M Mjärn skrev:
Vet inte hur jag ska tolka detta. Vad är kapillärbrytande skikt? (Har googlat men är oklart)
Dränerande material. Makadam, isodrän med mera
 
Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).

Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?

Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
 
  • Rördragning i vägg och golv med tillfälliga skarvar under renovering, inklusive avloppsrör och vattenledningar som går under marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning mot vägg med flera slangar och rör, inklusive skarvar, i ett pågående byggprojekt. Rören löper mot golv och under marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning med grå kablar i en oavslutad tvättstuga med träkonstruktion och synlig gul isolering, kablar kopplade till avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Arp32 och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?
Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutet
M Mjärn skrev:
Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går till toaletten? Det kan inte vara permanent va? Han har skruvat fast kablarna iallafall..
Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?

Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar (https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_1881313.pdf).
Plaströr i ett fördelarskåp, vissa inbundna med buntband. Ligger på träram, lutande rör in i skåp. Skvallerrör markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även genomföringarna ska göras vinkelrätt in i fördelarskåpet, några av rören går in med ganska snäv vinkel om du frågar mig, från sektion 8 i samma monteringsanvisningar "Det är viktigt att rören kommer vinkelrätt in i skåpet för att säkerställa en tät botten.".

Röris är kanske inte helt färdig och det jag påpekar är bara tillfälligt? Jag är för övrigt bara glad amatör, men att följa tillverkarens monteringsanvisningar är A och O.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag funderar på om jag ska mejla och fråga om man kanske kan bygga mer på höjden isåfall.. Eller är det en dålig idé?
M Mjärn skrev:
Såhär ser rördragningen ut av det de gjort idag. Som jag nämnt tidigare så är skarvarna man ser tillfälliga och fixas till sedan när tvättstugan renoveras (direkt efter detta).

Men under tvättstället till vänster ser det ut som att rören är dragna för att gå under marken va? Får det vara så?

Och sen verkar det som att rören till duschen och toaletten går i marken? Vad jag kan googla fram så är det inte så man ska göra. Eller? Jag vill inte ha vattenrör i golvet.
Rören får gå i golvet ja, måste dock vara isolerade när det ska bli/finns golvvärme.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
W Wilmer2456 skrev:
Rören får gå i golvet ja, måste dock vara isolerade när det ska bli/finns golvvärme.
Kan tillägga att det är risken för oavsiktlig uppvärmning och legionella som är anledningen. Notera även att skyddsrören ska ha nån mm luftspalt mellan kall/varm, av samma anledning. Dvs ska inte ligga dikt an varandra någonstans.
 
W Wilmer2456 skrev:
Rören får gå i golvet ja, måste dock vara isolerade när det ska bli/finns golvvärme.
Jag trodde också detta, men när jag kikar i säkert vatten (https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-20212/) så hittar jag inget om det. Dessutom rören till toa och dusch, så borde väl vara ett mindre problem i realiteten?
 
J JSten skrev:
Jag trodde också detta, men när jag kikar i säkert vatten ([länk]) så hittar jag inget om det. Dessutom rören till toa och dusch, så borde väl vara ett mindre problem i realiteten?
Det är så :)
 
  • Haha
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Jag trodde också detta, men när jag kikar i säkert vatten ([länk]) så hittar jag inget om det. Dessutom rören till toa och dusch, så borde väl vara ett mindre problem i realiteten?
Kapitel 5.1.1


Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.

För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
 
  • Gilla
Wilmer2456 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kapitel 5.1.1


Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.

För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
Ah, tack, där den 👍

Letade vidare och hittade lite om det i monteringsanvisningar för LK Universal RiR (https://www.lksystems.se/download/1...pex-pal-och-pert-ror-mma086.pdf?1737398599868):
Text från monteringsanvisningar om placering av tappvattenrör i fall av golvvärme i betongplatta samt rekommendationer för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även rördragningen (om det nu är LKs rör) kan ifrågasättas:
Instruktionstext för rördragning med rör-i-rör i regelkonstruktioner från en monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om skydd för rördragning i plåtregelvägg och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JSten skrev:
Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutet

Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?

Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar ([länk]).
[bild]
Även genomföringarna ska göras vinkelrätt in i fördelarskåpet, några av rören går in med ganska snäv vinkel om du frågar mig, från sektion 8 i samma monteringsanvisningar "Det är viktigt att rören kommer vinkelrätt in i skåpet för att säkerställa en tät botten.".

Röris är kanske inte helt färdig och det jag påpekar är bara tillfälligt? Jag är för övrigt bara glad amatör, men att följa tillverkarens monteringsanvisningar är A och O.
Tack! Ska ringa röris imorrn och fråga lite.

Sen har vi kommit överens om att duschen ska vara på väggen till vänster. Sätter han den på väggen rakt fram av någon anledning?
 
useless useless skrev:
Kapitel 5.1.1


Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt.

För att minska risken för tillväxt av legionellabakterier i tappkallvatten ska tappkallvatteninstallationen inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Placeras tappkallvattenledningar till exempel i schakt, fördelarskåp eller i bjälklag med värmerör eller golvvärme, där temperaturen kan bli högre än rumstemperaturen, ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar.
Men hur ser det ut för mig då? Något konstigt?
 
M Mjärn skrev:
Tack! Ska ringa röris imorrn och fråga lite.

Sen har vi kommit överens om att duschen ska vara på väggen till vänster. Sätter han den på väggen rakt fram av någon anledning?
Jag är fortfarande förvirrad. Som jag ser det:
Väggen med rörinstallation för handfat, toalett och dusch i en pågående renovering, med oskyddade träreglar och exponerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är väl frågan om röris är klar, kan ju vara en poäng att låta det gå någon dag till så att röris får jobba klart innan du börjar ifrågasätta.
 
J JSten skrev:
Jag är fortfarande förvirrad. Som jag ser det:
[bild]

Sen är väl frågan om röris är klar, kan ju vara en poäng att låta det gå någon dag till så att röris får jobba klart innan du börjar ifrågasätta.
Det stämmer. Vad är du förvirrad över? :)

Ja, men jag vill gärna säga till innan de börjar snickra igen väggarna.
 
J JSten skrev:
Inget fel vad jag känner till. Eftersom det är rör i rör så går det att byta även om det ligger ingjutet

Inte helt säker på vad du menar, röret till toaletten är väl det som sticker iväg nedåt till vänster i din första bild?

Andra saker som ajg noterar; skvallerröret ser ut att vara buntbandat till de andra rören. Nu vet jag inte vilket fördelarskåp det är du använder, men ser ut att vara LKs grejer, i så fall ska skvallerröret skruvas fast mot en regel, se 11b i LKs monteringsanvisningar ([länk]).
[bild]
Även genomföringarna ska göras vinkelrätt in i fördelarskåpet, några av rören går in med ganska snäv vinkel om du frågar mig, från sektion 8 i samma monteringsanvisningar "Det är viktigt att rören kommer vinkelrätt in i skåpet för att säkerställa en tät botten.".

Röris är kanske inte helt färdig och det jag påpekar är bara tillfälligt? Jag är för övrigt bara glad amatör, men att följa tillverkarens monteringsanvisningar är A och O.
Det är LK ser jag nu
 
M Mjärn skrev:
Det stämmer. Vad är du förvirrad över? :)

Ja, men jag vill gärna säga till innan de börjar snickra igen väggarna.
Ha, jag som inte kan läsa och är förvirrad, missförstod helt vad du skrev tidigare idag. Läste det som att du trodde att rören var ombytta (varm + kall till toa och endast kall till dusch). Glöm att jag sa något :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.