Vi ska sätta pärlspont på innerväggen i vårt hus, och tillsammans med det ska vi även byta ut befintliga dörrfoder och golvlister med dem på bilden. Vi kommer också att ha hörnklossar (bekvämt, då vi slipper gira listerna).
Nu till min fråga: Hur rekommenderar ni att man monterar detta på bästa och snyggaste sätt? Ska pärlsponten gå under fodret eller jämte? Om fodret går ovanpå får vi en glipa i dörrkarmen som vi inte vet hur vi ska täcka. Sätter vi istället fodret jämte panelen uppstår problem med klossen till golvlisten – ska den också vara jämte då? Det blir en hel del sågande för att få det snyggt.
Golvlisten tänker vi måste gå ovanpå panelen, då vi tror att det annars skulle se konstigt ut.
All hjälp och alla tips på hur ni har/hade gjort är uppskattade!
Nu till min fråga: Hur rekommenderar ni att man monterar detta på bästa och snyggaste sätt? Ska pärlsponten gå under fodret eller jämte? Om fodret går ovanpå får vi en glipa i dörrkarmen som vi inte vet hur vi ska täcka. Sätter vi istället fodret jämte panelen uppstår problem med klossen till golvlisten – ska den också vara jämte då? Det blir en hel del sågande för att få det snyggt.
Golvlisten tänker vi måste gå ovanpå panelen, då vi tror att det annars skulle se konstigt ut.
All hjälp och alla tips på hur ni har/hade gjort är uppskattade!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Allt ska ligga utanpå panelen. På insidan fodret (dörrsidan) sätter man en smyglist som täcker noten på pärlsponten.
Om ni bara ska ha ett slätt foder som inte är så brett så kan ni ju titta på klackfoder, då har du en vinklad del som täcker panelen. Jag vet att de finns i 43 och 56 mm bredd men det kanske finns bredare med.
Aha ni har en panel i trä som ni täcker ser jag. Problemet för oss är att vi kör en på en enklare varian av pärlspont som enbart är 6mm tjock: https://www.byggmax.se/väggpanel-pärlspont
Så det är svårt att hitta en smyglist som är såpass smal för att täcka den lilla springan.
Så det är svårt att hitta en smyglist som är såpass smal för att täcka den lilla springan.
Jo det är jag absolut berädd att göra i detta fallet. Men att klyva en 205 m lång list som är några milimeter för tjock är inte ett arbete jag ser som ett allterantiv. Måste finnas någon som vart med om liknande innan och hittat en smartare lösningA A.Barman skrev:
Det är precis vad man gör. Köp en hyvlad bräda i lämplig dimension, tex 22x120 och sedan kapar ur de lister du behöver ur den. Jag brukar göra det i bordssågen, det är enklast. Efter det brukar jag först limma salningslisten i karmen och skjuta fast den med spikpistolen (t-dyckert) och sedan lim-spikar jag även fodret i listen. Då sitter det för evigt.C caril skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Den "smarta" lösnigen är att använda riktig pärlspontspanel och sen såga/hyvla sista brädan så behövs ingen smyglistC caril skrev:
Annars är det relativt enlkelt att såga en 6 mm list ur en större bräda med en bordssåg. Om man använder ett klackfoder så behöver man också såga till klacken till rätt dimension men då sågar man bort från en större bit och det kan vara enklare om man är ovan vid sågbordet. Kan även lösas med hyvel om man inte har en bordssåg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Varför inte använda pärlspontskivans material som smyg? Den har ju rätt tjocklek. Gäller bara att snygga till snittet. Utspätt trälim (PVA) några gånger med mellanslipning så blir det fint
Det kanske t.o.m. går att lägga ut pärlspontsskivan ända ut där smygen skulle gå och lägga fodren ovanpå?
Tips till TS: Om ni funderar på att fylla öppningarna som blir mellan golvlist och pärlspontens pärla; undvik det. Det ”ser” helt fel ut och var inget man gjorde på den tiden pärlsponten var allmänt förekommande.
Det kanske t.o.m. går att lägga ut pärlspontsskivan ända ut där smygen skulle gå och lägga fodren ovanpå?
Tips till TS: Om ni funderar på att fylla öppningarna som blir mellan golvlist och pärlspontens pärla; undvik det. Det ”ser” helt fel ut och var inget man gjorde på den tiden pärlsponten var allmänt förekommande.
