Hej ska platsbygga en bokhylla men ett eluttag kommer i vägen. Skulle det vara ok att såga hål i bokhyllan där dosan sitter och flytta ut uttagen med hjälp av längre skruv tex? Så att uttaget kommer vara monterat i sidan på bokhyllan. Annan lösning? Med vänlig hälsning, Ulf

Vi lät uttaget sitta kvar i vägg och sågade ett hål i bokhyllan.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Du vill alltså såga ett 70mm dos hål i ena gaveln på bokhyllan och montera det infällda uttaget inuti bokhyllan?
Skulle säga att det är ok så länge bokhyllan står och är fastskruvad dikt mot väggen.

Man gör ofta på liknade sätt vid överskåps installationer för micro. men då handlar det ifs om en tunn masonitskiva.

UlfTolf skrev:
Annan lösning?
Ser väl tre andra möjligheter i varje fall.

Bygg för dosan med bokhyllan, det vill säga avveckla eluttaget. Då tycker jag absolut att du ska ta bort alla trådar till dosan också.

Dra en "kulo" från dosan och montera ett utanpåliggande uttag bredvid hyllan.

Sätt en senildosa/ROT-dosa bredvid hyllan och försök få ett VP-rör, slang eller möjligen kabel mellan dosorna och montera ett infällt eluttag i senildosan.

Om du fortsätter att "använda" dosan måste den vara åtkomlig, exempelvis genom ett fastskruvat doslock "inuti" hyllan.

Ok dosan behöver vara åtkomlig då det sitter ett uttag på andra sidan väggen och matningen går igenom det aktuella uttaget. Så antingen såga ett hål för hela uttaget eller att uttaget sitter i bokhyllans sidostycke om hyllan är förankrad ordentligt vilket inte borde vara ett problem eftersom hyllan kommer sitta fast ordentligt.

Såga upp ett hål för hela uttaget.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Måste den verkligen vara åtkomlig? Jag har utan att tveka bytt uttaget till ett doslock med skruv och ställt bokyllan för. I min värld är bokhyllor flyttbara möbler. Är det frågan om en platsbygd hylla där jag inte har behov av ett uttag hade jag satt doslock och borrat ett hål i bakstycket.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
toolman77 skrev:
I min värld är bokhyllor flyttbara möbler. Är det frågan om en platsbygd hylla
Och i min värld är en platsbyggd hylla i princip omöjlig att flytta. Ingen av oss vet väl säkert hur det är i TS värld. :)

Skämt åsido. Är hyllan flyttbar borde det bara vara att ta bort uttaget och skruva dit ett doslock. Är hyllan inte flyttbar skulle jag även dra ur trådarna.

Varför krångla till det ? ett hål i bakstycket och allt är frid och fröjd

elmont skrev:
Varför krångla till det ? ett hål i bakstycket och allt är frid och fröjd
Fast som jag fattade skulle uttaget hamna på hyllans sida och det kanske inte passar så bra.

Och krångla till det? Dra ut lite FK och skruv fast ett doslock är inte direkt jättekrångligt. ;)

Det är inte sista ( #5) uttaget på slingan därför måste slingan "vara hel" och då blir det en kopplingspunkt i dosan och den ska vara åtkomlig. Och om det är i sidan eller på bakstycket spelar knappast någon roll om hyllan ska stå mot vägen.

elmont skrev:
Det är inte sista ( #5) uttaget på slingan därför måste slingan "vara hel" och då blir det en kopplingspunkt i dosan och den ska vara åtkomlig.
Missat att det gick vidare från dosan. :o Att den ska vara åtkomlig om den har tråd i sig är vi helt överens om, det skrev jag i #4.

elmont skrev:
Och om det är i sidan eller på bakstycket spelar knappast någon roll om hyllan ska stå mot vägen.
Jag kan iofs tänka mig att ett uttag bakom böckerna stör mindre än ett uttag vid sidan av, dvs antagligen mot, böckerna.

Tack för svar. Jag kör nog på att såga ut ett hål för hela uttaget. Känns som minst krångligt.

UlfTolf skrev:
Tack för svar. Jag kör nog på att såga ut ett hål för hela uttaget. Känns som minst krångligt.
Då sticker det antagligen inte ut utanför sidan på bokhyllan så mycket. Men om du vill ha ett uttag som bygger ännu mindre så byt till ett med bara en uttagsbrunn, alltså ett enkeluttag. Då sticker det ut någon centimeter mindre och du har fortfarande ett uttag du kan använda. Bara ett tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.