hej! Har fått svårligen lukt i badrummet till och från. Upplever att detta tillkommit sedan jag installerat en fläkt och blir ännu värre när det kör på högvarv. Kan inte förstå om det kommer från duschen/ toaletten eller handfatet så började med att rengöra duschbrunnen. Finns då rester av någon hård fog på sidan insidan av brunnen. Såg någon bild på nätet på annan brunn som såg ut så men funderar på om jag behöver ta bort det som är dåligt och sätta dit ny fog eller kit eller dylikt. Har ingen som hellst koll på hur golvbrunn ska se ut så vet inte om detta är avvikande eller om jag bara ska byta insats och låta det vara. Någon som har tips? Tack på förhand!
rengör packningen runt brunnen , smörj den med lite olja så underlättar tilbakasättningen
Viktigt att den hamnar rätt i sitt säte så den blir 100 tät! kontrollera så den är hel annars byt insats.
Är det en brunn som används mindre ofta så fyll vattenlåset och häll i en skvätt olja eler diskmedel för att bryta ytspänningen
Viktigt att den hamnar rätt i sitt säte så den blir 100 tät! kontrollera så den är hel annars byt insats.
Är det en brunn som används mindre ofta så fyll vattenlåset och häll i en skvätt olja eler diskmedel för att bryta ytspänningen
Det har jag gjort nu! Förstår att de kanske inte harE egge80 skrev:rengör packningen runt brunnen , smörj den med lite olja så underlättar tilbakasättningen
hej! Tack för svar! Förstår att hårdfogen inte har med lukten att göra men den var lös så plockade bort lite. Blev Lite orolig att jag behöver fylla på med hårdfog eller vad det nu är för fog så jag inte får vattenskador eller så?Stefan N skrev:
Ja det Finns glipa i dörren, är ett hus med självdrag egentligen. Men i stort sett alla grannar har satt in fläkt och jag tyckte jag hade dålig luft inne så satte in en sådan. Är det någon koppling mellan glipa i dörren och fläkten för lukten tror du?C cotillion skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Utloppet är i väggen högt upp. Är ett fyrkantigt ”hål” som går uppåt i huset. Tegelsten där inne. Jag har försökt förstå om sovrummets ventilation på nått sätt kommer in i samma ventilationsutrymme som badrummets längre upp men kan inte se det i hålet för ögat. Men det ser ut så här bild 3 så möjligt att de möts länge upp på insidan av väggen.K Kirre2021 skrev:
Det som kan hända är att man får baksug exempelvis uppe vid huven om fler rör sitter där uppe i samma huv, dvs blir rundgång. Man kan också riskera att blåsa ut luft någonstans om det är flera rör som går ihop.I Idla skrev:Utloppet är i väggen högt upp. Är ett fyrkantigt ”hål” som går uppåt i huset. Tegelsten där inne. Jag har försökt förstå om sovrummets ventilation på nått sätt kommer in i samma ventilationsutrymme som badrummets längre upp men kan inte se det i hålet för ögat. Men det ser ut så här bild 3 så möjligt att de möts länge upp på insidan av väggen.
Men om jag tolkar dig rätt så luktar det endast i badrummet, så det kan ju vara så att det kommer från brunnen/handfatet så gör ordentlig rengöring och se om det blir bättre.
Ser också ut som du har en fresh, kör Max silince istället så blir det inte lika högt fläktvarv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden