Hej!

Det här är mitt första inlägg på forumet och jag hoppas på några goda råd kring fogen runt min golvbrunn :) Jag bor i bostadsrätt och efter några år har det ansamlats en hel del mögel på den nuvarande silikonfogen som inte går bort och jag är därför igång med att ta bort denna och sätta dit ny fog. Jag har införskaffat mig silikonfog m.m. för badrum men har läst flera inlägg på det här forumet nu där majoriteten tar avstånd från silikonfog / mjuk fog runt golvbrunnen. Som ni förhoppningsvis ser på bilderna är det en glipa mellan brunnen och klinkers där silikonfogen har suttit. Glipan är ca en halv centimeter djup och den hårda fogen runt brunnen är relativt ojämn. Så min fråga är: vad bör jag göra åt detta?

Tack på förhand!

• Golvbrunn med synlig glipa mellan brunnen och klinkers, ojämn hårdfog runt om; gammal silikonfog med mögelspår är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa runt golvbrunn i badrum med ojämn hårdfog och borttagen silikonfog på ljus klinkersyta.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med ojämn fog, glipa mellan metallbrunn och klinkers, omkringliggande silikonfog delvis borttagen.
    Skapa konto
  • Närbild av en golvbrunn i rostfritt stål med missfärgad och delvis borttagen fog uppvisande mögelproblem runt kanten av brunnen mot kaklet.
    Skapa konto
Du ska använda hårdrog och inget annat.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Är det någon särskild hårdfog jag bör använda? Klinkerfog?

A AntonH1234 skrev:
Tack för svar! Är det någon särskild hårdfog jag bör använda? Klinkerfog?
Yes, till klinker.

• Gilla
AntonH1234
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Yes, till klinker.
Tack igen! En annan fråga, hur viktigt är det att jag får bort all tidigare silikon? På vissa ställen är glipan mellan slukrist och klinkers ganska snäv och det är svårt att komma åt vissa rester av silikon. Eller om det finns något tips på hur man kan bära sig åt för att få bort det.

A AntonH1234 skrev:
Tack igen! En annan fråga, hur viktigt är det att jag får bort all tidigare silikon? På vissa ställen är glipan mellan slukrist och klinkers ganska snäv och det är svårt att komma åt vissa rester av silikon. Eller om det finns något tips på hur man kan bära sig åt för att få bort det.
En grov svamp och några knivblad så är du i mål, hårdfog fäster inget vidare på mjukfog

• Gilla
AntonH1234
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
En grov svamp och några knivblad så är du i mål, hårdfog fäster inget vidare på mjukfog
Tack, jag försöker med det!

A AntonH1234 skrev:
Tack, jag försöker med det!
Finns medel som löser upp silikonen men det känns överkurs för din del. Tror att du löser det utan bekymmer :)

F Fjonken skrev:
Finns medel som löser upp silikonen men det känns överkurs för din del. Tror att du löser det utan bekymmer :)
Tack för dina svar, en annan fråga jag har kring nästa steg i processen. Behöver den nya hårda fogen täta till ända ner i glipan eller enbart ovanpå / så gott det går. Hoppas du förstår frågan.

A AntonH1234 skrev:
Tack för dina svar, en annan fråga jag har kring nästa steg i processen. Behöver den nya hårda fogen täta till ända ner i glipan eller enbart ovanpå / så gott det går. Hoppas du förstår frågan.
Fyll tills det är fullt :)

• Gilla
AntonH1234 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.