Hej,

någon som har något bra förslag till vad man skall foga med i ett gammalt hus mellan bröstlisten som sitter över en bröstpanel av pärlspont och den putsade väggen ovanför? Gamla väggar som inte alltid är raka vilket gör att här och där glipar det på några millimeter eller mer.

I nya hus kör man ju latexfog på allt, men någon som vet vad man använde förr i gamla hus?

Mvh

/PC
 
S sepeca skrev:
Hej,

någon som har något bra förslag till vad man skall foga med i ett gammalt hus mellan bröstlisten som sitter över en bröstpanel av pärlspont och den putsade väggen ovanför? Gamla väggar som inte alltid är raka vilket gör att här och där glipar det på några millimeter eller mer.

I nya hus kör man ju latexfog på allt, men någon som vet vad man använde förr i gamla hus?

Mvh

/PC
Jag skulle tro att man lät det vara. En vild ide: Linoljekitt (till fönster normalt)?
 
Linoljekitt fungerar, iaf om det målas över.
Vi använde det till att tätfoga mellan lister i vardagsrummet. Sedan målades alla lister (och kitt) med linoljefärg. Det var 8 el 9 år sedan och det är fortfarande fint (=inga sprickor).
 
  • Gilla
sepeca
  • Laddar…
Vad man faktisk använde förr och vad som därför är ”rätt” ur byggnadsvårssynpunkt säger jag pass på. Vad jag själv hade lagt på är linoljekitt, dels för funktionen är rätt dels för att jag har det hemma.
 
  • Gilla
sepeca
  • Laddar…
Microkatten
Jag har provat att foga vid vägg med linoljekitt, men det blir ju ganska hårt när det torkar och, beroende på storleken på springan, så spricker det gärna upp, t.ex. när väggen rör sig.

I TS fall, lite beroende på hur det ser ut, kan ett ett alternativ vara att fylla med kalkbruk eller lera, ev först bottna med lindrev el liknande. Väggen är ju putsad, och då kan putsen även fylla springorna mot panelen för att få ett enhetligt utseende.
 
  • Gilla
sepeca
  • Laddar…
Annars fick jag ett minne för mitt inre.
Den lokala pizzerian i tonåren hade liknande problem fast gammalt tegel som bröstpanel och list.
Det löste vi tonåringar med att proppa utrymmet med den där metallbiten som man öppnar en läskburk med. Vääääldigt snyggt!
 
  • Gilla
sepeca
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.