Hej alla kunniga i kunskapskretsen!

Jag har ett uterum som jag misstänker är original sedan huset byggdes på 60-talet. Det ser åtminstone ut att vara från den tiden.

Jag har nu upptäckt en ganska rejäl spricka i fogarna längs ena sidoväggen. Sprickan går i princip hela vägen från fönsterkanten och ner mot marken/fundamentet.

Vi hade tidigare en ganska stor buske/växt precis i närheten och förra året drog jag upp en väldigt stor rot därifrån. Jag vet inte om rötterna kan ha påverkat fundamentet och orsakat någon form av sättning, eller om det helt enkelt är ålder och rörelser i konstruktionen.

Min fråga är framför allt om detta normalt går att reparera utan att riva hela väggen?

Kan man exempelvis ta bort de tegelstenar/fogar som berörs, mura ihop väggen igen och samtidigt förstärka den med någon form av armering i fogarna? Eller är en sådan här genomgående spricka ett tecken på att fundamentet först måste åtgärdas och väggen eventuellt muras om helt?

Tar gärna emot tips från någon som har erfarenhet av liknande skador på äldre tegelkonstruktioner. Vad hade ni börjat med att kontrollera?

• Uterum med tegelvägg och stora fönster. Synlig spricka i tegelfogar längs väggen. Omgiven av trädgårdsväxter och en gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i röd tegelvägg ovanför grön växt längs byggnadens grund.
    Skapa konto
  • Spricka i husgrund under tegelfasad, med gröna växter runt omkring.
    Skapa konto
  • Röd tegelvägg med synlig spricka och växter vid basen.
    Skapa konto
Vet du om sprickan är ny?
Det mest intressanta är om huset fortfarande rör på sig.
Lagningen är främst estetisk och fuktskydd. Du kan inte laga det så att lagningen håller ihop huset om det rör på sig.
Rita streck och ta foton så att du enklare kan se förändringar.
Lagning görs genom att man fogar om respektive hugger upp sprickan i grunden så att den blir mer som ett V och kan lagas före den målas. Den spräckta stenen kan bytas eller så blir det good enough med fog.
Är det en pågående sättning så beror åtgärderna på markbeskaffenheten. Pålning och polymer är olika metoder men inget som görs för skojs skull.

Sprickan uppstod för ca 1 år sedan och har efter äldre bilder tagna 1 år sedan gått längs hela nu uppifrån o ner så att säga
Mest bekymmersamt för mig är hur bärande den vägg är gentemot fönster och tak i uterum?
Men tack för feedback

Jag är amatör, men har lagat många sprickor i tegelvägg eftersom huset stod på dålig torpargrund. Jag kratsade ur fogarna och lade in spikplåtar mitt över sprickan innan jag fogade på nytt. Säkert fusklagning men hyfsat enkelt. Tror inte du behöver vara orolig för att huset skall rasa.

• Gilla
MC82
  • Laddar…
Tack för info

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.