Du kan göra på båda sätten. Det handlar bara om vilka förutsättningar du har och vad som blir enklast och snyggast. Hat du tex en väldigt tjock golvlist och foder. Så kan det ibland vara snyggare att sätta på och bredvid. Då slipper du samtidigt smygen i dörr och fönsterkarm, vilket kan ta väldigt lång tid att sätta om du har ett gammalt och snett hus, speciellt om du inte har tillgång till bordsåg alt sänksåg.C caril skrev:Vi ska sätta pärlspont på innerväggen i vårt hus, och tillsammans med det ska vi även byta ut befintliga dörrfoder och golvlister med dem på bilden. Vi kommer också att ha hörnklossar (bekvämt, då vi slipper gira listerna).
Nu till min fråga: Hur rekommenderar ni att man monterar detta på bästa och snyggaste sätt? Ska pärlsponten gå under fodret eller jämte? Om fodret går ovanpå får vi en glipa i dörrkarmen som vi inte vet hur vi ska täcka. Sätter vi istället fodret jämte panelen uppstår problem med klossen till golvlisten – ska den också vara jämte då? Det blir en hel del sågande för att få det snyggt.
Golvlisten tänker vi måste gå ovanpå panelen, då vi tror att det annars skulle se konstigt ut.
All hjälp och alla tips på hur ni har/hade gjort är uppskattade!
Så jag skulle säga att det är en avgöring man får göra vilka förutsättningar, kunskap, redskap man har tillgång till.
Så sätt dig och titta och mät.
Sen se vad som ni tycker blir snyggast i övergång mellan de olika materialen och vad som är möjligt görbart. Du vill ju ha ett så naturligt flöde så det ser ut som att det var genomtänkt från början.
Jag kan tex tycka att vissa som har en alldeles för tjock golvlist i överkant får ett väldigt onaturligt hack och inte så snygg övergång mellan vägg och golvlist. Samlas bara massa onödigt damm på sådana horisontella ytor.
Men som sagt, min åsikt.
Samt npt att tänka på om du sätter pärlsponten bakom golvlisten så får du små hål ner bakom golvlisten runt varje pärla. Detta kan vara mindre praktiskt och framförallt inte så snyggt om du har en bredare pärlspont med större pärla.C caril skrev:Vi ska sätta pärlspont på innerväggen i vårt hus, och tillsammans med det ska vi även byta ut befintliga dörrfoder och golvlister med dem på bilden. Vi kommer också att ha hörnklossar (bekvämt, då vi slipper gira listerna).
Nu till min fråga: Hur rekommenderar ni att man monterar detta på bästa och snyggaste sätt? Ska pärlsponten gå under fodret eller jämte? Om fodret går ovanpå får vi en glipa i dörrkarmen som vi inte vet hur vi ska täcka. Sätter vi istället fodret jämte panelen uppstår problem med klossen till golvlisten – ska den också vara jämte då? Det blir en hel del sågande för att få det snyggt.
Golvlisten tänker vi måste gå ovanpå panelen, då vi tror att det annars skulle se konstigt ut.
All hjälp och alla tips på hur ni har/hade gjort är uppskattade!
Allt jag skrev har säkert nån kommenterat redan i tråden, så upprepar jag mig så ka du ju bortse från detta då jag inte läst alla kommentarer.
R Robin_CG skrev:Samt npt att tänka på om du sätter pärlsponten bakom golvlisten så får du små hål ner bakom golvlisten runt varje pärla. Detta kan vara mindre praktiskt och framförallt inte så snyggt om du har en bredare pärlspont med större pärla.
Allt jag skrev har säkert nån kommenterat redan i tråden, så upprepar jag mig så ka du ju bortse från detta då jag inte läst alla kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är foder, golv och krönlist monterats först och sedan passat in pärlspont, för övergångan på baksidan av alla foder runt dörrar och fönster ut mot pärlsponten skulle sett dumt ut, det skulle legat 30mm+ utanpå pärlsponten.
Samt har du då en krönlist när du då kommer till ett dörrfoder och lägger nederdelen på 15mm pärlspont då får du en baksida på fodret ovanför krönlisten som är mellan 40-50mm tjockt. Då sätter jag foder och lister först alla dagar i veckan än att ha ett foder som sticker ut i rummet som man slår pannan i sen. 🤷🏼♂️



