1 822 874 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Att räckvidden blir kortare när man bogserar något tungt och vindfångande gäller ju alla bilar?j.f.s skrev:
Den önskade kostnaden var att han skulle få den gratis (av staten?) och det var som sagt en sak som inte uppnås...
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Fast det är ju ändå en drastisk skillnad på ca 40mil kontra 14? Den dramatiska skillnaden är det inte hos en modern förbränningsmotor. Skillnaden på min är 0,4dl per mil med 1600kg bakom. Och det med en en liten turbomatad bensinsnurra. Förra dieselbilen var det än mindre differens på.Dowser4711 skrev:
Jag skulle gärna ha en elbil. Inte där skon klämmer men dragvikter/kapacitet samt pris är helt fel än så länge. För mig iaf. Och köpa en begagnad batteribil känns oerhört osäkert. Hur länge lever batterierna? Hur dyrt blir det att byta?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Direkt inga pengar det handlar om att ladda på jobbet ändå, och med 14km så tar du dig T&R på en laddning..richardtenggren skrev:
Jag gillar idén med elbilar, men tror att det är bättre att satsa på fossilfria bränslen, för att slippa ersätta våra befintliga bilar i förtid.
Har 14 km enkel resa till jobbet och tanken på en GTE finns där ibland, det hade dock varit än mer lockande om det fanns möjlighet till landning på jobbet. På tidigare jobb fanns detta.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Björn Nyland kör 278 mil på 24h med en Model 3.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Battierierna verkar hålla, vi har husvagn som sällan använder, och drar släp nångång till ÅVC eller dyligt.j.f.s skrev:
Fast det är ju ändå en drastisk skillnad på ca 40mil kontra 14? Den dramatiska skillnaden är det inte hos en modern förbränningsmotor. Skillnaden på min är 0,4dl per mil med 1600kg bakom. Och det med en en liten turbomatad bensinsnurra. Förra dieselbilen var det än mindre differens på.
Jag skulle gärna ha en elbil. Inte där skon klämmer men dragvikter/kapacitet samt pris är helt fel än så länge. För mig iaf. Och köpa en begagnad batteribil känns oerhört osäkert. Hur länge lever batterierna? Hur dyrt blir det att byta?
Synd att vi endast behöver 1 bil, annars skulle vi haft en liten elbil, men nästa bil blir el..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Klart elnätet klarar denna effekt, nattetid finns gott om effekt..Malmö har väl flyktingströmmen..som knappast sinar..N Nerre skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Som konsult kan det vara lämpligt att ladda på kontoret för besök hos kund, har man möjlighet vill man ju kunna åka på el menar jag.H Husqvarna220Ac skrev:
Rent ekonomiskt har jag svårt att se någon större vinning alls än så länge.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bilen är så pass mycket dyrare än dieselbil, detta går aldrig att ”köra in”, har svårt för plug-in hybriderna, att man ska släpa med sig en halv elbil när man tex drar husvagnen, onödigt tung bil, antingen åker man snål diesel eller elbil...
Inte gratis. Har redan betalat åtskilliga miljoner i skatt så lite återbäring vore trevligt.Dowser4711 skrev:
Om du scollar ner en bit på den här sidanH Husqvarna220Ac skrev:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
så hittar du Förbrukning. Tycker du på fullt allvar att det ser ut att vara stor skillnad mellan natt och dag?
Lägsta förbrukningen senaste dygnet verkar vara 10,7 och den högsta 13,2 TW. En skillnad på 3 TW.
Jag var hos goda vänner på en campingplats och vi diskuterade om det finns husbilar med elmotor.
Även hur de med husvagn skulle hitta en elbil för rimliga pengar att använda för semesterresor.
Även om de kommer fram till campingen kommer de inte hem då campingplatsernas elnät inte klarar av laddning av elbilar.
Hur tänker man där?
Ska man då ha ett bensin/diesel -aggregat för laddning med sig?
Även hur de med husvagn skulle hitta en elbil för rimliga pengar att använda för semesterresor.
Även om de kommer fram till campingen kommer de inte hem då campingplatsernas elnät inte klarar av laddning av elbilar.
Hur tänker man där?
Ska man då ha ett bensin/diesel -aggregat för laddning med sig?
Vad kommer hända? Svaret är att de som först börjar köra med rena elbilar blir de som det passar bäst för. Det blir folk som reser till jobbet varje morgon t ex. Först kommer dessa föröka sig fort på några år. De som åker runt med tunga stenar i sin SUV och har släp också. De kommer byta till ren elbil väldigt sent. Det som dock kommer hända är att nästa SUV med dragkrok troligen kanske också har någon form av hybridsystem med el. Som komplement till motorn.j.f.s skrev:
Fast det är ju ändå en drastisk skillnad på ca 40mil kontra 14? Den dramatiska skillnaden är det inte hos en modern förbränningsmotor. Skillnaden på min är 0,4dl per mil med 1600kg bakom. Och det med en en liten turbomatad bensinsnurra. Förra dieselbilen var det än mindre differens på.
Angående livslängd på batteriet. Så är tanken så att batteriet ska hålla hela bilens livslängd som då beräknas till 25 000 mil.
Detta kommer också då ge att en bil som rullat 25000 mil får automatiskt ett långt värde. Batterierna kan återvinnas, så där finns ett visst värde iofs.
Fast nu missar du ju poängen med att biltillverkarna inte tror på batteribilar i det långa loppet. Så andrahandsvärdet på batteribilar riskerar att sjunka drastiskt när du för samma pris som en begagnad batteribil kommer kunna köpa en sprillans ny bränslecellbil.