Funderar på varför det låter och bubblar från fogen i badrummet, är inne i duschen i skarven mellan vägg och golv. Badrum ca 10 år gammalt. Inte upptäckt några tecken på läckage i krypgrunden.

Och behöver man oroa sig för det? Och hur åtgärdas det bäst?

Jag gissar på att du har en rejäl luftbubbla mellan kakel och tätskikt. Knacka dig fram och se var det låter ihåligt. Luften i bubblan expanderar när kaklet blir varmt av varmvattnet och när det svalnar sugs det luft tillbaka (och kanske fukt)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag gissar på att du har en rejäl luftbubbla mellan kakel och tätskikt. Knacka dig fram och se var det låter ihåligt. Luften i bubblan expanderar när kaklet blir varmt av varmvattnet och när det svalnar sugs det luft tillbaka (och kanske fukt)
Knackat men hör inget bomljud vad jag kan hitta. Vad gör man åt det? Kan man täta där det pyser luft ifrån?

Jag är osäker, jag hade nog tagit bort fogen och fogat om. Sen är väl luftbubblan ett osäkerhet moment i sig. kan den inte "andas" så kommer väl trycket i den att variera med temperaturen och kaklet lossna från underlaget och börja röra sig. Men jag spekulerar,. Min erfarenhet av det kommer från en gammal dusch på min arbetsplats där man faktiskt kunde trycka kaklet upp och ner där det lossnat från underlaget och vattnet letat sig in. När den renoverades så var det dock ingen vattenskada, tätskiktet höll tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.