52 620 läst ·
70 svar
53k läst
70 svar
Foga skiffer med finbetong?
VDW850 tvåkomp flexibel hårdfog är tamefan det bästa jag gjort. Har några ställen där jag använt finbetong och där har det uppstått små sprickor då det ja inte är flexibelt helt enkelt. Inte ett ogräs har tagit sig igenom tvåkompen. Svindyrt men inte ångrat det en sekund.C CalleSilvia skrev:
Jaha där ser man. Den har jag inte provat. Kul att det verkar finnas hårdfog som fungerar. Hur länge sedan är det du satte dit hårdfogen?M mrmlz skrev:
Jag vill minnas att pavifix kostade över 1000 kr för 25 kg.
Första året på pandemin, så börjar ju vara ett par nu. Den var svindyr men vi hade väldigt breda (pga storleken på plattorna och att vi villa undika skurna kanter) 10cm+ på sina ställen. Har ett minne av att det gick åt fyra hinkar a 25kg så typ 6000kr men eftersom vi återanvända gammal sten så var det å andra sidan den enda kostnaden för stensättningen.J JLO2 skrev:
Hur som - stora breda fogar, inte en spricka, inget jävla ogräs heller!
Det låter bra! Jaja, en hårdfog som verkar fungera i alla fallM mrmlz skrev:Första året på pandemin, så börjar ju vara ett par nu. Den var svindyr men vi hade väldigt breda (pga storleken på plattorna och att vi villa undika skurna kanter) 10cm+ på sina ställen. Har ett minne av att det gick åt fyra hinkar a 25kg så typ 6000kr men eftersom vi återanvända gammal sten så var det å andra sidan den enda kostnaden för stensättningen.
Hur som - stora breda fogar, inte en spricka, inget jävla ogräs heller!
Ni som provat en del olika ..
Om man lägger betong och de blir skit, tar ni upp de o knackar bort allt då och sen lägger tillbaka ?
Samma gällande hårdfog ?
Blir inte plattorna fula av att prova massa olika ?
Tänker själv ev lägga vdw850 men fan vad dyrt det är, betong eller cement/sand 50:50 lockar ju…
Om man lägger betong och de blir skit, tar ni upp de o knackar bort allt då och sen lägger tillbaka ?
Samma gällande hårdfog ?
Tänker själv ev lägga vdw850 men fan vad dyrt det är, betong eller cement/sand 50:50 lockar ju…
Hej. Ja hårdfog har jag tagit bort. Var ganska lätt att skrapa bort den skiten och suga upp med byggdammsugare. Betong har jag aldrig behövt ta bort. vdw850 verkar ju vara en bra produkt men det hade kostat många tusenlappar för min del. Har nu haft betong som fogning i 7 år och har inte en enda spricka. Var väldigt nogrann när jag fogade. Har också rejält bärlager (gammal gång med stenkross som jag lagt ganska tjockt lager makadam på, 20-30 cm) under och ingen biltrafik på skiffret så skiffret utsätts nog för väldigt små rörelser i marken.hamph1337 skrev:
Ni som provat en del olika ..
Samma gällande hårdfog ?
Kom ihåg rejäla kantstöd.
Okej, Ja jag har ju läst lite olika om olika fogar och vissa är rejält besvikna med tanke på hur mycket mer de kostar.. fick offert på 22 000 SEK för vdw850 för våra 90 kvm med relativt stora fogar.
Gjorde ett rejält underarbete om jag får säga det själv med 40-50cm makadam (8.16) och sedan ett 5cm lager med stenflis (2-5) för att få plattorna i hyfsad nivå.
Är grov skiffer så de ligger inte helt perfekt - därav känns någon enstaka spricka mindre känsligt för egen del.. men också av samma anledning kanske de hade varit bra med en dränerande fog.
Usch vilken beslutsångest jag (vi) har.
Gjorde ett rejält underarbete om jag får säga det själv med 40-50cm makadam (8.16) och sedan ett 5cm lager med stenflis (2-5) för att få plattorna i hyfsad nivå.
Är grov skiffer så de ligger inte helt perfekt - därav känns någon enstaka spricka mindre känsligt för egen del.. men också av samma anledning kanske de hade varit bra med en dränerande fog.
Usch vilken beslutsångest jag (vi) har.
Jag hade plattor som fogats med betong emellan, gissningsvis gjort på 60-talet. Fogarna knackade jag enkelt bort men det var på lösa plattor. Tror du måste lyfta varje platta annars är det nog svårt/omöjligt.hamph1337 skrev:
Ok - mycket jobb men görbart ändå. Vad la du istället ? Eller gjöt du ny betong fog?tttomten skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden