Hobbysnickare
· Karlstad
· 6 inlägg
Hej,
Bygger nytt och vill gärna ha goda råd om badrumsgolv. Hantverkare kommer att installera golvvärme, tätskikt och klinker, men jag förbereder. Har reglat cc 30 med 45×195. Hakade ur badrumsreglarna i båda ändar och sänkte ner dem, så att golvbjälklaget där är 30 lägre än övriga huset.Vill ha elektrisk golvvärme. Hjälp mig att välja lämplig lösning!
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det bygger
Fördelar/nackdelar med en viss lösning...
Bygger nytt och vill gärna ha goda råd om badrumsgolv. Hantverkare kommer att installera golvvärme, tätskikt och klinker, men jag förbereder. Har reglat cc 30 med 45×195. Hakade ur badrumsreglarna i båda ändar och sänkte ner dem, så att golvbjälklaget där är 30 lägre än övriga huset.Vill ha elektrisk golvvärme. Hjälp mig att välja lämplig lösning!
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det bygger
45x195 säger inte så mycket utan att veta spännvidden. Tänk på att de blir kraftigt försvagande om man hakar ur utan att förstärka.Maria Jepson skrev:
Hej,
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det byggerFördelar/nackdelar med en viss lösning...
Golvspånskiva 22mm
Primer
Armeringsnät 2,5mm klamras fast i spånskivan
Elvärmekabel fäst i armeringsnät
Flytspackel min 12mm
Hobbysnickare
· Karlstad
· 6 inlägg
Rreglarna står stabilt på bärlinorna, dvs återstående 195-30 =165 stående på bärlinan och cc 300, så det är ett stabilt golvbjälklag.
Om det är såhär du gjort så borde det vara förstärkt vid det gula sträcket. Annars blir det väldigt försvagat som sagt. Kan kännas stumt men ändå knäckas om det inte är rätt dimensionerat.Maria Jepson skrev:
Skruvlimma plywood på båda sidor av regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Karlstad
· 6 inlägg
Tack för kommentaren! Jag gjorde det enligt konstruktionsritningen, men ska stämma av en extra gång med konstruktören då för säkerhets skull.
Hobbysnickare
· Karlstad
· 6 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av användning av KNAUF GOLVFIBERGIPS GIFAFLOOR FHB. Kan man lägga tex 28 mm golvfibergipsgolv direkt på golvbjälklaget utan spånskiva under?
Hobbysnickare
· Karlstad
· 6 inlägg
Läste på byggtekniska förutsättningar i GVK:s branschstandard att golvfibergips på minst 28 mm är godkänt. Fick då för mig att det kan vara en bra lösning i ett badrum. Det var egentligen därför jag startade denna tråd, för att lyssna in mera erfarna personers synpunkter kring detta i jämförelse med golvspånskivorsurris skrev:
Okej, då har jag missat det! Men funderar ändå på varför krångla till det med gips när golvspånskiva fungerar så bra. Bygger ju 6mm mindre medMaria Jepson skrev:
Läste på byggtekniska förutsättningar i GVK:s branschstandard att golvfibergips på minst 28 mm är godkänt. Fick då för mig att det kan vara en bra lösning i ett badrum. Det var egentligen därför jag startade denna tråd, för att lyssna in mera erfarna personers synpunkter kring detta i jämförelse med golvspånskivor![]()
Klicka här för att svara