Tjenare!

I ett badrum där tätskiktet består av svetsad våtrumsmatta (armstrong), och golvet består av elgolvvärme och flytspackel och klinkers, är det praktiskt möjligt att flytta ett vattenutkast som sitter i väggen 3 dm utan att behöva göra om hela badrummet? Vi tog bort en gammal jacuzzi som vi tänkte ersätta med ett vanligt badkar för att få plats med duschkabin och såg då att vattenanslutningen till badkaret sitter väldigt långt ut mot badrummets mitt och kommer med ett nytt mindre badkar att hamna helt utanför det badkaret. Anslutningen sitter dessutom för lågt vilket var möjligt innan då jacuzzin var ihålig baktill. Antagligen ville man få en dold vattenanslutning och tänkte inte så mycket på att göra en lösning som passar andra typer av badkar.

Vad finns det för alternativ?

/S

Ingen som vågar sig på en gissning? Helst hade jag ju velat knacka bort kaklet och våtrumsgipset på denna ytan, flytta pex-rören, sätta nytt våtrumsgips, skarva fuktspärren (svetsning plus måla på något skyddande borde ju vara fullt tillräckligt?) och sen kakla om. Problemet löst...? Dock verkar det ju idag vara ytterst invecklat att göra minsta ingrepp, vissa verkar bli likbleka vid tanken på att ersätta en sprucken kakelplatta, tänk om tätskiktet går sönder!!! Alltså, jag har jobbat en del med dessa våtrumsmattorna när jag hjälpte till med detta badrummet, och ens med en vass mattkniv fick man ta i ganska rejält för att kunna skära igenom dem, och de verkar inte helt enkla att punktera. Visst, om man kör loss med en vinkelslip så går det ju men det ska till mycket. Tycker även det verkar märkligt att det inte finns någon form av tvåkomponents "lagningsmassa" för tätskikt, om olyckan skulle vara framme.

För mig som lekman känns det märkligt att standardsvaret är "riv allt" för minsta lilla ändring/lagning i ett badrum? Har man t.ex. lagt 150000 kr på ett badrum och efter några år märker att man skulle behöva flytta eller ändra något, som i vårat fall ett utkast, eller t.ex. komplettera med extra belysning som kräver både lampa och ny brytare, är det då rimligt att behöva riva allt? Ett väldigt dåligt våtrumssystem som inte går att skarva i så fall tycker jag utan att vara produkttekniker.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.