Hej,

Har ett badrum där klåparen som utfört arbetet missat fylla i med fog I skarvarna mellan kakel/klinker. Runt om WC sits samt inne i duschhörnan. Vet att det är tätskikt bakom och att detta inte är nått farligt än att det är kosmetiskt. Men det stör mig oerhört mycket.

Klinkers bakom WC är även fläckiga, försökt tvätta bort med vanlig badrumstvättmedel och svamp men funkar ej. Funderar på testa klinkerrent från biltema eventuellt om man kan behöva slipa klinker plattorna som är missfärgade? Isåfall vad för slippapper ska jag använda?

Tillbaka till fogen, badrummet är 1 år gammalt och firman som gjort arbetet har gått i KK. Så vill försöka åtgärda detta själv.

Vad rekommenderar ni jag gör? Köpa fog och blanda och fylla i skarvarna? Är detta lätt att göra? Aldrig gjort tidigare.

Eller att dra ett streck mes grå silikon runt om hela badrummet? Även i duschhörnan. Funkar det? Blir det snyggt? Kom gärna mes idéer och förslag 😄

Se bilder på hur det ser ut idag.

• Hörn av ett rum med kakelvägg och grått klinkergolv, skarven mellan dem är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgrå golvplattor möter vita väggkakel, vinkelvy, skarv synlig, inomhus, ren, minimalistisk design, arkitektonisk detalj.
    Skapa konto
  • Ett badrumsgolv med grå klinker och vita väggar nära en toalettstol, synlig mögel eller smuts vid kanten.
    Skapa konto
  • Gråa golvplattor möter vita väggplattor, skadad fog och mögelskador i en vägg‑golv övergång.
    Skapa konto
  • Hörn av rum med vita och gråa kakelplattor, mögel- eller smutsfläck möjligt.
    Skapa konto
Eftersom jag aldrig jobbat med fog själv hade jag tagit ljusgrå Tec7 och dragit där det fattas - om du nu retar dig såpass på det vill säga! 🤓

• Gilla
Ss92
  • Laddar…
Undvik silikon i badrum annat än under wc-stol och ev dörrtröskel. Köp kakel/klinkerfog i samma nyans och peta ner i springorna.

• Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undvik silikon i badrum annat än under wc-stol och ev dörrtröskel. Köp kakel/klinkerfog i samma nyans och peta ner i springorna.
Tec7 som personen ovanför rekommenderar är det också silikon? Varför bör man undvika silikon i badrum om jag får fråga?

Har du erfarenhet vid blandning av fog? Är det bara blanda med vatten och peta ner?

Har försökt googla runt lite videos men hittar ingen bra.

P Pickadollen skrev:
Eftersom jag aldrig jobbat med fog själv hade jag tagit ljusgrå Tec7 och dragit där det fattas - om du nu retar dig såpass på det vill säga! 🤓
Tack, ska kolla upp tec7 😀👍

Det drar åt sig smuts och mögel, värdelöst! Det är enkelt att blanda fog, det klara du med fel hand t.o.m. ;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det drar åt sig smuts och mögel, värdelöst! Det är enkelt att blanda fog, det klara du med fel hand t.o.m. ;)
Det håller jag med om till 100 % - att silikon drar till sig smuts ("klistrar" sig fast). Har inte riktigt samma upplevelse med Tec7, det tycker jag är bättre (har själv det i köket och andra ställen och det är lätt att rengöra). Sen är Tec7 ett litet helvete att applicera för det är så jäkla kladdigt när det är ohärdat 🧐.

Min rekommendation var baserad på att jag inte kan detta med fog - men det är säkert inte så svårt 🥸

S Ss92 skrev:
Tec7 som personen ovanför rekommenderar är det också silikon? Varför bör man undvika silikon i badrum om jag får fråga?

Har du erfarenhet vid blandning av fog? Är det bara blanda med vatten och peta ner?

Har försökt googla runt lite videos men hittar ingen bra.
Jag vet inte om det är silikon - det står att det är MS Polymer (vad det nu är? Lim?). Jag skrev ovan i ett annat svar att min erfarenhet är att det är ganska smutsavvisande (men samtidigt ett litet helvete att applicera då det är så jäkla kladdigt).

P Pickadollen skrev:
Jag vet inte om det är silikon - det står att det är MS Polymer
Då vet du ju att det inte är silikon. Det är MS Polymer.

useless useless skrev:
Då vet du ju att det inte är silikon. Det är MS Polymer.
Så det är bättre att ha det?

S Ss92 skrev:
S Ss92 skrev:
Nej, klinkerfog är bäst

Undvik helst silikon eller ms polymer i vägg golvvinkel, risken är att du kommer ända ner till tätskiktet och täpper till!
Försök hitta hårdfog som någon föreslår och peta i

E egge80 skrev:
Undvik helst silikon eller ms polymer i vägg golvvinkel, risken är att du kommer ända ner till tätskiktet och täpper till!
Försök hitta hårdfog som någon föreslår och peta i
Har nu köpt 1kg i matchande kulör av denna produkt.

https://www.bauhaus.se/kakelfog-10-...qqvbpfe7hKPF5RP9Vhu0ne_QFj3wtQu4aAtoSEALw_wcB

Blandar jag bara det med vatten efter anvisning i en hink och sen trycker ner det i skarvarna? Köpte även en fogslev för att pressa ner det 😄

Ska man göra något förarbete/efterarbete innan/efter?

Är det bara blanda smeta i och sen klart? Bör man maskera kakel/klinker? Rengöra innan?

Tacksam för svar ✌️

Tryck i det och vänta några minuter, sen tar du och en lite fuktig kökssvamp och drar bort det överflödiga

• Gilla
Ss92
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Tryck i det och vänta några minuter, sen tar du och en lite fuktig kökssvamp och drar bort det överflödiga
Bör jag försöka skrapa bort den fogen som sitter innan jag applicerar det nya? Han på järnhandeln sa att fog på fog inte fäster så bra. Men jag vågar inte riktigt gräva där om det ska riskera att jag skadar tätsiktet. Vad rekommenderar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.