vad är bäst att göra när man ska ha golvvärme? Borde allt bilas bort och sedan lägga cellplast eller räcker det som är bortbilat nu och cellplast på det? Man vill ju inte att golvvärmen äts upp pga för lite isolering.
 
  • Uppbilat golv i badrum med synliga rör och isolering i väggarna, förberett för toalett och duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Nu har de bilat upp 110-röret och bilat rännor för toalett och dusch.

En fråga! Vad är bäst att göra när man ska ha golvvärme? Borde allt bilas bort och sedan lägga cellplast eller räcker det som är bortbilat nu och cellplast på det? Man vill ju inte att golvvärmen äts upp pga för lite isolering.
platta på mark?
 
F Fjonken skrev:
platta på mark?
Ja
 
M Mjärn skrev:
Ja
Det är ett jäkla jobb att bila ur och isolera, det är ju en del massa som ska ut.
Jag personligen hade gjort det.
 
F Fjonken skrev:
Det är ett jäkla jobb att bila ur och isolera, det är ju en del massa som ska ut.
Jag personligen hade gjort det.
Det verkar som att snickarn som bilar har fått nog iallafall 😅
 
BirgitS
M Mjärn skrev:
En fråga! Vad är bäst att göra när man ska ha golvvärme? Borde allt bilas bort och sedan lägga cellplast eller räcker det som är bortbilat nu och cellplast på det? Man vill ju inte att golvvärmen äts upp pga för lite isolering.
Hur mycket cellplast har företaget tänkt ingår?
I nybyggda hus med golvvärme har man typ 30 cm isolering för att värmen inte ska försvinna iväg. Med 20 cm blir det väl inte heller någon stor förlust. Men värma upp ett helt badrum, med yttervägg, bara med golvvärme och några cm cellplast ger nog en hel del förluster.

Men du kanske har en handdukstork/radiator som huvudsaklig uppvärmning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket cellplast har företaget tänkt ingår?
I nybyggda hus med golvvärme har man typ 30 cm isolering för att värmen inte ska försvinna iväg. Med 20 cm blir det väl inte heller någon stor förlust. Men värma upp ett helt badrum, med yttervägg, bara med golvvärme och några cm cellplast ger nog en hel del förluster.

Men du kanske har en handdukstork/radiator som huvudsaklig uppvärmning?
Nej det blir golvvärme som ska värma upp det hela. Jag skickade ett mejl till arbetsledaren så får jag se vad han svarar imorgon. Det känns som att det måste bilas mer för att detta ska bli bra..
 
BirgitS
Blir väl inte så bra om de bilar igenom plattan eller bara lämnar några cm. Har du någon aning om hur tjock plattan är?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blir väl inte så bra om de bilar igenom plattan eller bara lämnar några cm. Har du någon aning om hur tjock plattan är?
Plattan är ca 30. På vissa ställen, typ vid 110-röret så är det 30 cm. Men på större delen har han inte bilat alls. Bara tagit bort den övre plattan. I offerten står det att hela golvet ska bilas.
 
Här är ingenting bilat
 
  • Måttstock mäter avstånd från golv till träregel ovanpå ojämn betongyta, med röd kabel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.