22 396 läst ·
51 svar
22k läst
51 svar
Flytta VVB förbrukningen till natten för 300kr
Det går att köra micropython även på esp32T Trolltomte skrev:
https://docs.micropython.org/en/latest/esp32/tutorial/intro.html
Har adderat en webbserver i senaste versionen så att man kan överrida / titta på loggar från webbläsaren. Även övervaka effektförbrukningen och dra ner värmeproduktion för att unvika ny effekttopp...
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Jag har redan clonat ditt repo, fina script. Måste bara få ihop allt, vore fint med home-assistant.Attitudeswe skrev:
Såhär ser mitt bygge ut
Det funkar!
Det blev esphome, och nu dags för python scriptet som ska skicka antingen på/av vredet till höger, eller temperaturinställning till vänster. Home Assistant "automation" är inte tillräckligt för prisstyrningen jag villa ha, inte bara "sätt på och temp 70 om priset är lägre 50 öre och det är natt".
Har även en gammal DHT22 som synes ovanför vv röret, ska försöka mäta hur, när, och då hur mycket vv kommer ut ur beredaren genom temperaturmätningen av röret. En annan idé var att lyssna med mikrofon på rören för att veta hur mycket vatten och temp användes under dagen för att på så sätt veta hur mycket behöver köpas vid lågpris, om man bara ska köpa till 60C eller till 80C.
Ska nog göra om installationen nu på bild är det bara dubbelhäftandetejp på allt.
Det funkar!
Det blev esphome, och nu dags för python scriptet som ska skicka antingen på/av vredet till höger, eller temperaturinställning till vänster. Home Assistant "automation" är inte tillräckligt för prisstyrningen jag villa ha, inte bara "sätt på och temp 70 om priset är lägre 50 öre och det är natt".
Har även en gammal DHT22 som synes ovanför vv röret, ska försöka mäta hur, när, och då hur mycket vv kommer ut ur beredaren genom temperaturmätningen av röret. En annan idé var att lyssna med mikrofon på rören för att veta hur mycket vatten och temp användes under dagen för att på så sätt veta hur mycket behöver köpas vid lågpris, om man bara ska köpa till 60C eller till 80C.
Ska nog göra om installationen nu på bild är det bara dubbelhäftandetejp på allt.
Ni som kört ett tag, hur har vredet på beredaren hållt, tänker på potentiometern i den, antar det är en sån. Vrider man fyra ggr / dag i 10år så blir det 14600 vridningar. Bara rädd att den blir utsliten och glappar och ger fel värden. Nu med effektavgift för elevio så är det ju bra att förvärma exta mitt på dagen ifall någon ska duscha samtidigt som matlagning pågår vid 17tiden. Man kan spara många 100 lappar nu på nätavgiften genom att ha koll kwh/h mellan 06-22. Har en gammal Metro.
Jag har kört i 2.5år med samma SG90 servo. Justerar en gång i timmen.
Nån enstaka gång har servot fastnat i ändläge eller glidit av termostatratten. (2ggr/år kanske...)
Har fixat logik för att hantera effektavgiften nu också. Vrider ner servot 8 grader i ett första steg, men klipper med en kontaktor ifall VVB ändå fortsätter att värma (kan ju vara så att 4 pers duschar på rad och tempen faller långt under 25 grader i tanken, så att servot inte kan stoppa effektuttaget)
Nån enstaka gång har servot fastnat i ändläge eller glidit av termostatratten. (2ggr/år kanske...)
Har fixat logik för att hantera effektavgiften nu också. Vrider ner servot 8 grader i ett första steg, men klipper med en kontaktor ifall VVB ändå fortsätter att värma (kan ju vara så att 4 pers duschar på rad och tempen faller långt under 25 grader i tanken, så att servot inte kan stoppa effektuttaget)
50.000 fulla vridningar verkar normalt att man kan förvänta sig av en potentiometer. Med 2st boost perioder/dag borde den hålla iaf 50år...G Gogoga skrev:Ni som kört ett tag, hur har vredet på beredaren hållt, tänker på potentiometern i den, antar det är en sån. Vrider man fyra ggr / dag i 10år så blir det 14600 vridningar. Bara rädd att den blir utsliten och glappar och ger fel värden. Nu med effektavgift för elevio så är det ju bra att förvärma exta mitt på dagen ifall någon ska duscha samtidigt som matlagning pågår vid 17tiden. Man kan spara många 100 lappar nu på nätavgiften genom att ha koll kwh/h mellan 06-22. Har en gammal Metro.
https://se.rs-online.com/web/p/pote...WF3UENs_PvXF8TMtX5hoC0E4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Sen borde man märka när den börjar fungera dåligt så kan man parkera den på en statisk position...
Tack för svar. Då ska jag få ordning på min ESP home lösning igen, kopierade någons lösning här inne, den slutade fungera för ett år sen -). Man kan ju ha en boost knapp i home assistant om flera duschar och tempen riskerar bli för låg.
