J JSten skrev:
Ha, jag som inte kan läsa och är förvirrad, missförstod helt vad du skrev tidigare idag. Läste det som att du trodde att rören var ombytta (varm + kall till toa och endast kall till dusch). Glöm att jag sa något :D
Nej det är lungt 😂
 
Är det någon som vet hur man lagar ett PEX-rör röret som skarvats sen? Ska inte röret vara helt? Nu blir det ju två rör som sätts ihop inuti en vägg?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Vet inte hur jag ska tolka detta. Vad är kapillärbrytande skikt? (Har googlat men är oklart)
Det är exempelvis singel, t.ex 8-16. Grus som inte suger upp vatten utan är dränerande.
 
M Mjärn skrev:
Är det någon som vet hur man lagar ett PEX-rör röret som skarvats sen? Ska inte röret vara helt? Nu blir det ju två rör som sätts ihop inuti en vägg?
Man byter hela det inre röret och skarvar skyddsröret.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man byter hela det inre röret och skarvar skyddsröret.
Ok tack!
 
J JSten skrev:
Jag är fortfarande förvirrad. Som jag ser det:
[bild]

Sen är väl frågan om röris är klar, kan ju vara en poäng att låta det gå någon dag till så att röris får jobba klart innan du börjar ifrågasätta.
Är det tappvattenledningar som är skarvade i väggen?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Är det tappvattenledningar som är skarvade i väggen?
Det är ledningarna som går till dessa. Det på bilden är på andra sidan väggen (tvättstugan)
 
  • Diskho med kran, diskmedelspump och vattenslang ovanpå en tvättmaskin i tvättstugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Kapitel 5.1.1


Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.

För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
Pre
M Mjärn skrev:
Är det någon som vet hur man lagar ett PEX-rör röret som skarvats sen? Ska inte röret vara helt? Nu blir det ju två rör som sätts ihop inuti en vägg?
Inte helt enkelt att se/förstå hur framtida rördragning är tänkt. Men ev kan alternativ vara att böja ut pexrören gnm tvättstugans vägg så att kopplingar hamnar insida tvättstugans vägg. Annat alternativ är fördelarskåp, slits eller liknande lösning beroende på placeringa
M Mjärn skrev:
Det är ledningarna som går till dessa. Det på bilden är på andra sidan väggen (tvättstugan)
När man öppnar tvättstugans vägg vid dess renovering kan man böja ut pexrören inkl skyddsrören så att kopplingar sen hamnar inne i tvättstugan. På så sätt har du hela oskarvade pexrör inkl skyddsrör.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
W Wilmer2456 skrev:
När man öppnar tvättstugans vägg vid dess renovering kan man böja ut pexrören inkl skyddsrören så att kopplingar sen hamnar inne i tvättstugan. På så sätt har du hela oskarvade pexrör inkl skyddsrör.
Eller så skarvar man skyddsrören (vilket är tillåtet att göra i väggen) och drar i nya medierör.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Hur viktigt är det att det sitter en regel som skvallerröret är fäst vid?

Är det väldigt synd att rören inte är helt vinkelräta under fördelarskåpet?

Är dessa saker något jag behöver tjafsa om?
 
M Mjärn skrev:
Hur viktigt är det att det sitter en regel som skvallerröret är fäst vid?

Är det väldigt synd att rören inte är helt vinkelräta under fördelarskåpet?

Är dessa saker något jag behöver tjafsa om?
Min åsikt är att rördragningen antingen inte är helt färdigställd eller i vart fall har mer att önska ja.
 
W Wilmer2456 skrev:
Min åsikt är att rördragningen antingen inte är helt färdigställd eller i vart fall har mer att önska ja.
På vilket sätt är det inte färdigställt?
 
W Wilmer2456 skrev:
Min åsikt är att rördragningen antingen inte är helt färdigställd eller i vart fall har mer att önska ja.
Dvs inte fackmässigt utförd i sin nuvarande form.
 
Det är viktigt att rören är hyfsat vinkelräta in i skåpet. Annars blir det inte tätt och ett eventuellt läckage rinner in i väggen istället för ut genom skvallerröret.

Exakt hur man fixerar skvallerröret är inte lika viktigt rent tekniskt, men på något sätt måste det ju sitta fast där det går genom väggen.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
På vilket sätt är det inte färdigställt?
Klamring bristfällig, rörig dragning, oisolerade rör etc . Anser röris att han är färdig med sin del nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.