Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Hej,
Bygger nytt och vill gärna ha goda råd om badrumsgolv. Hantverkare kommer att installera golvvärme, tätskikt och klinker, men jag förbereder. Har reglat cc 30 med 45×195. Hakade ur badrumsreglarna i båda ändar och sänkte ner dem, så att golvbjälklaget där är 30 lägre än övriga huset.Vill ha elektrisk golvvärme. Hjälp mig att välja lämplig lösning!
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det bygger
Fördelar/nackdelar med en viss lösning...
Bygger nytt och vill gärna ha goda råd om badrumsgolv. Hantverkare kommer att installera golvvärme, tätskikt och klinker, men jag förbereder. Har reglat cc 30 med 45×195. Hakade ur badrumsreglarna i båda ändar och sänkte ner dem, så att golvbjälklaget där är 30 lägre än övriga huset.Vill ha elektrisk golvvärme. Hjälp mig att välja lämplig lösning!
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det bygger
45x195 säger inte så mycket utan att veta spännvidden. Tänk på att de blir kraftigt försvagande om man hakar ur utan att förstärka.Maria Jepson skrev:
Hej,
Spånskiva eller golvfibergips? Primer och flytspackel? Beskriv gärna hela konstuktionen från reglar till färdigt golv, så jag förstår hur mycket det byggerFördelar/nackdelar med en viss lösning...
Golvspånskiva 22mm
Primer
Armeringsnät 2,5mm klamras fast i spånskivan
Elvärmekabel fäst i armeringsnät
Flytspackel min 12mm
Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Rreglarna står stabilt på bärlinorna, dvs återstående 195-30 =165 stående på bärlinan och cc 300, så det är ett stabilt golvbjälklag.
Om det är såhär du gjort så borde det vara förstärkt vid det gula sträcket. Annars blir det väldigt försvagat som sagt. Kan kännas stumt men ändå knäckas om det inte är rätt dimensionerat.Maria Jepson skrev:
Skruvlimma plywood på båda sidor av regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Tack för kommentaren! Jag gjorde det enligt konstruktionsritningen, men ska stämma av en extra gång med konstruktören då för säkerhets skull.
Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av användning av KNAUF GOLVFIBERGIPS GIFAFLOOR FHB. Kan man lägga tex 28 mm golvfibergipsgolv direkt på golvbjälklaget utan spånskiva under?
Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Läste på byggtekniska förutsättningar i GVK:s branschstandard att golvfibergips på minst 28 mm är godkänt. Fick då för mig att det kan vara en bra lösning i ett badrum. Det var egentligen därför jag startade denna tråd, för att lyssna in mera erfarna personers synpunkter kring detta i jämförelse med golvspånskivorsurris skrev:
Okej, då har jag missat det! Men funderar ändå på varför krångla till det med gips när golvspånskiva fungerar så bra. Bygger ju 6mm mindre medMaria Jepson skrev:
Läste på byggtekniska förutsättningar i GVK:s branschstandard att golvfibergips på minst 28 mm är godkänt. Fick då för mig att det kan vara en bra lösning i ett badrum. Det var egentligen därför jag startade denna tråd, för att lyssna in mera erfarna personers synpunkter kring detta i jämförelse med golvspånskivor![]()
Hobbysnickare
· Karlstad
· 11 inlägg
Tänkte bara att det skulle minimera risken för någon slags mögelproblem om man använder ett "dött" material istället för en organisk spånskiva.surris skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Får du mögel där har du betydligt större problem än valet av skiva att fundera påMaria Jepson skrev:
Kör standardvarianten som Surris beskrev. Det är väl beprövat och så har 100000 badrum byggts utan problem.
Försäkringsbolagen har som krav att badrummen byggs fackmannamässigt för att de ska ersätta en skada fullt ut, det innebär i praktiken att man måste följa säkert vatten.
Det är troligen samma krav för att du ska få ditt slutbesked för att kunna flytta in i ditt nya hus såvitt jag förstått.
