Ntr-a ska klara 20-40 år i mark. Bygde själv staket för ca 10 år sedan på detta sätt. Stod kvar när vi flyttade från huset efter 9 år. De stolpar vi rivit var fortfarande friska när vi väl fick loss dom. (Stolparna överlevde staketet)
Men varför plintjärn om du ändå ska stoppa stolpen i betongelement?

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inga problem med NTR-A ingjutet i betong för enklare konstruktioner som staket och plank. Jag har gjort en del själv och även om jag bara är uppe i i 17 år efter ingjutningen utan tillstymmelse till röta.

Fördelen med detta är att det blir väldigt stabilt eftersom stolpen och plinten är i ett stycke. Plintjärn är som sagt ett OK alternativ, men inte stolpskor som bara ger vingel.

Det som skyddar träet från att röta är impregneringen kombinerat med att det kraftigt alkaliska betongen håller mikrober borta.

Jag skulle överväga att gjuta ned den nya stolpen igen om den är NTR-A-klassad. Bara att gjuta ned med rätt löst bladad finbetong. Se till att finbetongen är siktad så att det inte förkommer stenar som är uppåt 4-6 mm. Doppa trästolpen i en hink med betongen så att allt trä täcks. Kladda betong på plintens insida och trycket ned stolpen. Peta ned betong så att inga håligheter finns. Fixera ett dygn.

• Gilla
Menotell och 2 till
  • Laddar…
M
En fråga beträffande tillvägagångssättet att gjuta fast stolpen. Personligen har jag genom mitt arbete gjort mängder av såna jobb där vi byggt plank/staket runt t.ex. förskolor/företag/BRF osv., monterat lekutrustning, sittbänkar osv. men jag har aldrig gjutit fast en stolpe av trä. Standardförfarandet är någon form av galvat/rostfritt som gjuts fast för att sedan fästa träkonstruktionen i.

Seriös fråga, varför gjuter vi som jobbar med sånt här aldrig fast träkonstruktioner? Jag förstår ju själv att styrseln i t.ex. ett plank blir ju suveränt om hela stolpen grävs ned och gjuts fast istället för att skruva fast stolpen i en fastgjuten konstruktion av metall. Men har det med kostnad att göra? Är A-klassat virke så mycket dyrare kontra gjuta fast en metalldel? Våran garanti är ju bara 10 år och ska man tro ni med egna erfarenheter så är det ju inga problem att klara om man gjuter fast stolpen.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
En fråga beträffande tillvägagångssättet att gjuta fast stolpen. Personligen har jag genom mitt arbete gjort mängder av såna jobb där vi byggt plank/staket runt t.ex. förskolor/företag/BRF osv., monterat lekutrustning, sittbänkar osv. men jag har aldrig gjutit fast en stolpe av trä. Standardförfarandet är någon form av galvat/rostfritt som gjuts fast för att sedan fästa träkonstruktionen i.

Seriös fråga, varför gjuter vi som jobbar med sånt här aldrig fast träkonstruktioner? Jag förstår ju själv att styrseln i t.ex. ett plank blir ju suveränt om hela stolpen grävs ned och gjuts fast istället för att skruva fast stolpen i en fastgjuten konstruktion av metall. Men har det med kostnad att göra? Är A-klassat virke så mycket dyrare kontra gjuta fast en metalldel? Våran garanti är ju bara 10 år och ska man tro ni med egna erfarenheter så är det ju inga problem att klara om man gjuter fast stolpen.
Min gissning är helt enkelt att ni bygger för att det ska hålla i all evighet och när väl en BRF, det offentliga eller ett företag bygger något så görs det gärna rejält ordentligt. Kanske mer ordentligt än vad som egentligen behövs. Gynnar även er som säljer detta som kan ta mer betalt än för enklare lösningar.

• Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte direkt upplevt att kommuner bygger för att det ska hålla men det blir antagligen billigare att byta en stolpe om den sitter skruvad istället för ingjuten, eftersom underhåll inte heller har hög prio så blir det en faktor att räkna med.
Min gissning är också att det är billigare att gjuta fast järn än en trästolpe. Det är i alla fall enklare.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
"Fyrkantsprofil"
Hej.
Hittade inte riktigt något bra med det sökordet. Jag valde att kapa ur botten med vinkelslipen. Behandlar ytan med kallgalv eller zink.
Metallisk kubram på verktyg med arbets- handskar i bakgrunden på gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/J

M Mellanbarn skrev:
Ntr-a ska klara 20-40 år i mark. Bygde själv staket för ca 10 år sedan på detta sätt. Stod kvar när vi flyttade från huset efter 9 år. De stolpar vi rivit var fortfarande friska när vi väl fick loss dom. (Stolparna överlevde staketet)
Men varför plintjärn om du ändå ska stoppa stolpen i betongelement?
Hej.
Jag ser alternativ 2 ovan som genomgående stolphållare. Dvs både gjuta/foga fast stolpen samt skruva med hållaren. Är osäker på hur bra jag får till gjutningen i klumpen, därav stolphållare också.
/J

Ställ stolpen i spillolja över natten och gjut sedan fast den i hålet. Det kommer att hålla länge, oljan tränger in i ändträt och bromsar förruttnelseprocessen.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Lyfter den här gamla tråden då resonemanget i tråden är detsamma som jag funderar på. Ska bygga ett rakt helt tätt plank på 2,2m höjd och 25m längd.
Är inne på att gjuta ner 70x70 stolpar ca 900mm ner marken. Vill helst använda plintjärn istället då det verkar vara det "rätta" men är orolig för vad sidokrafterna gör med en sådan infästning. De grövsta och längsta plintjärn jag sett är 600mm längd.

300mm ner- och uppstick låter inte så mycket med tanke på sidokrafterna i en sådan konstruktion. Eller tänker jag fel?

Har även hittat något som kallas som kallas H stolpfot som även den endast är 600mm längd men verkar mer rejäl. Men priset på 405kr/st avskräcker.

Skiss av varmgalvaniserad H stolpfot 60 cm för nedgjutning, med detaljerade måttangivelser för stolpar 9x9 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan hjälpa mig framåt i mitt dilemma?🙂

Köper du profiler istället för plattjärn finns det mycket att vinna. Plattjärn finns också som metervara så du kan välja tjocklek, längd och bredd. Det är, utslaget på ett helt plank, inte så mycket dyrare att lägga på en millimeter eller två.

Z z_bumbi skrev:
Köper du profiler istället för plattjärn finns det mycket att vinna. Plattjärn finns också som metervara så du kan välja tjocklek, längd och bredd. Det är, utslaget på ett helt plank, inte så mycket dyrare att lägga på en millimeter eller två.
Vad för slags profiler tänker du i så fall?

Kikade på plattjärn och t ex Biltema har 25x4mm x2m att köpa. Hade det kunnat funka? Tänker att det även funkar som armering i betongen

Du skall ha galvade plattjärn, kontakta en smidesfirma. Jag gjorde konsoler till en brygga med galvade L-järn, dom är superstarka.

Det går att gjuta ned stolparna, men dom skall då ha en speciell klassning på impregneringen. Standardstolpar funkar inte. Jag har 95x95 stolpar till mitt plank som är drygt 2m högt, sen satte jag en lutande överliggare av 45x145 för att styva upp allt.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Du skall ha galvade plattjärn, kontakta en smidesfirma. Jag gjorde konsoler till en brygga med galvade L-järn, dom är superstarka.

Det går att gjuta ned stolparna, men dom skall då ha en speciell klassning på impregneringen. Standardstolpar funkar inte. Jag har 95x95 stolpar till mitt plank som är drygt 2m högt, sen satte jag en lutande överliggare av 45x145 för att styva upp allt.
Då känns det som att jag trots allt satsar på att gjuta ner stolparna med ntr-a klassning på!

A Agorazo skrev:
Vad för slags profiler tänker du i så fall?

Kikade på plattjärn och t ex Biltema har 25x4mm x2m att köpa. Hade det kunnat funka? Tänker att det även funkar som armering i betongen
U-eller I-balk ör det jag sett användas.
Jag tvivlar på att några profiler jag har sett eller har är galvade men de äldsta är bara 70-80 år så hur de håller i längden vet ingen.
Ett lager galvfärg på det som gjuts in och normal metallmålning och/eller linoljefärg på det ovan jord bör räcka långt.
Jag har ett staket med ingjuta stolpar (tidigare ögare) och när vi nu behöver byta det så är alternativen att sätta nya plintar eller gjuta något i hålen och samtidigt borra in nya fästen. Hade de satt samma u-balk som de använt på förrådet skulle jag troligen bara behöva göra rent och måla.

Det finns plintjärn som är 900mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.