Har fått problem med kakelfogarna i badrummet - missfärgning, hårfina sprickor etc. Tydligen har en del fukt smitit in också - killen med fuktmätare påstod att vi skulle bli tvungna att riva hela badrummet (ungefär) :-/ och att det skulle gå på sisådär 100 000...

Fråga 1: låter otroligt att fukt, även om den trängt in via sprickorna i fogen, skulle ha gått genom bakomliggande fuktspärr. Kan man verkligen mäta VAR fukten ligger utan att öppna väggen?

Fråga 2: om det visar sig att fukten ligger mellan kakel och fuktspärr, finns det något man kan göra UTAN att behöva knacka ner rubbet och kakla om?

Hur gammalt är badrummet?

13 år - vår miss var att vi inte hade en aning om att kanel inte är underhållsfritt. Förmodligen har man också fuskat vid kaklingen, annars ska inte fogen spricka på det sättet.

Det vi lärt oss är att kakel är snyggt - men att plast (helgjuten) faktiskt är säkrare. Något att tänka på när vi ska bygga nu i sommar, dvs vi väljer kakel men håller benhård koll på och underhåller kaklet. Kakel och klinker medför alltså inte bara mer jobb vid sättning utan dessutom måste man lägga energi på det efteråt :-/

Det enda "positiva" med det här var att 1) vi känner till det innan vi bygger eget (det här har drabbat vår bostadsrätt) och 2) en hel del bekanta hade inte en aaning om att man måste hålla koll på kakel & klinker, så nu har de lärt sig det (i tid, kanske)

1. För att fogen spricker behöver inte bakomliggande tätskikt vara sprucket.

2. I fogarna tränger det alltid in vatten. Dom är inte täta. Det står således alltid en viss mängd vatten där. Det är tätskiktet som skall hindra vatten för att föras vidare. Om man mäter fukt i en helt perfekt monterad dusch strax efter att den används kommer man alltid att kunna indikera fukt. Men denna skall alltså sitta ovanför tätskiktet.

Vet du vad kaklet är satt på för skivmaterial?

Gipsskiva (åtminstone vad jag kan bedöma inget annat bakom).

Lite knepigt - mittförsäkringsbolag hävdar att det är Brf som är skyldigt att undersöka exakt vad det är, Brf hävdar att det är dom inte alls, utan vi själva + försäkringsbolaget. Är man förvånad :-/

Piloten: är medveten om att fogen släpper igenom en del vatten. Hur det då skulle kunna gå genom tätskiktet bakom är mer än jag begriper (om det inte är byggfusk). Därför misstänker jag att det kan vara fukt mellan plattor och tätskikt, inte bakom. Som sagt, hur man nu kan mäta det utan att öppna är mer än jag begriper.

Jag skulle låta det torka riktigt ordentligt (ett par dagar) och sedan mäta. Du har kanske en annan dusch att använda.

Gipsskivor - då är det alltså i väggen ? Det är inte möjligt att inspektera gipsen från andra sidan ?

Medveten om att det som regel inte går utan att förstöra men det är ju mycket bök om man börjar riva kakel utan att det behövs :(

P
Kan du inte sätta in en duschkabin istället? Finns ju snygga inte allt för dyra som har både golv och väggar runt om.

Kan du inte sätta in en duschkabin istället? Finns ju snygga inte allt för dyra som har både golv och väggar runt om.
Om vi tänkt bo kvar hade jag kanske satsat - som det nu är så bygger vi hus i sommar, och då har jag noll intresse av att göra något mer än nödvändigt på bostadsrätten...

Det är inte möjligt att inspektera gipsen från andra sidan ?
Andra våningen, mot yttervägg (hörn). Låter bökigt.

Det enda raka är att ta hit någon som verkligen kan detta - och som är opartisk. Brf och mitt försäkringsbolag har helt motsatta åsikter... kanske inte fiifigt att låta dem göra en första bedömning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.