Säkert vatten har som jag nämnde en typgodkänd bjälklagskonstruktion. Följer man den så bygger man enligt branschstandard.
På sidan 2 i den skriften, https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
föreskrivs att spånskivan ska vara av klass P5 enl. SS-EN 312.
Tittar vi då på svenskt trä så står följande om spånskivor:
Spånskivor betecknas efter avsedd användning, till exempel möbel, bygg, golv, innertak etcetera. Beteckning för spånskivors fukttålighet är av historiska skäl indelad i V20 och V313. V313 är den fukttröga typen. Standarden delar in skivorna efter avsedd användning i typerna P1 till P7. Typerna P1 och P2 är avsedda för allmän användning och för inredning och möbler i torra lokaler. Typ P3 gäller motsvarande men i fuktigare omgivning. Typerna P4 till P7 kan användas i olika situationer i bärande konstruktioner enligt Eurokod 5. Typ P5 kan användas till exempel som liv i lättbalk.
Kommentaren i dokumentet för den typgodkända konstruktion är också väl värd att läsa:
Enligt BBR (Boverkets Byggregler) är en beprövad lösning en lösning för som fungerat i 10-20 år. Enligt BBV 14:1 har lång erfarenhet visat att följande konstruktion fungerar och att den därför kan anses utgöra en beprövad lösning (BBV 14:1 sida 20):
Vid alternativa lösningar, måste det alltid finnas en projektunik materialspecificerad ritning från en konstruktör. Alternativt en tryckt konstruktions och materialspecificerad anvisning från en leverantör. Detta är viktigt för att säkerställa hela konstruktionen samt tydligöra vem som har konstruktionsansvaret.” (BBV 14:1 sida 21)
Det är med andra ord ganska tydligt vad som gäller.
Det är troligen samma krav för att du ska få ditt slutbesked för att kunna flytta in i ditt nya hus såvitt jag förstått.
Säkert vatten har som jag nämnde en typgodkänd bjälklagskonstruktion. Följer man den så bygger man enligt branschstandard.
På sidan 2 i den skriften, https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
föreskrivs att spånskivan ska vara av klass P5 enl. SS-EN 312.
Tittar vi då på svenskt trä så står följande om spånskivor:
Spånskivor betecknas efter avsedd användning, till exempel möbel, bygg, golv, innertak etcetera. Beteckning för spånskivors fukttålighet är av historiska skäl indelad i V20 och V313. V313 är den fukttröga typen. Standarden delar in skivorna efter avsedd användning i typerna P1 till P7. Typerna P1 och P2 är avsedda för allmän användning och för inredning och möbler i torra lokaler. Typ P3 gäller motsvarande men i fuktigare omgivning. Typerna P4 till P7 kan användas i olika situationer i bärande konstruktioner enligt Eurokod 5. Typ P5 kan användas till exempel som liv i lättbalk.
Kommentaren i dokumentet för den typgodkända konstruktion är också väl värd att läsa:
Enligt BBR (Boverkets Byggregler) är en beprövad lösning en lösning för som fungerat i 10-20 år. Enligt BBV 14:1 har lång erfarenhet visat att följande konstruktion fungerar och att den därför kan anses utgöra en beprövad lösning (BBV 14:1 sida 20):
- Centrumavstånd mellan bjälkar max 600 mm
- 22 mm golvspånskiva
- Armeringsnät
- Avjämningsmassa, minimum 12 mm vid golvgrunn eller enligt spackeltillverkarens anvisning.
Vid alternativa lösningar, måste det alltid finnas en projektunik materialspecificerad ritning från en konstruktör. Alternativt en tryckt konstruktions och materialspecificerad anvisning från en leverantör. Detta är viktigt för att säkerställa hela konstruktionen samt tydligöra vem som har konstruktionsansvaret.” (BBV 14:1 sida 21)
Det är med andra ord ganska tydligt vad som gäller.