Hej

Jag rengjorde mitt badrum och dusch, först med mögelborttagningsmedel som jag sprayade på, sköljde av och därefter skrubbade jag allt med citronsyra som jag, efter det, spolade rent igen. Har gjort precis så som man ska enligt instruktioner och det funkade bra, blev rent osv.

Nu, efter varje dusch så ser det ut som att fogarna (på vissa ställen där jag gjorde rent) lossnar och lämnar därmed "damm-fläckar" på kaklet, se bilder.

Någon som varit med om detta tidigare och har tips på vad jag behöver göra? Måste jag foga om?

• Svart kakelvägg i badrum med synliga dammfläckar och ljusare fogar efter rengöring med mögelborttagningsmedel och citronsyra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kakelplattor i ett badrum där fogarna har börjat lossna och lämnat vita dammfläckar på den svarta kakelytan.
    Skapa konto
  • Närbild av svarta kakelplattor med ljusa fogar som lossnar och efterlämnar vita dammfläckar.
    Skapa konto
Citronsyran har kanske börjat lösa upp fogen. Hur stark blandning använde du?

RoTe
Stark syra löser fogen ja, men låt det bara vara. Är mer intresserad av varför kaklet ser skrynkligt ut.

Centano Centano skrev:
Citronsyran har kanske börjat lösa upp fogen. Hur stark blandning använde du?
Ingen konstig blandning, 5-15% citronsyra, köpte en produkt som är avsedd för just detta. Fuktade fogarna ordentligt innan användning och sköljde av ordentligt efter användning. Borde inte vara några problem

RoTe RoTe skrev:
Stark syra löser fogen ja, men låt det bara vara. Är mer intresserad av varför kaklet ser skrynkligt ut.
Kommer det ordna sig om ett tag eller hur menar du med att bara låta vara? Kaklet är inte skrynkligt, tror det är ljuset och fog-dammet som gör att det ser ut så :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.