Planeringen av sommarens projekt fortsätter, börjar bli dags att beställa virke så fort jag redat ut de sista frågorna. Hoppas det finns någon på forumet som varit i kontakt med denna typ av skiftesverk.
Frågan gäller hur syllarna är sammanfogade med hörnstolparna. Jag bifogar 4 bilder, två av dem är förslag som jag tror är en rimlig konstruktion. Den ena med genomgående tapp i hörnstoplen och den andra med tapp som bara går genom första bladet.
Bilden med det röda huset är taget i dessa trakter. Bilden på den gamla hörnstolpen är tagen på ett rivet hus från trakten, tappen på denna stolpe är ca 2" bred och hög. Tyvärr fanns inte tillhörande syll kvar.
Frågan gäller hur syllarna är sammanfogade med hörnstolparna. Jag bifogar 4 bilder, två av dem är förslag som jag tror är en rimlig konstruktion. Den ena med genomgående tapp i hörnstoplen och den andra med tapp som bara går genom första bladet.
Bilden med det röda huset är taget i dessa trakter. Bilden på den gamla hörnstolpen är tagen på ett rivet hus från trakten, tappen på denna stolpe är ca 2" bred och hög. Tyvärr fanns inte tillhörande syll kvar.
Skulle också behöva förslag på lämpligt stämjärn som ska inhandlas de närmaste veckorna.
Har funderat på dessa.
http://www.djarv.se/slagstamjarn.asp
Kan 2" blad vara lämpligt? Eller blir det för stort?
De mesta verkar kretsa kring det måttet, 2" tappar, 2"not, 2båle, 2" mellan stolpkant och not osv.
Har funderat på dessa.
http://www.djarv.se/slagstamjarn.asp
Kan 2" blad vara lämpligt? Eller blir det för stort?
De mesta verkar kretsa kring det måttet, 2" tappar, 2"not, 2båle, 2" mellan stolpkant och not osv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bemödar du med att göra en tapp så låt den gå genom båda.
2" stämjärn (finns det så breda) kommer att gå fruktansvärt tungt, mycket bättre med 1".
Det går inte att använda lika brett som hålet, det kommer att tränga fast.
Ett förslag. Borra i hörnen, tappen går lätt att runda av, det går bra att "borra av" ändträ i tapphålet också och sedan justera med stämjärnet.
Protte
2" stämjärn (finns det så breda) kommer att gå fruktansvärt tungt, mycket bättre med 1".
Det går inte att använda lika brett som hålet, det kommer att tränga fast.
Ett förslag. Borra i hörnen, tappen går lätt att runda av, det går bra att "borra av" ändträ i tapphålet också och sedan justera med stämjärnet.
Protte
Tackar för tipsen.
Fick tag på ett proffs gällande stämjärn och 2" järnet är tydligen livsviktigt när det kommer till skiftesverk.
Är fortfarande intresserad av hur man gjorde tapparna förr. Att göra en 2x3x6" tapp blir säkert bra, men vill gärna hålla mig till de lokala traditionerna om det går.
Fick tag på ett proffs gällande stämjärn och 2" järnet är tydligen livsviktigt när det kommer till skiftesverk.
Är fortfarande intresserad av hur man gjorde tapparna förr. Att göra en 2x3x6" tapp blir säkert bra, men vill gärna hålla mig till de lokala traditionerna om det går.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Fogsvans och yxa till tapparna.
Förstår inte det med 2 tums järnet, med ett hål som är 2 tum så kommer järnets sidor att klämma hela tiden, lättare om du gör ett två och en halvtums tapphål.
Du kan ju prova att göra ett halvtums hål med ett halvtums järn och gör det en och en halv tum djupt.
Du kan ju göra ett pilothål med navaren så bryter du inte traditionerna.
Protte
Förstår inte det med 2 tums järnet, med ett hål som är 2 tum så kommer järnets sidor att klämma hela tiden, lättare om du gör ett två och en halvtums tapphål.
Du kan ju prova att göra ett halvtums hål med ett halvtums järn och gör det en och en halv tum djupt.
Du kan ju göra ett pilothål med navaren så bryter du inte traditionerna.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför gör man rektangulär tapp?
Det blir ju orättvist för ena syllen.
Protte
Det blir ju orättvist för ena syllen.
Protte
Tips: Det finns gott om videos pa Youtube dar en jankare bygger stuga med exakt samma losningar dar han beskriver verktyg, teori, teknik och tips och tricks. Har inte lankarna har men sok pa "timber framed" och liknande ord sa kommer dom upp. Fenomenala.
Tank pa att det ar skillnad om du anvander gront virke eller torkat virke. Lycka till och kom garna med fler post om hur det gar!
Tank pa att det ar skillnad om du anvander gront virke eller torkat virke. Lycka till och kom garna med fler post om hur det gar!
Hej på er!
Mit første indlæg - og så på dansk...
Tror du finder din samling her - tjek samling nr. 156 side 37:
http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=D5108F5440D08058A5426CEBF4AF04D3?pdf.id=324
De bedste hilsner
Thomas
Mit første indlæg - og så på dansk...
Tror du finder din samling her - tjek samling nr. 156 side 37:
http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=D5108F5440D08058A5426CEBF4AF04D3?pdf.id=324
De bedste hilsner
Thomas
Trevlig pdf Breezer. Välkommen.



