J
Hej!

Jag har köpt ett hus och planerar renovering. Jag skulle vilja flytta en vägg på sutturengplan för att skapa två rum med egna dörrar in från en öppen gillestuga.

1. Huset är från 1945 och jag tror att väggen är av lättbetong. Hur tar jag bäst reda på om väggen är bärande eller om jag kan riva den själv?

2. Idag är det oisolerad platta med elgolvvärme i dessa rummen. Min tanke är att riva befintligt golv, lägga platonmatta sen furugolv och sätta in radiatorer istället. Är det ett rimligt sätt att skapa en bra boendemiljö på sutturengplan?

• Planritning över ett hus från 1945, visar entréplan med rum och väglar, inklusive badrum, hall, allrum och sovrum. Skalenligheten är inte exakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss över övre plan av ett hus med kök, vardagsrum, två sovrum, badrum, och altan. Visar placering av rum och trappor.
    Skapa konto
  • Planlösningskarta för sutterängplan i ett hus från 1945; innehåller rum och dörrar, eventuellt för att skapa två nya rum med egna ingångar.
    Skapa konto
  • Sovrum med blå väggar och trälaminatgolv; en dubbelsäng, ett TV-skåp, öppna dörrar mot ett annat rum och en taklampa syns.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av ett hus från 1945 med planlösningar och fasader, visar olika rum som kök, sovrum och garage.
    Skapa konto
Du kan väl börja med att berätta vilken vägg du vill riva?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
1 16386 skrev:
Du kan väl börja med att berätta vilken vägg du vill riva?
Sorry, här är en lite bättre tydligare bild

• Planskiss över ett entréplan med olika rum som bad, bastu, hall och allrum. En braskamin är markerad med ett rött kryss.
    Skapa konto
Nu skall man ju iofs inte uttala sig kategoriskt, men väggen strax ovanför kaminen i bilden ser utan att vara bärande. Den vägg som önskas rivas ser inte ut att vara bärande. Men i gamla hus så kan även en bärande väggar ha blivit det pga sättningar och böjningar i bjälklag.

Lite onödigt att ta bort kaminen helt? Reservvärme i händelse av elavbrott är ju inte helt fel. Kanske en mindre kamin istället för den murade? (Min gissning att den är murad)

• Gilla
Johannnnnnn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vanligen är det väggar som går ungefär under taknocken som är bärande, men hus från 1945 följer inte alltid det. Husmaterial var inte så standardiserat på den tiden som det blev sen på 50-talet. Hur det är just i ditt hus beror på hur bjälklagret mellan de två våningsplanen går, de väggar som bjälkarna ligger på är bärande. Eller är det betongvalv i stället för bjälklager?

Är det jord på utsidan ytterväggen i allrum/sovrum?
Då kan det behövas en liten bit vägg för att säkerställa att jorden inte trycker in ytterväggen.

Byggkonstruktör kallas de personer som är utbildade för att t.ex. utreda vilka väggar som är bärande.

• Gilla
Johannnnnnn och 1 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall man ju iofs inte uttala sig kategoriskt, men väggen strax ovanför kaminen i bilden ser utan att vara bärande. Den vägg som önskas rivas ser inte ut att vara bärande. Men i gamla hus så kan även en bärande väggar ha blivit det pga sättningar och böjningar i bjälklag.

Lite onödigt att ta bort kaminen helt? Reservvärme i händelse av elavbrott är ju inte helt fel. Kanske en mindre kamin istället för den murade? (Min gissning att den är murad)
Jag ska ha en ny kamin 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.