49 495 läst ·
63 svar
49k läst
63 svar
Foga skiffer med finbetong?
har för mig jag läste på den paketen flexibel hårdfog som vi har nyligen att dom rekommenderar att man blandar ut med cement. ska se om jag kan hitta ... (ingen aning om resultat - har provat med bara hårdfog under vintern och kört den koncentrerad - den har hållt ihop utan sprickor och utan ogräs, men ser mest ut som en svarg gegga - så snyggt är det inte - receptet är att blanda ut det med grus - eller då kanske ev betong/cement)tttomten skrev:
Förstår hur du resonerar och jag har faktiskt haft samma tankar kring min altan. Men jag landar i att det är en dålig idé, rötter har en otrolig förmåga att ta sig fram och har du en spricka så letar den ner sig där.
Jag har starka funderingar kring att testa en blandning av 25-75% betong och 25-75 % hårdfog. Har inte bestämt blandningsförhållanden än dock.
https://stenmastarna.se/produkt/hardfog-850-stengra/P pergolan skrev:har för mig jag läste på den paketen flexibel hårdfog som vi har nyligen att dom rekommenderar att man blandar ut med cement. ska se om jag kan hitta ... (ingen aning om resultat - har provat med bara hårdfog under vintern och kört den koncentrerad - den har hållt ihop utan sprickor och utan ogräs, men ser mest ut som en svarg gegga - så snyggt är det inte - receptet är att blanda ut det med grus - eller då kanske ev betong/cement)
Den där ska inte blandas ut med något men antar det finns olika.
Det är nu fem säsonger sen vi fogade stora (1kvm) skifferplattor. Med rätt breda, typ 10cm fogar. Inte en spricka vad jag kan se.
Väcker liv i tråden för fogsäsong 2025 med en liten fråga…. Fiberförstärkt betong? Hur fungerar det att foga med. Finbetong och tillsätta fiber för att öka hållfasthet, minskad krympning etc. Kanske också ha expanderbetong… jag frågar friskt hoppas på nya erfarenheter och årsrapporter från er som är fördigfogade…
Var i stenbutik i lördags och fick de två produkter rekommenderade. En Pavifix ser ut som bruk, lättare att lägga för oerfaren sa de, blir hårdarei kontakt med luft. Den andra mer glittrig, reagerar med vatten. Någon som vet mer om dem?
Lagt skiffer vid ett par tillfällen och första gången använde jag Pavifix. Min erfarenhet gör att jag avråder starkt. Fin första året men luckras sedan upp av väder och vind. Växer ogräs i fogarna. Katastrof. Till ett senare projekt med skiffer har jag använt finbetong. Där jag använt finbetong finns inte en enda spricka. Resultatet helt perfekt utan sprickor efter cirka 6 år. Såklart kan det uppstå sprickor med tiden men dessa sprickor bör enkelt kunna fyllas med finbetong. Skiffret är lagt på cirka 20 cm bärlager toppat med cirka 5 cm sand.J JBR55 skrev:
Har även sett andra skifferläggningar där man använt hårdfog. Samma dåliga resultat.
Vilken finbetong använder du exakt?J JLO2 skrev:Lagt skiffer vid ett par tillfällen och första gången använde jag Pavifix. Min erfarenhet gör att jag avråder starkt. Fin första året men luckras sedan upp av väder och vind. Växer ogräs i fogarna. Katastrof. Till ett senare projekt med skiffer har jag använt finbetong. Där jag använt finbetong finns inte en enda spricka. Resultatet helt perfekt utan sprickor efter cirka 6 år. Såklart kan det uppstå sprickor med tiden men dessa sprickor bör enkelt kunna fyllas med finbetong. Skiffret är lagt på cirka 20 cm bärlager toppat med cirka 5 cm sand.
Har även sett andra skifferläggningar där man använt hårdfog. Samma dåliga resultat.
Tack på förhand!
Jag måste instämma med att ”flexibla hårdfogar” (har använt Romex) inte lever upp till vad de utlovar. Det enda positiva är väl att de släpper igenom vatten så man inte får några vattenpölar.
Kul att höra att finbetong fungerar, har letat alternativ ett tag och ska prova det.
Kul att höra att finbetong fungerar, har letat alternativ ett tag och ska prova det.
Ja jag instämmer med det positiva. Om man använder betong till fogarna blir det viktigare med fall så att vattnet rinner av. Särskilt om skifferläggningen är nära huset/ fasad.C CalleSilvia skrev:
Jag blandade betongen lite lösare än vad som framgår av förpackningen. Sedan använde jag en stor spritspåse (ja precis en sådan som används vid bakning) för att applicera betongen i fogarna. Detta för att jag ville undvika att behöva tvätta bort betong från stenarna. Det kanske finns andra sätt som är mer tidseffektiva men detta funkade för mig. Ja jag fattar att dom "riktiga" stenläggarna inte gör så men det kanske blir en ny etablerad metod för de stenläggare som råkar läsa denna tråd