Planeringen av sommarens projekt fortsätter, börjar bli dags att beställa virke så fort jag redat ut de sista frågorna. Hoppas det finns någon på forumet som varit i kontakt med denna typ av skiftesverk.

Frågan gäller hur syllarna är sammanfogade med hörnstolparna. Jag bifogar 4 bilder, två av dem är förslag som jag tror är en rimlig konstruktion. Den ena med genomgående tapp i hörnstoplen och den andra med tapp som bara går genom första bladet.
Bilden med det röda huset är taget i dessa trakter. Bilden på den gamla hörnstolpen är tagen på ett rivet hus från trakten, tappen på denna stolpe är ca 2" bred och hög. Tyvärr fanns inte tillhörande syll kvar.

• Syll1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Syll2.jpg
    Skapa konto
  • Syll3.jpg
    Skapa konto
  • Syll4.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Skulle också behöva förslag på lämpligt stämjärn som ska inhandlas de närmaste veckorna.
Har funderat på dessa.
http://www.djarv.se/slagstamjarn.asp
Kan 2" blad vara lämpligt? Eller blir det för stort?
De mesta verkar kretsa kring det måttet, 2" tappar, 2"not, 2båle, 2" mellan stolpkant och not osv.

Bemödar du med att göra en tapp så låt den gå genom båda.
2" stämjärn (finns det så breda) kommer att gå fruktansvärt tungt, mycket bättre med 1".
Det går inte att använda lika brett som hålet, det kommer att tränga fast.

Ett förslag. Borra i hörnen, tappen går lätt att runda av, det går bra att "borra av" ändträ i tapphålet också och sedan justera med stämjärnet.

Protte

• Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Tackar för tipsen.
Fick tag på ett proffs gällande stämjärn och 2" järnet är tydligen livsviktigt när det kommer till skiftesverk.

Är fortfarande intresserad av hur man gjorde tapparna förr. Att göra en 2x3x6" tapp blir säkert bra, men vill gärna hålla mig till de lokala traditionerna om det går.

Fogsvans och yxa till tapparna.

Förstår inte det med 2 tums järnet, med ett hål som är 2 tum så kommer järnets sidor att klämma hela tiden, lättare om du gör ett två och en halvtums tapphål.
Du kan ju prova att göra ett halvtums hål med ett halvtums järn och gör det en och en halv tum djupt.

Du kan ju göra ett pilothål med navaren så bryter du inte traditionerna.

Protte

• Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Varför gör man rektangulär tapp?
Det blir ju orättvist för ena syllen.

Protte

Det blir ett 2" järn i vilket fall som helst, men gissar att mitt lilla stämjärn kommer göra mest nytta vid håltagning för tappar.

Varför man gör rektangulära tappar?.......precis det jag skulle vilja har svar på. :)

Tips: Det finns gott om videos pa Youtube dar en jankare bygger stuga med exakt samma losningar dar han beskriver verktyg, teori, teknik och tips och tricks. Har inte lankarna har men sok pa "timber framed" och liknande ord sa kommer dom upp. Fenomenala.

Tank pa att det ar skillnad om du anvander gront virke eller torkat virke. Lycka till och kom garna med fler post om hur det gar!

Är det wranglerstar du tänker på?

Kan hända att jag gör en projekt tråd, men behöver först bli klar med mina andra två projekt som finns upplagda på forumet för den som är intresserad.

Bra hittat! Wranglerstar ar fantastisk. Men dom basta gjorde han i borjan av sin youtubekarriar. Har haft mycket skoj med hans videos om tradfallning ocksa. Tradar valkomnas!

Fantastiskt Thomas, vilken guldgruva.
nr 156 stämmer perfekt förutom den utstickande syllen.

Trevlig pdf Breezer. Välkommen.

Tack Breezer!

Det är ingen bra idé att runda av tapparna, stabiliteten minskar radikalt jämfört med kantig tapp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.