Kommer att timra ned en stuga om 6 * 4,8 m gjord av 5" timmer med laxknut och flytta den till en ny plats. Stugan kommer att placeras på en torpargrund som jag färdigställde redan förra sommaren. Den skall endast användas som en sommarstuga för mest under den varmare årstiden med en kamin som uppvärmningskälla. Tak och golv kommer att isoleras enligt konstens alla regler men vill behålla dom synliga stockarna både på utsidan och insidan av väggarna. Kan man lägga någon typ av isolering mellan stockvarven när man timrar upp den. Någon som har erfarenhet av detta, har sett en flyttad timmerstuga som hade någon typ av stenfiber remsa lagd mellan stockarna.

/Storspik

Tack för det tipset, kommer absolut att använda lindrev. Nu är det bara att fundera ut vilken bredd och tjocklek som behövs. Stugan är vältimrad av 5" virke men eftersom jag ännu inte rivit den vet jag inte hur långdraget ser ut så jag får nog köpa ganska tjocka remsor (25mm) och eventuellt dela dom. Kan man anta att 70mm bredd på en 5" 125mm stock blir bra? Behöver köpa ~300 löpmeter till stugan.

Lindrevet är ju inte direkt nån isolering, mer en vindtätning. Nu är ju 5 tum timmer en rätt bra isolering i sig självt så du klarar nog dig bra ändå om du bara ska använda den vår till höst.

Varför inte ta helt vanlig drevremsa..? Misstänker att lindrev kostar betydligt mer men gör knappast ett bättre jobb. Lägg en remsa mellan varje stockvarv och dreva sedan vid behov.

Är det vältimrat kan du inte dreva i efterhand. Satsa absolut på lin / tjärdrev

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.