Var orolig för det också, tänkte istället för att vrida om det är en potentiometer kan man väl koppla sig på den och ge den vilka volt den vill ha så slits den inte. Men inte värt det, eftersom den räcker länge, i flera år och finns som reservdel för ca 1500kr.G Gogoga skrev:Ni som kört ett tag, hur har vredet på beredaren hållt, tänker på potentiometern i den, antar det är en sån. Vrider man fyra ggr / dag i 10år så blir det 14600 vridningar. Bara rädd att den blir utsliten och glappar och ger fel värden. Nu med effektavgift för elevio så är det ju bra att förvärma exta mitt på dagen ifall någon ska duscha samtidigt som matlagning pågår vid 17tiden. Man kan spara många 100 lappar nu på nätavgiften genom att ha koll kwh/h mellan 06-22. Har en gammal Metro.
Samma med strömställaren på thermia MKR300, den är mekanisk men ordentligt byggd.
Ett annat projekt på gång just nu, har en CT clamp som ska fästas på en fasledare, den ska bara upptäcka om det finns en ström, då är den ju på.
Ska byta ut servot mot en stepper motor på tempvredet, då kan jag be den tex vrida upp från säg 45C när strömsensorn säger att den är av, till 85C sakta och när currenton sensorn säger att strömmen går, ja då är det den tempen på vattnet. Omvänt om strömmen är på, vrid bara ner tills strömmen går av, då är det det nuvarande temp i den. En temperaturmätare med en thermostat och strömsensor.
När man vet vilken temp den har och hur snabbt det går åt på en vanlig dag, kan man optimera inköpen ännu mer. Eller bara sänka från 50C till 40C istället för att slå av den helt, men bestämma att inte vänta på nästa billigaste pris i 18h men köp 1h (vilket ger ca 9C) innan en peak som är lite högre pris än den långt senare.
3år höll första plast servot..Tur att man köpte ett 3pack på Kjell...
Nu har jag implementerat kvarsstyrning av min VVB, så är redo inför 1e okt.
Elen till VVB köps ca 25öre billigare än genomsnittspriset över helåret Ju mer priset svänger desto större förtjänst. Dec 2024 köptes elen till VVBn 37öre billigare än genomsnittet.
Sommartid hamnar huvuddelen av uppvärmningen mitt på dagen. I aug 2025 när elen kostade 20öre:
Nu har jag implementerat kvarsstyrning av min VVB, så är redo inför 1e okt.
Elen till VVB köps ca 25öre billigare än genomsnittspriset över helåret Ju mer priset svänger desto större förtjänst. Dec 2024 köptes elen till VVBn 37öre billigare än genomsnittet.
Sommartid hamnar huvuddelen av uppvärmningen mitt på dagen. I aug 2025 när elen kostade 20öre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grymt häftigt projekt, snyggt.
Nu har jag fast elpris, så behöver inte detta ännu, men har förberett en styrning via Homey:n inför effekttariffen.
Så vi får se om den behöver driftsättas, eller om jag kan låta det vara som det är.
Nu har jag fast elpris, så behöver inte detta ännu, men har förberett en styrning via Homey:n inför effekttariffen.
Så vi får se om den behöver driftsättas, eller om jag kan låta det vara som det är.
Jag har påbörjat ett sånt här projekt. Köpte kretskort och servo på Kjell igår och gjorde min första lödning på ett kretskort någonsin 😀
Fått in allt i Home Assistent med ESPHome och kan styra allt därifrån. Har inte kvartspriser men ska styra för att sänka effektavgiften.
Jag börjar dock inse att den största utmaningen är att montera servon på vredet i min Nibe compact VVB, har sett att några har limmat fast servon men skulle vilja ha en lösning som går enkelt att demontera om servon går sönder (Kjell hade bara 4-pack så har några i reserv).
Här är delarna, finns att köpa billigare på andra ställen om man orkar vänta på leverans. Ser detta mer som ett roligt hobbyprojekt än att spara pengar.
D1 Mini
https://www.kjell.com/se/produkter/...xorparts-wemos-d1-mini-utvecklingskort-p87294
Servo
https://www.kjell.com/se/produkter/...hor/luxorparts-sg90-micro-servo-4-pack-p90720
Jag har flöjt denna guide, hade dock lite problem att få hitta devicen i ESPHome men ChatGTP hjälpte mig.
https://hemmastyrning.se/guide-styr-vvb-med-servo-och-home-assistant/
Fått in allt i Home Assistent med ESPHome och kan styra allt därifrån. Har inte kvartspriser men ska styra för att sänka effektavgiften.
Jag börjar dock inse att den största utmaningen är att montera servon på vredet i min Nibe compact VVB, har sett att några har limmat fast servon men skulle vilja ha en lösning som går enkelt att demontera om servon går sönder (Kjell hade bara 4-pack så har några i reserv).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är delarna, finns att köpa billigare på andra ställen om man orkar vänta på leverans. Ser detta mer som ett roligt hobbyprojekt än att spara pengar.
D1 Mini
https://www.kjell.com/se/produkter/...xorparts-wemos-d1-mini-utvecklingskort-p87294
Servo
https://www.kjell.com/se/produkter/...hor/luxorparts-sg90-micro-servo-4-pack-p90720
Jag har flöjt denna guide, hade dock lite problem att få hitta devicen i ESPHome men ChatGTP hjälpte mig.
https://hemmastyrning.se/guide-styr-vvb-med-servo-och-home-assistant/